هاآرتص: پیروزی اسرائیل بر حزب‌الله در جنگ گسترده “دشوار” است

هاآرتص: پیروزی اسرائیل بر حزب‌الله در جنگ گسترده “دشوار” است
خلاصه اخبار

روزنامه عبری هاآرتص اعلام کرد ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در صورت وقوع جنگی گسترده بین دو طرف، “ارتش اسرائیل نمی‌تواند حزب الله را شکست دهد”.

العالم – لبنان

“ایزاک بریک” نویسنده روزنامه هاآرتص در مقاله خود تاکید کرد که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل نمی‌تواند حزب‌الله را شکست دهد. وی پیش‌بینی کرد که اگر جنگی بین دو طرف در گیرد خسارات جانی و مالی هنگفتی به دو طرف وارد می‌شود و در نهایت این جنگ با توافقی که اکنون خطوط کلی آن مشخص است و آمریکایی‌ها برای رسیدن به آن تلاش خواهند کرد، به پایان می‌رسد.

این مقاله افزود که اظهارات “یوآو گالانت” وزیر جنگ در گفت‌وگو با افسران و نظامیان در مرز شمالی مبنی بر انتقال مرکز ثقل ارتش به شمال اراضی اشغالی و احتمال انجام حمله زمینی قریبالوقوع علیه حزب‌الله، اظهارات نگران‌کننده‌ای است.

این مقاله ادامه داد: این مساله از سوی “بنیامین نتانیاهو” و “هرزی هالیوی” رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز مطرح شده است. این در حالی است که این سه نفر تاکنون نتوانسته‌اند اهداف جنگ غزه را محقق سازند. در راس این اهداف “از بین بردن حماس و آزادی همه ربوده‌شدگان” بود اما در عمل، حماس اکنون تمام بخش‌های باریکه غزه، تونل‌ها و تمام مناطق زندگی ساکنان را کنترل می‌کند. ارتش اسرائیل هیچ راهی برای برگرداندن اقتدار از دست رفته خود ندارد.

این روزنامه افزود: تداوم جنگ باعث از دست رفتن هدف آن شده و این جنگ فرسایشی همه چیز را در اسرائیل نابود خواهد کرد اعم از: اقتصاد، روابط بین الملل، تاب‌آوری جامعه و انگیزه در میان نظامیان.

هاآرتص با اشاره به اینکه شمار زیادی از نیروهای ذخیره‌ هر چند وقت یکبار از خدمت انصراف می‌دهند، تاکید کرد: نتانیاهو، گالانت و لوی با نادیده گرفتن این حقایق خطرناک قصد دارند علیه حزب‌الله لبنان حمله زمینی انجام دهند. این حمله می‌تواند ضربه سخت و نهایی را به اسرائیل وارد کند چراکه ارتش اسرائیل در از بین بردن حماس موفق نشد بنابراین قطعاً در از بین بردن حزب‌الله که قدرتش صدها برابر حماس است، هرگز موفق نخواهد شد.

بریک معتقد است: مشکل اصلی حمله زمینی علیه حزب‌الله این است که می‌تواند به یک جنگ چندمنطقه‌ای منجر شود که در آن هزاران موشک از همه‌طرف به سمت جبهه داخلی اسرائیل پرتاب می‌شود. وی توضیح داد که جنگ حداقل در پنج جبهه زمینی آغاز خواهد شد: لبنان، بلندی‌های جولان، کرانه باختری، اوج گرفتن اعتراضات در اسرائیل، نفوذ شبه‌نظامیان به مرزهای اردن و ادامه جنگ در باریکه غزه.

وی ادامه داد که تقریباً تمام نیروهای زمینی اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی برای مبارزه با حزب‌الله متمرکز خواهند شد و هیچ نیرویی برای دفاع در سایر بخش‌ها باقی نخواهد ماند لذا ارتش اسرائیل برای دنیا به عنوان ارتشی معرفی خواهد شد که هیچ پشتوانه و توانایی ندارد.

این روزنامه به نقل از یک منبع ارشد آمریکایی که با اوضاع اسرائیل آشنا است، نسبت به احتمال وقوع جنگی همه‌جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله هشدار داد و خاطرنشان کرد که تشدید تنش می‌تواند نتایج فاجعه‌بار و پیامدهای غیرمنتظره داشته باشد.

منبع: العالم

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *