نقش بیت کوین در بحران بانکی جهانی

نقش بیت کوین در بحران بانکی جهانی

در ایالات متحده آمریکا، چند بانک از جمله سیلورگیت (Silvergate)، سیلیکون ولی (Silicon Valley)، سیگنیچر بنک (Signature Bank) و فرست ریپابلیک (First Republic) تحت فشار شدیدی قرار گرفته‌اند و نیاز به مداخله دولت یا بازار خصوصی دارند. با این حال، بحرانی بانکی موجود تنها به آمریکا ختم نمی‌شود و بانک‌های اروپایی مثل کردیت سوئیس (Credit Suisse) و دویچه بنک (Deutsche Bank) هم به‌سختی در تلاش‌ هستند تا در شرایط اقتصادی فعلی دوام بیاورند.

دولت‌ها و بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورها در تلاش هستند با تأمین نقدینگی بحران بانکی را حل کنند. در آمریکا، فدرال رزرو، شرکت بیمه سپرده فدرال و سایر سازمان‌های پولی روی این مسئله تمرکز کرده‌اند و ترازنامه فدرال رزرو تنها در دو هفته ۴۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. این مسئله عملاً ۶۴ درصد از پیشرفت‌های حاصل‌شده از سیاست‌های انبساطی سال گذشته را از بین برده است.

با این حال، سرمایه‌گذاران بازارهای مالی هنوز از استراتژی فدرال رزرو مطمئن نیستند. هرچند که این سازمان نرخ بهره را افزایش داده، افزایش شدید نقدینگی بازار را سردرگم کرده است.

در نتیجه این نااطمینانی، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دارایی‌هایی مثل بیت کوین، طلا و املاک و مستغلات روی آورده‌اند. نگرانی‌های زیادی که نسبت به امنیت بخش بانکداری سنتی به وجود آمده، باعث شده است که طرفداران بیت کوین به خود بیایند.

 این مسئله، در کنار تمایل به کسب سود بیشتر، منجر شده است که معامله‌گران به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر دارایی‌های غیرسپرده‌ای روی بیاورند و فشار بیشتری را بر سیستم بانکی وارد کنند. نوریل روبینی (Nouriel Roubini)، اقتصاددان مشهور ایرانی‌الاصل آمریکایی، گفته است که سپرده‌گذاران فهمیده‌اند می‌توانند از اسناد خزانه امن ۴ درصد سود بگیرند، اما با استفاده از سپرده‌های بانکی نزدیک به ۰ درصد دریافت می‌کنند. این مسئله دلیل اصلی افزایش برداشت‌های سپرده‌گذاران محسوب می‌شود. طبق گفته‌های او، دوران سوء‌استفاده بانک‌ها از سپرده‌های آزاد و رایگان به پایان رسیده است و سرمایه‌گذاران از این به بعد، بیش از پیش نسبت به تغییرات نرخ سود واکنش نشان می‌دهند.

با وجود این وضعیت، کارشناسان معتقدند که بحران بانکی در نهایت حل می‌شود و دولت‌ها و بانک‌های مرکزی شبانه‌روز برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها آمریکایی و سایر کشورها تلاش می‌کنند.

کریستین لاگارد (Christine Lagarde)، رئیس بانک مرکزی اروپا، پس از اعلام افزایش ۰.۵ درصدی نرخ سود سپرده در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد:

  • به نظر می‌رسد که شرایط اقتصادی جهان در سه ماهه آینده بهبود می‌یابد. تولید صنعتی باید عرضه را بیشتر کند، اعتماد مصرف‌کننده‌ها باید بازیابی شود و شرکت‌ها هم باید از به تأخیر انداختن سفارش‌ها دوری کنند. افزایش دستمزدها و کاهش قیمت انرژی تا حد زیادی می‌تواند کاهش قدرت خریدی را که در نتیجه تورم به بسیاری از خانوارها تحمیل شده است، جبران کند/

با این وجود، تلاش برای تثبیت سیستم بانکی احتمالاً فشارهای تورمی و قیمت مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

در عین حال، سرمایه‌گذاران مشخصاً تصمیم گرفته‌اند سبدهای سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنند و به گزینه‌هایی مثل بیت‌کوین روی بیاورند. داده‌های موجود نشان می‌دهد که بیش از ۴.۲۸ میلیون کیف پول در شبکه بیت کوین ایجاد شده است که ۰.۱ بیت کوین (یا بیشتر) را هولد کرده‌اند. هرچند که جهان به حرکت در بخش مالی سنتی ادامه می‌دهد، به نظر می‌رسد نسل جوان علاقه‌ای به سیستم‌‌های مبتنی بر انسان ندارد و بیشتر دوست دارد که از سیستم مبتنی بر نرم‌افزار استفاده کند.

با این حال، سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال باید واکنش‌های بانک‌های مرکزی را به دقت تحت‌نظر داشته باشند. علاوه بر این، شرایط اروپا و سایر مناطق آسیب‌دیده هم با آشکار شدن بحران بانکی جهانی تا حدودی روشن می‌شود. روند موجود نشان می‌دهد که اقتصادهای مبتنی بر بدهی و سیستم بانکداری ذخیره کسری در بلندمدت طرفدار چندانی ندارند و دارایی‌های جایگزینی مثل بیت کوین ممکن است به‌عنوان بزرگ‌ترین برندگان شرایط موجود ظاهر شوند.

منبع: Beincrypto

برچسب‌ها