نمایشگاه جیتکس دبی؛ آینده از نزدیک

نمایشگاه جیتکس دبی؛ آینده از نزدیک
خلاصه اخبار

چهل و چهارمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی جیتکس به میزبانی امارات برگزار شد.

به گزارش تجارت نیوز ،

GITEX GLOBAL 2024 یا جیتکس بزرگترین رویداد در حوزه استارتاپ و فناوری در جهان است. هر ساله گردهمایی‌های جیتکس می‌تواند انعکاسی از آینده توصیف شود و امسال هم چهل و چهارمین دوره از این نمایشگاه به میزبانی امارات متحده عربی در شهر دبی برگزار می‌شود. احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور هوش مصنوعی بیش از آنچه که تاکنون ظاهر و بارز شده جهان را تکان خواهد داد. ابزار متفکر بشر به‌زودی در بسیاری از صنایع نفوذ خواهد کرد و چه بسا منجر به حذف عامل انسانی شود.

حضور جهانی بی‌سابقه در جیتکس 2024

چهل و چهارمین دوره این رویداد امسال از 14 تا 18 اکتبر 2024 یا به عبارت دیگر از 23 تا جمعه 27 مهرماه توسط مرکز تجارت جهانی دبی (DWTC) برگزار می‌شود. جیتکس امسال با موضوع همکاری جهانی برای شکل‌دادن به اقتصاد آینده هوش مصنوعی قرار است با حضور بی‌سابقه بین‌المللی، شامل بیش از 6500 شرکت، 1800 استارتاپ و 1200 سرمایه‌گذار از بیش از 180 کشور، برگزار شود.

در سال 2024، جیتکس موقعیت دبی را به عنوان مرکز جهانی فناوری و نوآوری در حوزه هوش مصنوعی تقویت خواهد کرد. این رویداد میزبان بحث‌ها یا پنل‌هایی درباره روندها و پروسه‌های کلیدی از جمله هوش مصنوعی، وب 3، تحول دیجیتال و فناوری ابری خواهد بود و به یکی از نقاط تمرکز جامعه فناوری جهانی تبدیل می‌شود. حتما این گردهمایی بزرگ با حضور دولت‌ها، دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و غول‌های فناوری خواهد بود و این غرصت بسیار ارزنده‌ای خواهد بود برای کشور امارات متحده عربی برای تثبیت جایگاه خود به عنوان یکی از قطب‌های توسعه بستر نوآوری در حوزه هوش مصنوعی. فرصتی که استفاده درست از آن باعث شود امارات متحده عربی به عنوان یکی از بازیگران اصلی در اقتصاد دیجیتال به جهان شناخته شود. 

پیش‌بینی می‌شود هوش مصنوعی تا 2024 بازاری 621 میلیارد دلاری داشته باشد

همانطور که تا بدین‌جا بر اهمیت هوش مصنوعی در جیتکس 2024 پرداخته شد، باید تاکید کرد که این حوزه می‌تواند مستعد اعداد شگفت‌آوری باشد. محوریت داشتن هوش مصنوعی در جیتکس هم از همین بابت است. هوش مصنوعی ترندی‌ست که مانند ستون، آینده بر روی آن ساخته خواهد شد. هرچند که نظرات مختلفی در این مورد نشر داده می‌شود اما باید توجه داشت که هوش مصنوعی با ترندهای دیگر تفاوت‌های مهمی دارد که موضوع بحث ما نیست.

پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی هوش مصنوعی در سال 2024 به 621 میلیارد دلار برسد. بیش از 3500 شرکت نوآوری‌های جدید خود را در زمینه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IoT) و موارد مرتبط دیگری با حضور در این نمایشگاه به خواص و عوام دنبال‌کننده تکنولوژی و فناوری عرضه خواهند کرد. این مشارکت گسترده نشان‌دهنده تاثیر فزاینده هوش مصنوعی در اقتصادهای جهانی است. زیرا شرکت‌ها به دنبال استفاده از این فناوری برای دستیابی به مزیت رقابتی هستند.

بازیگران بزرگ بیخ‌ گوشمان‌اند

رهبران فناوری از سراسر جهان از جمله شرکت‌های Adobe، AWS، Dell، Microsoft، IBM، Oracle، Nvidia و سایرین در جیتکس 2024 حضور خواهند داشت. غیر از این شرکت‌ها، شورای تحقیقات فناوری پیشرفته (ATRC) ابوظبی و گروه G42 هم حاضر خواهند شد و این یعنی فرصتی جهانی برای هم‌افزایی.

جیتکس امسال بالاترین سطح مشارکت کشورهای اروپایی را در تاریخ خود خواهد داشت و بیش از 35 کشور اروپایی به نمایشگاه می‌پیوندند. کشورهایی مانند اتریش، صربستان، لتونی و پرتغال برای اولین بار در این رویداد شرکت خواهند کرد. از طرف دیگر افزایش اقتصادهای دیجیتال در آمریکای لاتین، آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیا با مشارکت کشورهایی مانند سنگاپور، مالزی و قزاقستان منعکس خواهد شد.

موازی‌کاری در کنار جیتکس؛ سکوی رشد در دبی 

به موازات جیتکس، بزرگترین رویداد استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری جهان از 13 تا 16 اکتبر در دبی هاربر برگزار می‌شود. این رویداد کارآفرینان تکنولوژی برتر و شرکت‌های نوپا را با سرمایه‌گذارانی که بیش از 1.2 تریلیون دلار دارایی را مدیریت می‌کنند، متصل می‌کند. از طرف دیگر چالش Supernova 2.0، بزرگترین مسابقه ارائه استارتاپ در جهان یکی از نکات برجسته این رویداد خواهد بود که شرکت‌کنندگان برای دریافت سهمی از جایزه 200,000 دلاری رقابت خواهند کرد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *