نماینده مجلس: دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان در خوزستان متوقف شود

نماینده مجلس: دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان در خوزستان متوقف شود
خلاصه اخبار

اهواز- نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون با ابراز گلایه مندی از دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان بخصوص در استان خوزستان گفت: چنین تخلفی نباید به جایگاه جامعه پزشکی کشور آسیب بزند و وزارت بهداشت با اتخاذ تدابیر لازم از گسترش و تداوم چنین شرایطی جلوگیری کند.

مجتبی یوسفی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: مردم نسبت به پرداخت مبالغ هنگفت خارج از تعرفه مصوب با عنوان زیرمیزی به برخی از پزشکان در مراکز درمانی شدیدا گلایه دارند.

وی ادامه داد: فرد بیمار از روی ناچاری برای مداوا مجبور است که این مبالغ را پرداخت کند درصورتی که باید ابزارهای نظارتی و کاربردی از بروز چنین شرایطی جلوگیری کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از وزارت بهداشت و درمان خواسته شده تا به منظور پیشگیری از آسیب هرچه بیشتر به جامعه زحمت کش پزشکی، با متخلفان برخوردهای جدی را در دستور کار قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه در بیشتر رشته‌ها پزشکان خوشنامی داریم که فرآیندهای درمانی را با تعرفه‌های دولتی انجام می‌دهند و بیمار هزینه اضافی پرداخت نمی‌کند گفت: باید توجه داشت؛ رعایت مصوبات دولت در خصوص تعرفه های پزشکی تعیین شده از سوی پزشکان الزامی بوده و هرگونه تعرفه و رشد اجزای تعرفه خارج از مصوبات دولت فاقد وجاهت قانونی است.

چرا زیرمیزی؟

بر اساس این گزارش، در سال‌های اخیر، به‌دلیل آنکه برخی پزشکان، تعرفه‌های تعیین‌شده از سوی دولت را واقعی و متناسب با نرخ تورم نمی‌دانند یا به‌دلیل انحصاری که در رشته تخصصی‌شان به‌دلیل کمبود پزشک ایجاد شده، اقدام به دریافت زیرمیزی از بیماران می‌کنند و در این میان، بیمارانی که در شرایط اضطراری و به ناچار مجبور به پرداخت دستمزد جداگانه به پزشک می‌شوند، متحمل هزینه‌های بسیار زیادی می‌شوند.

مردم در صورت مشاهده هرگونه دریافت وجه اضافی با عنوان زیرمیزی را به دفتر دادستانی یا نظام‌ پزشکی گزارش دهند.

نهادهای قضایی برای اثبات دریافت تعرفه خارج از مصوب یا زیرمیزی توسط یک پزشک، از وزارت بهداشت درخواست مستندات کاغذی می‌کنند یعنی گیرندگان خدمت وقتی مراجعه و شکایاتی مطرح می‌کنند اگر مستند کاغذی زیرمیزی مانند رسید واریز برای پزشک یا مرکز درمانی را داشته باشند، در این صورت تخلف پزشک برای نهادهای نظارتی محرز می‌شود.

مشکل اثبات تخلف برخی پزشکان زیرمیزی‌بگیر

اما یکی از مشکلات اثبات تخلفات پزشکان زیرمیزی‌بگیر همین موضوع ” درخواست مستندات کاغذی” است که اثبات وقوع جرم را سخت می‌کند زیرا عمدتاً درمانگران و مراکز درمانی متخلف، از روش‌هایی برای دور زدن نهادهای نظارتی استفاده می‌کنند. برای مثال از بیمار درخواست وجه نقد، ارز، سکه بهار آزادی و واریز به حساب غیر دارند که این موضوع باعث می‌شود اثبات وقوع تخلفاتی مانند زیرمیزی و دریافت وجوه اضافه بسیار سخت باشد.

تعرفه پزشکان عمومی در سال جاری، 126 هزار تومان، پزشکان متخصص، 189 هزار تومان، پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ 241 هزار تومان، متخصصان روانپزشکی 251 هزار تومان، پزشکان فوق تخصص روانپزشکی 286 هزار تومان است.

تعرفه های پزشکی امسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط 35 درصد افزایش داشته است.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *