هجوم خودروهای چینی به روسیه
دنیای اقتصاد :
فایننشال تایمز نوشت: در حالی که تحریمها، کشورهای غربی را به قطع ارتباط با مسکو واداشته، روسیه به بزرگ ترین مقصد صادراتی چین تبدیل شده و شکسته شدن رکورد فروش خودروهای چینی را شاهد است.فایننشال تایمز افزود: افزایش فروش خودروهای چینی در روسیه به خودروسازان این کشور در شرایطی که با تعرفههای بالاتر از سوی واشنگتن و بروکسل در زمینه صادرات خودروهای برقی مواجه اند، کمک کرده است.جنگ اوکراین به کاهش شدید فروش خودروهای اروپایی، کرهای و ژاپنی به روسیه منجر شد. حال آنکه این خودروسازان تا پیش از جنگ، بازارهای روسیه را تصاحب کرده بودند.
به نوشته فایننشالتایمز، در 9 ماه سال 2024، روسیه بزرگترین مقصد صادراتی خودروهای چینی بوده که بر اساس دادههای انجمن خودروسازان چین، حجم صادراتی این خودروها به 849هزار و 951دستگاه رسیده است.حدود 90درصد از خودروهای چینی فروختهشده به روسیه دارای موتور احتراق داخلی هستند. این در حالی است که بیش از 15هزار خودروی تولیدی شرکت «لی آتو» – متخصص در زمینه ساخت خودروهای برقی با سوخت ترکیبی – در 8 ماه اول سال 2024به روسیه فروخته شدهاند.
آمار اداره گمرک چین نشان میدهد که خودروسازان این کشور خودروهایی به ارزش یکمیلیارد و 800میلیون دلار را در ماه سپتامبر (شهریور) به روسیه فروختهاند. ارزش خودروهای فروختهشده به روسیه از سوی چین در همین ماه از سال 2021 میلادی، 96میلیون دلار بوده است.خودروسازان روسی بهشدت به واسطه تحریمها آسیب دیدهاند زیرا دسترسی محدودی به قطعات یدکی و فناوری غرب دارند. آنها برای جبران این آسیب به چین رو کردهاند.
فایننشال تایمز نوشت: روابط تجاری روسیه و چین متوازن نیست و طبق گزارش نظارت بر دادههای تجاری، چین که تا پیش از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 بزرگترین شریک تجاری کرملین بود، اکنون بیش از نیمی از کل صادرات رسمی به روسیه را به خود اختصاص داده است. در ماه سپتامبر (شهریور) تنها 5درصد از واردات کلی چین از روسیه بود.
منبع: دنیای اقتصاد