نوبلیست شماره 94 کیست؟

نوبلیست شماره 94 کیست؟
خلاصه اخبار

اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع کمیاب است؛ این ساده‌‌‌ترین و در دسترس‌‌‌ترین تعریف از علم اقتصاد است. از دستاوردهای این علم می‌‌‌توان برای یافتن بهترین استفاده از منابع در دسترس، تولید کالاها و خدمات، رشد و رفاه در طول زمان استفاده کرد. ابزارهای علم اقتصاد به تحلیلگران و سیاستگذاران امکان می‌دهد تا هزینه‌‌‌ها، منافع و آثار سیاست‌‌‌های دولت‌‌‌ها را در طیف وسیعی از حوزه‌‌‌هایی که جامعه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد -به عنوان مثال آموزش، امنیت و بهداشت- مطالعه کنند.

علم اقتصاد از حوزه‌‌‌های مهم اقتصاد کلان، مالیات، نرخ بهره، تورم، مدیریت ثروت و… گرفته تا بازار، محصول، رفتار مصرف‌کننده، تابع هزینه و دیگر حوزه‌‌‌های خرد، ‌‌‌ هر ثانیه زندگی انسان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و روزی نیست که همه انسان‌‌‌ها با مفاهیم اقتصادی دست‌وپنجه نرم نکنند. بنابراین حمایت از ابداعات جدید در علم اقتصاد، حمایت از زیست انسان‌‌‌ها و سرمایه‌گذاری روی ابزاری است که ثانیه به ثانیه زندگی انسان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. جایزه نوبل اقتصاد، از سال 1969، هر ساله به دانشمندانی که تغییراتی در نظریه‌‌‌های بنیادین ایجاد کرده‌‌‌اند یا نظریه‌‌‌های جدید برای حل مسائل نوین اقتصادی ابداع کرده‌‌‌اند، اهدا می‌شود.

به عبارت دیگر، این جایزه مخصوص ایده‌‌‌های نوآورانه‌‌‌ای است که ادبیات اقتصادی را تغییر داده و در آن گشایش حاصل کرده باشند. نوبل، مهم‌ترین جایزه اقتصادی است که از نوآوری‌‌‌ها و ابداعات نوین در این رشته حمایت می‌کند. با توجه به اهمیت جایزه نوبل در پیشرفت علم اقتصاد و گمانه‌‌‌زنی‌‌‌های همیشگی پیرامون موضوعات مورد نظر کمیته انتخاب برنده این عنوان، «باشگاه اقتصاددانان» در این پرونده سعی کرده است با استعانت از نظرات کارشناسان و مطالعه و مرور منابع بین‌المللی به بررسی بعضی از این‌‌‌ گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها بپردازد و به نام‌‌‌های احتمالی برنده این عنوان و حوزه‌‌‌های فعالیت آنها اشاره کند. چه کسی پنجاه‌وششمین جایزه نوبل اقتصاد را به خانه می‌‌‌برد؟

اقتصاد copy

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *