نکاتی برای برندسازی شخصی و شرکتی

نکاتی برای برندسازی شخصی و شرکتی
خلاصه اخبار

نویسنده: Renae Gregorie

مترجم: منا اختیاری

برای ساخت برند خود به عنوان یک رهبر فکری، کدام پلتفرم‏‏‌ها به ذهنتان می‏‏‌آید؟ ابتدا این را بگوییم که از نظر برخی افراد «رهبران فکری» در سازمان‌های سراسر دنیا انگشت‏‏‌شمارند یا در راهروهای مجلل شرکت‌های مشاوره بزرگی همچون مک‏‏‌کینزی و EY قدم برمی‏‏‌دارند، یا همچون بیل ‏‏‌گیتس به قدری شناخته‏‏‌ شده‏‏‌اند که همین حالا هم چشم جهان به آنهاست و هیچ نیازی به برندسازی ندارند. اما من با این دیدگاه موافق نیستم. از نظر من، رهبری فکری مخصوص بنیان‌گذاران و مدیران بزرگ و معروف نیست، بلکه متعلق به هرکسی است که دیدگاه ارزشمندی برای به اشتراک گذاشتن دارد و مایل است گفت‏‏‌وگویش را هدایت کند. هر کسی که بتواند بر طرز فکر دیگران نسبت به مساله‌ای تاثیر بگذارد، یک رهبر فکری است – حتی اگر آن دیگری، یک نفر باشد. در پاسخ به سوال ابتدای مطلب، باید گفت برای بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کارها پاسخ پیش‏‏‌فرض پلتفرم‏‏‌هایی همچون فیس‏‏‌بوک، اینستاگرام، توییتر و شاید حتی تیک‏‏‌تاک باشد.

‌اما یک پلتفرم قدرتمند هست که اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ به‌خصوص از سوی اینفلوئنسرهای توسعه فردی، کارآفرینان تجارت الکترونیک، کارآفرینان خلاق و متخصصان حوزه درمان و سلامتی: لینکدین.

می‌‌‌دانم که ممکن است بگویید: «اما مخاطبان من در اینستاگرام فعال هستند نه لینکدین!» و شاید درست هم باشد، اما فقط به این دلیل که مشتریان یا مخاطبان بالقوه شما عمدتا در پلتفرم‌‌‌های دیگری فعال هستند به این معنا نیست که در زندگی حرفه‌‌‌ای‌‌‌شان از لینکدین استفاده نمی‌‌‌کنند.

با نادیده گرفتن لینکدین در استراتژی محتوای رهبری فکری خود، ممکن است فرصت‌‌‌های بزرگی را برای تثبیت تخصصتان، ارتباط با افراد تاثیرگذار در حوزه خود و حتی جذب کسب‌و‌کار جدید از دست بدهید.

حضور فعال در لینکدین برای مدیران و صاحبان کسب‌وکارها مزایای بسیاری در پی دارد. از جمله: اعتمادسازی و اعتبارسازی؛ تقویت برند شخصی و حرفه‌‌‌ای؛ بهبود پتانسیل شغلی؛ نمایش تخصص؛ و حتی بهتر از همه اینها، هدایت و فروش.

تمام چیزی که لازم دارید تمایل و وقت و انرژی است. اگر هم هیچ‌‌‌کدام از این سه را ندارید، درست مثل زندگی کافی است پول داشته باشید.

حالا چگونه می‌توانید از لینکدین برای ساخت برند و حسن شهرت خود استفاده کنید؟ کلید این ‌‌‌کار در انتشار مداوم است.

 5 نکته برای برندسازی در لینکدین

پست‌‌‌گذاری منظم در لینکدین تخصص و ارزش شما را دائما به رخ می‌‌‌کشد و باعث می‌شود در ذهن شبکه ارتباطی خود باقی بمانید.

1- چند بار در هفته پست بگذارید

هدفتان را روی این تنظیم کنید که در هفته سه تا پنج پست بگذارید. این تعداد هم ضامن حضور مداوم شماست و هم به خستگی و دلزدگی مخاطبان و خودتان منجر نمی‌شود. سه تا پنج بار در هفته ریتم پایداری است که امکان تولید محتوای باکیفیت را فراهم می‌کند. فکر می‌‌‌کنید نمی‌توانید این‌‌‌همه پست بگذارید؟ با استفاده از چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی یا سایر ابزارهای هوش مصنوعی مولد می‌توانید.

2- آزادانه از ایموجی‌‌‌ها استفاده کنید

ایموجی‌‌‌ها می‌توانند پست‌‌‌های شما را جذاب‌‌‌تر و خوشایندتر کنند و خشکی متن را از بین ببرند و کمی روح و شخصیت به متن شما بیفزایند. برای برجسته کردن نکات کلیدی نوشتارتان یا افزودن کمی شوخ‌‌‌طبعی به متن از ایموجی استفاده کنید، اما حواستان باشد که مرتبط و حرفه‌‌‌ای باشند. استفاده از ایموجی‌‌‌ها پست شما را ملموس‌‌‌تر و انسانی‌‌‌تر می‌کند. به‌خصوص اگر از ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای نوشتن متن کمک گرفته باشید، استفاده از ایموجی حیاتی است.

3- در پست‌‌‌های خود از تصویر، اسلاید، پی‌‌‌دی‌‌‌اف و ویدئو استفاده کنید

درست است که در هر پست لینکدین می‌توانید تا 20 عکس قرار دهید، اما یک تصویر برجسته و جذاب می‌تواند به شدت تعامل مخاطب را نسبت به پست شما بالا ببرد. حواستان باشد که تصویر باکیفیت و مرتبط با محتوای پست باشد. اما لازم نیست خود را فقط محدود به عکس کنید. می‌توانید از ویدئو، نظرسنجی، پی‌‌‌دی‌‌‌اف و اسلاید هم استفاده کنید. این‌‌‌ کار امکانات خلاقانه بسیاری در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید استعداد و بینش و قابلیت‌‌‌های منحصربه‌‌‌فرد خود را با دنیا به اشتراک بگذارید و با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.

اسلاید و پی‌‌‌دی‌‌‌اف در چه بستری بهترین عملکرد را دارند و چگونه می‌توانید استفاده موثری از آنها داشته باشید؟

محتواهای آموزشی و راهنماها: راهنماهای جامع، کتاب‌‌‌های الکترونیک یا گزارش‌‌‌های صنعتی را به شکل پی‌‌‌دی‌‌‌اف به اشتراک بگذارید. با این‌‌‌کار هم برای مخاطب خلق ارزش می‌‌‌کنید و هم اقتدار خود را در حوزه تخصصی خود تثبیت می‌‌‌کنید.

پرتفوهای خلاقانه: از پی‌‌‌دی‌‌‌اف و اسلاید به عنوان پرتفوهای دیجیتال برای ارائه بهترین آثارتان استفاده کنید. اگر جامعه مخاطبان متفاوتی دارید، برای هرکدام پرتفوی جداگانه‌‌‌ای در نظر بگیرید.

اسلایدهای وبینار و کارگاه: اگر اخیرا وبینار یا کارگاهی را برگزار کرده‌‌‌اید، اسلایدهایش را به اشتراک بگذارید تا علاوه بر افزایش طول عمر محتوای ارائه‌شده، هم مخاطبانی را جذب کنید که نتوانستند در برنامه زنده شرکت کنند و هم برای جامعه لینکدین خود ارزش‌‌‌افزایی می‌‌‌کنید.

اینفوگرافیک‌‌‌ها: درست است که اینفوگرافیک از نظر فنی تصویر محسوب می‌شود، اما اینوگرافیکی که در قالب پی‌‌‌دی‌‌‌اف دربیاید می‌تواند درباره موضوعات پیچیده‌‌‌، بینش دقیقی در اختیار مخاطبان قرار دهد که به راحتی قابل هضم باشد و مخاطب را تشویق به تعامل و به اشتراک‌‌‌گذاری کند.

به خاطر داشته باشید که لازم نیست خود را محدود به لینکدین کنید. شما می‌توانید با به اشتراک‌‌‌گذاری لینک پست خود در سایر پلتفرم‌‌‌های اجتماعی‌‌‌تان و حتی در خبرنامه ایمیلی خود از جای‌‌‌جای دنیای دیجیتالی مخاطب جذب کنید.

4- سعی کنید پست‌‌‌ها ساختار داشته باشند

ساختار پست مثل طعم چای است. انتخابش با شماست، اما من به مشتریانم توصیه می‌‌‌کنم برای انواع مختلف پست‌‌‌ها از ساختارهای استانداردی استفاده کنند. به عنوان نمونه، من وقتی پست کوتاهی می‌‌‌نویسم تا خوانندگان را به پست جامعی در سایت خودم هدایت کنم، از این فرمت استاندارد پیروی می‌‌‌کنم:

با یک تیتر جذاب یا جمله آغازین گیرا شروع کنید.

مقدمه‌‌‌ای کوتاه در حد دو سه جمله بیاورید تا صحنه را برای ایده اصلی آماده کنید.

برای برجسته کردن ایده‌‌‌های اصلی یا نکاتی که خوانندگان در صورت خواندن متن اصلی در سایت شما می‌‌‌بینند از بولت پوینت استفاده کنید.

لینک را یا در متن پست لینکدین قرار دهید یا در اولین نظر. مشخص نیست فرقی بین این دو وجود دارد یا نه. من هر دو را امتحان کردم و تفاوتی بینشان ندیدم، اما همچنان پیشنهاد می‌‌‌کنم که خودتان هر دو را امتحان کنید.

5- برای هر پست از 3 تا 5 هشتگ استفاده کنید

برای هر پست از3 تا 5 هشتگ مرتبط استفاده کنید تا قابلیت کشف پست‌‌‌های خود را افزایش دهید. برای هشتگ‌‌‌ها هم از ترکیبی از هشتگ‌‌‌های عمومی‌‌‌تر و هشتگ‌‌‌های خاص‌‌‌تری مرتبط با پست خود استفاده کنید. روش‌های گوناگونی برای کشف هشتگ‌‌‌های مناسب وجود دارد:

از نوار جست‌‌‌وجو استفاده کنید: در نوار جست‌‌‌وجوی لینکدین کلمه‌‌‌ای مرتبط با صنعت کاری خود را تایپ کنید. در حین تایپ آن کلمه لینکدین هشتگ‌‌‌های مرتبط را پیشنهاد می‌دهد. این یکی از مستقیم‌‌‌ترین روش‌های یافتن هشتگ‌‌‌های محبوب و پرکاربرد حوزه شماست.

پست‌‌‌ها را بررسی کنید: بعد از جست‌‌‌وجو، پست‌‌‌هایی را کندوکاو کنید که از آن هشتگ‌‌‌های پیشنهادی استفاده کرده‌‌‌اند. این‌‌‌ کار درباره محتوای مناسب هر هشتگ و محبوبیت آن هم پیش‌‌‌زمینه‌‌‌ای به شما می‌دهد.

کاری را انجام دهید که بقیه بزرگان می‌کنند: پروفایل‌‌‌ها و پست‌‌‌های رهبران فکری حوزه خود را بررسی و به هشتگ‌‌‌هایی که استفاده می‌کنند توجه کنید. با این کار می‌توانید به معدن ارزشمندی از هشتگ‌‌‌های مرتبط و پرطرفدار دست پیدا کنید.

رقبا را تحلیل کنید: صفحات لینکدین رقبا را بررسی کنید و ببینید از چه هشتگ‌‌‌هایی مکررا استفاده می‌کنند. این‌‌‌کار می‌تواند ایده‌‌‌های خوبی به شما بدهد که برای مخاطبان خود از چه هشتگ‌‌‌هایی استفاده کنید.

در نهایت، از استفاده بیش از حد از هشتگ خودداری کنید، چون هشتگ زیادی می‌تواند شبیه اسپم عمل کند و پیام اصلی در آن گم شود.

چند نکته نهایی

در حین تعیین استراتژی لینکدین خود، برای حداکثر کردن تعامل و دیده شدن پست و نتیجه‌‌‌بخشی این نکات را در نظر بگیرید:

به نظرات واکنش نشان دهید: به سرعت به نظرات پست‌‌‌های خود پاسخ دهید تا بحث‌‌‌ و گفت‌‌‌وگو‌‌‌های شکل‌گرفته را تقویت کنید و جامعه‌‌‌ای حول محتوای خود تشکیل دهید.

در ساعات اوج پست بگذارید: پست گذاشتن در ساعات اوج (معمولا صبح‌‌‌ها و سرشب در روزهای عادی هفته) می‌تواند شانس کسب تعامل بیشتر را بالا ببرد.

عملکرد خود را تحلیل کنید: لینکدین درباره عملکرد هر پست اطلاعاتی در اختیار شما می‌‌‌گذارد. از این داده‌‌‌ها استفاده کنید تا بفهمید چه نوع محتوایی برای مخاطبان شما جذاب‌‌‌تر است و استراتژی خود را بر اساس آن داده‌‌‌ها تنظیم و تعدیل کنید. مدیریت فکری یک بازی طولانی است. یعنی باید همواره حضور داشته باشید، دیدگاه‌‌‌های منحصربه‌‌‌فرد خود را به اشتراک بگذارید و برای مخاطبان خود ارزش واقعی ارائه کنید. با افزودن لینکدین به استراتژی برندسازی خود می‌توانید به شبکه وسیعی از حرفه‌‌‌ای‌‌‌هایی دسترسی پیدا کنید که تشنه بینشی هستند که فقط شما می‌توانید در اختیارشان بگذارید. اگر وقت ندارید یا احساس می‌‌‌کنید قلمتان خوب نیست به استخدام یک نویسنده پنهان فکر کنید.

یک نویسنده پنهان حرفه‌‌‌ای می‌تواند با شما مصاحبه کند و به این واسطه از زندگی و علاقه‌‌‌مندی‌‌‌هایتان بداند تا این موارد را در محتوایی که برایتان تولید می‌کند، بگنجاند. او می‌تواند برای استراتژی لینکدین شما و حتی نحوه ادغام آن با استراتژی محتوای بازاریابی شرکتتان هدایت و راهنمایی‌‌‌تان کند. همچنین یک نویسنده پنهان بااستعداد می‌تواند برای شما دفترچه راهنمای سبک شخصی بسازد تا صدا، لحن و سبک خاص شما و کلمات و عباراتی را که بیش از هر چیز دیگری معرف شما هستند جمع‌‌‌آوری کند و با کمک دانش موجود در آن پست‌‌‌هایی بنویسد که کاملا مخصوص خود شماست. حرف آخر اینکه لینکدین به سرعت در حال تبدیل شدن به پلتفرم اصلی برندسازی شخصی و حرفه‌‌‌ای است. اگر رقبایتان پست می‌‌‌گذارند و شما این‌‌‌ کار را نمی‌‌‌کنید، از گردونه رقابت جا می‌‌‌مانید.

منبع: Forbes

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *