هشدار تند آمریکا به اسرائیل

هشدار تند آمریکا به اسرائیل
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند، دولت بایدن به اسرائیل هشدار داد که عدم اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه ظرف ۳۰روز، به دو میلیون نفری که در غزه گرفتار شده‌اند، می‌تواند باعث قطع کمک‌های نظامی شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این هشدار تند روز یکشنبه در نامه‌ای به امضای لوید جی.آستین سوم، وزیر دفاع و آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه ارسال شد. در این نامه اسمی از بایدن نبود. این نامه خطاب به وزیر جنگ اسرائیل، یوآو گالانت و وزیر امور استراتژیک آن، ران درمر بود. برخی از دستیاران گفتند، تصمیم برای قرار ندادن نام بایدن در نامه، ممکن است سطحی از حفاظت را برای کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده ایجاد کند که به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری، مسیر خوبی را درباره جنگ اسرائیل طی کرده و تاکنون تهدید مستقیمی علیه این رژیم نداشته است، در عین حال که خواستار توقف جنگ برای کم کردن تلفات بالای این جنگ و زندگی دلخراشی است که فلسطینی‌ها تحمل می‌کنند.

این هشدار کتبی تنها سه هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و در بحبوحه کمپینی است که در آن برخی از ترقی‌خواهان در حزب می‌گویند که بایدن و هریس باید برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان در کارزار نظامی خود در غزه، بیشتر بر اسرائیل فشار بیاورند. این نامه صبح روز سه‌شنبه، یک روز پس از آنکه هریس در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که اسرائیل باید اقدامات بیشتری برای اجازه دادن به کمک‌ها به غزه انجام دهد، افشا شد. کامالا هریس روز سه‌شنبه در کارزاری در ایالت چرخشی میشیگان با جمعیت زیادی از رای‌دهندگان مسلمان و عربِ آمریکایی شرکت کرد که بسیاری از آنها از نحوه مدیریت تهاجم اسرائیل به غزه توسط دولت بایدن-هریس خشمگین هستند. او قرار است امروز و جمعه برای کمپین انتخاباتی به میشیگان بازگردد.مشخص نیست که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چه پاسخی خواهد داد. اما ضرب‌الاجل این نامه می‌تواند به نتانیاهو اجازه دهد که منتظر بماند تا نتیجه انتخابات مشخص شود. در آن زمان می‌تواند تصمیم بگیرد که با هریس قرار است معامله کند یا با دونالد ترامپ.

مقامات ایالات متحده و سازمان ملل در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که شرایط در غزه، به‌ویژه در شمال این منطقه، بدتر شده است؛ زیرا ارتش اسرائیل عملیات را علیه آنچه پایگاه‌های حماس در این منطقه می‌خواند، متمرکز کرده است. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری به خبرنگاران گفت: «آنچه در چند ماه گذشته شاهد آن بودیم این است که سطح کمک‌های بشردوستانه در غزه پایدار نبوده است. در واقع، بیش از 50درصد از مقداری که پیش‌تر ارسال می‌شده، کمتر شده است.» وی افزود که بلینکن و آستین «به نظرشان مناسب است که به اسرائیل روشن کنند که تغییراتی وجود دارد که باید انجام دهند» تا کمک‌های ارسالی را «از سطوح بسیار بسیار پایین» در حال حاضر افزایش دهند.

او گفت که محموله‌های کمک به غزه در ماه سپتامبر به پایین‌ترین سطح خود از زمان حملات حماس به اسرائیل در یک سال پیش رسیده است. میلر عواقب احتمالی در صورت عدم رعایت اسرائیل را مشخص نمی‌کند، اگرچه نسخه‌ای از نامه‌ای که توسط خبرنگار باراک راوید، خبرنگار آکسیوس به صورت آنلاین منتشر شده و مقامات آمریکایی گفته‌اند معتبر است، به وضوح امکان تعلیق کمک‌های نظامی را مطرح می‌کند. محتوای این نامه به قوانین ایالات متحده مستند شده است که کمک نظامی به هر کشوری را که مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه توسط ایالات متحده می‌شود، ممنوع می‌کند. به نظر می‌رسد که میلر به این احتمال اشاره می‌کند و می‌گوید: «این فقط یک قرائت ساده از قوانین ایالات متحده است.» او ادامه می‌دهد: «ما ملزم به انجام ارزیابی هستیم و باید مطمئن شویم که دریافت‌کنندگان کمک‌های نظامی ایالات متحده مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه نمی‌شوند.

این فقط قانون است و ما البته از قانون پیروی خواهیم کرد.» هشدار ایالات متحده درباره به خطر افتادن کمک‌های نظامی به اسرائیل در حالی است که دولت بایدن می‌گوید در حال ارسال یک سیستم دفاع هوایی پیشرفته برای کمک به این کشور در دفاع از خود در برابر حملات موشکی ایران است. اسرائیل در واکنش به موشک‌باران ایران در خاک سرزمین‌های اشغالی در اول اکتبر برای پاسخ به این کشور آماده می‌شود. پس از نزدیک به یک سال هشدار قاطعانه به اسرائیل درباره شرایط غزه که مجازات قابل توجهی در پی نداشته است، بسیاری از کارشناسان تردید دارند که توصیه جدید ایالات متحده نتیجه متفاوتی داشته باشد. آرون دیوید میلر، مذاکره‌کننده سابق صلح خاورمیانه که اکنون با بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی کار می‌کند، گفت: «اسرائیلی‌ها به اندازه‌ای انجام خواهند داد که ظاهرا شرایط بشردوستانه را بهبود می‌بخشند و دولت آمریکا هم بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر این تلاش جدی است، با آنها مجددا همکاری خواهد کرد.» او گفت: «با داغ‌تر شدن بحران ایران و اسرائیل، این باور که دولت برای محدود کردن کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل اقدام خواهد کرد، مرزهای باورپذیری را به نقطه شکست می‌رساند.»

اما مقامات دولت بایدن می‌گویند نگرانی آنها درباره شرایط غزه در هفته‌های اخیر به سرعت افزایش یافته است. در نامه بلینکن و آستین آمده است که ما اکنون نامه می‌نویسیم تا بر نگرانی عمیق دولت ایالات متحده درباره وخامت اوضاع انسانی در غزه تاکید کنیم و به‌دنبال اقدامات فوری و پایدار توسط کابینه شما در این ماه هستیم تا این مسیر را معکوس کند. این نامه چندین معیار مشخص را برای اسرائیل تعیین کرده است که باید آنها را رعایت کند، از جمله عبور حداقل 350 کامیون کمک در روز به غزه و «ایجاد توقف‌های بشردوستانه کافی» با قطع عملیات نظامی برای امکان ارسال کمک و واکسیناسیون «حداقل برای چهار ماه آینده».

همه اینها الزامات خاص‌تری هستند که هریس علنا مطرح کرده است؛ زیرا او سعی می‌کند بین شاخه مترقی حزب خود که خواستار پایان دادن به ارسال سلاح و حمایت سنتی از اسرائیل است، حرکت کند. این نامه با یادآوری تعهدات اسرائیل به بلینکن در ماه آوریل آغاز می‌شود که منجر به افزایش موقت کمک‌رسانی به غزه شد. مقامات آمریکایی به‌ویژه نگران شمال غزه هستند؛ جایی که حدود 400هزار فلسطینی در آن باقی مانده‌اند. اسرائیل دستور تخلیه داده و هشدار داده است که آنها در معرض خطر هستند. در این نامه از اسرائیل خواسته شده است که به «انزوای شمال غزه» پایان دهد. در این نامه تاکید شده است که سیاست کابینه اسرائیل برای تخلیه اجباری غیرنظامیان از شمال به جنوب باید برچیده شود. در این نامه همچنین تاکید شده است که اسرائیل به افراد ساکن در منطقه بشردوستانه در المواسی در سواحل غزه اجازه دهد تا قبل از شروع زمستان به داخل خاک خود بروند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *