هشدار به خریداران ارز / دلار کانال عوض کرد

هشدار به خریداران ارز / دلار کانال عوض کرد
خلاصه اخبار

قیمت دلار که هفته گذشته حرکت صعودی را آغاز کرده و نزدیک به کریدور چهارم کانال ۶۰ هزار تومان هم شده بود، اما ریزش قیمت‌ها را آغاز کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که امروز حتی تا کانال ۶۱ هزار تومان هم پایین آمد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، قیمت دلار در معاملات نقدی هفته گذشته به دلیل اخبار سیاسی منفی و تنش‌های ژئوپلیتیک به طور هیجانی و بدون پشتوانه به سمت پله سوم کانال 60 هزار تومان حرکت کرد، اما امروز و در میانه مهرماه، آخرین گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از آن است که دلار وارد کریدور اول کانال 60 هزار تومان شده است.

به نظر می‌رسد هیجانات بازار ارز در حال فروکش کردن است و همان طور که کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند، قیمت‌ها وارد فاز نزولی شده‌اند.

قیمت واقعی دلار مشخص شد

در همین رابطه یحیی آل اسحاق، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می‌گوید: تغییرات نرخ ارز پس از حمله موشکی ایران به اسراییل کوتاه مدت و زودگذر بوده و این تغییر نرخ‌ها به دلیل همین نرخ‌سازی سوداگران است و براساس واقعیت‌های اقتصادی کشور نیست.

به گفته او، البته باید از نظامیان کشور تقدیر شود که با حمله موشکی به اسرائیل دل مردم را شاد کردند، هرچند افرادی که در حوزه اقتصاد فعال هستند، می‌دانند که نباید در شرایط فعلی خود را مشغول این تلاطمات ارزی کنند و مردم هم باید بدانند که خرید و فروش ارز در شرایط فعلی به نوعی قمار است و ممکن است متضرر شوند و فقط سودی نصیب دلالان می‌شود.

به اعتقاد آل‌اسحاق، بر اساس واقعیت‌های اقتصادی نرخ ارز در دامنه 50 تا 60 هزار تومان قرار دارد که اگر دقیق‌تر بخواهم در این حوزه صحبت کنم نرخ ارز در کانال 55 هزار تومان هم می‌تواند قرار گیرد.

فریب قیمت‌ها را نخورید

سید علی حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران هم با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز و جولان سوداگران و دلالان برای فریب مردم می‌گوید: تاثیر جنگ و درگیری بر بازارهای مختلف در تمام دنیا وجود دارد و ما نیز در خاورمیانه از این موضوع مستثنی نیستیم؛ اما نباید فراموش کرد تجربیات قبلی نشان داد بانک مرکزی به عنوان بازارساز با توجه به سیاست ها و ابزارهای خود به خوبی توان تنظیم و مدیریت بازار ارز را دارد؛ در نتیجه می تواند به راحتی هیجانات بازار ارز را کنترل و مهار کند.

به گفته او، طبیعتا با افزایش هیجانات بازار، تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار غیررسمی هم دو چندان می‌شود که عامل اصلی آن دلالان و نوسان گیران بازار هستند. معتقدم مردم باید از رفتارهای هیجانی در بازار ارز پرهیز کنند، چراکه مطمئنا با توجه به تجارب قبلی طی روزهای آینده با آرام شدن منطقه شاهد کاهش نوسانات قیمت ارز باشیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *