نوسانات ارزها در سایه‌ جهش دلار

نوسانات ارزها در سایه‌ جهش دلار
خلاصه اخبار

دلار آمریکا امروز در معاملات اولیه‌ی اروپا و در آستانه‌ی سخنرانی کلیدی جروم پاول با افزایش مواجه شد و سایر جفت‌ارزها نوساناتی را تجربه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا در معاملات اولیه‌ی اروپا در روز چهارشنبه، و در آستانه‌ی سخنرانی کلیدی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، با افزایش مواجه شد.

در همین راستا، شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر اندازه‌گیری می‌کند، از پایین‌ترین حد دو ماهه 104.84 که در اوایل هفته مشاهده شد، جهش کرد و با 0.2 درصد افزایش به 105.587 رسید.

گفتنی است شاخص دلار در حال حاضر کاهش شدید هفته‌ی گذشته را معکوس کرده و در مسیر افزایش هفتگی قرار دارد و این افزایش در پی سخنرانی مقامات فدرال رزرو اتفاق افتاد که راه را برای افزایش بیشتر نرخ بهره به منظور مبارزه با تورم باز گذاشتند.

با نگاهی به نوسانات اخیر ارز ایالات متحده می‌توان به وضوح مشاهده کرد که در پی انتشار گزارش ضعیف مشاغل ماهانه، و پس از اینکه فدرال رزرو سیگنال‌های مثبتی را در مورد احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری ارائه کرد، دلار آمریکا شدیدترین کاهش هفتگی خود را از اواسط ژوئیه شاهد شد.

در حال حاضر، سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در اواخر جلسه، به منظور حصول به رهنمون‌هایی در مورد مسیر آتی سیاست بانک مرکزی در کانون توجه معامله‌گران قرار دارد. البته برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره مورد تاکید قرار گرفت.

در چشم‌انداز جفت‌ارزها چه گذشت؟

پس از انتشار داده‌های روز سه‌شنبه مبنی بر کاهش بیش از حد انتظار تولید صنعتی آلمان در ماه سپتامبر که نشان‌دهنده‌ی چشم‌انداز تاریک رشد در منطقه یورو است، و در آستانه‌ی انتشار داده‌های خرده‌فروشی منطقه یورو در ماه سپتامبر، یورو/دلار (EUR/USD) با 0.2% کاهش به 1.0677 رسید.

یورو/دلار

با این وجود، براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول در اوایل چهارشنبه، بانک مرکزی اروپا باید به منظور کاهش فشار قیمتی، نرخ سپرده اصلی خود را در تمام سال آینده نزدیک به رکورد بالای 4 درصد نگه دارد.

اما چشم‌انداز یورو ، همچنان ضعیف باقی می‌ماند و یورو/دلار (EUR/USD) تنها در صورتی افزایش می‌یابد که رشد اقتصادی ضعیف ایالات متحده، منجر به یکسان‌شدن منحنی بازدهی ایالات متحده شود. بنا بر نظر تحلیلگران ING این سناریو زودرس به نظر می‌رسد.

در سرزمین اژدها، دلار/یوان (USD/CNY) به صورت ثابت در 7.2790 معامله شد، گفتنی است جدیدترین داده‌های تورم چین که در روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود، در کانون توجه معامله‌گران قرار دارد.

پوند/دلار (GBP/USD) نیز از بالاترین سطح هفت هفته‌ای 1.2428 که در ابتدای هفته مشاهده شد، عقب نشینی کرد و با 0.2% کاهش به 1.2275 رسید.

دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) 0.1 درصد افزایش یافت و به 0.6443 رسید، در حالی که دلار استرالیا پس از افت 0.8 درصدی در جلسه‌ی قبل، بازگشتی جزئی داشت. این سناریو زمانی اتفاق افتاد که بانک مرکزی استرالیا تمایل خود را برای انقباض بیشتر، تعدیل کرد. گفتنی است ادامه‌ی مسیر، وابسته و مشروط به داده‌ها خواهد بود.

و در نهایت، دلار/ین (USD/JPY) با 2 درصد افزایش، به 150.69 رسید و بسیار بالاتر از سطح کلیدی 150 باقی ماند؛ این امر باعث شد معامله‌گران با احتیاط منتظر مداخله‌ی بالقوه‌ی دولت ژاپن برای تقویت ین باشند.

دلار/ین

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز