نقشه‌راه خودروسازان برای هزینه‌کرد درآمدها/ چرا دو خودروساز تصمیم گرفتند بدهی خود به قطعه‌سازان را بپردازند؟

نقشه‌راه خودروسازان برای هزینه‌کرد درآمدها/ چرا دو خودروساز تصمیم گرفتند بدهی خود به قطعه‌سازان را بپردازند؟
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد: همراه با رشد میانگین ۳۰ درصدی قیمت خودرو در هفته گذشته، حالا قطعه‌سازان هم خواستار پرداخت مطالبات خود از سوی دو شرکت خودروساز شده‌اند؛ هر چند که مدیران عامل خودروسازی‌ها نیز تلویحا به این خواسته پاسخ مثبت داده‌اند که دلیل آن، بر جبران کسری تولید متمرکز است.

به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، مهمترین خبر هفته‌ای که گذشت در حوزه خودرو را شاید بتوان اعلام سودآوری از سوی دو خودروساز دانست؛ موضوعی که اما و اگرهای بسیاری را در پی دارد؛ اما داستان هر چه که باشد، حالا همراه با رشد میانگین 30درصدی قیمت خودرو در هفته گذشته، قطعه سازان نیز خواستار پرداخت مطالبات خود از سوی دو شرکت خودروساز شده‌اند.

در گزارشی که به تازگی از سوی انجمن قطعه سازان همگن کشور منتشر شده، بدهی جاری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به زنجیره تامین ساخت خودرو به 450 همت رسیده است؛ به خصوص اینکه عنوان می‌شود که کاهش تولید در مهرماه سال جاری، به دلیل عدم تامین قطعات مورد نیاز در خطوط تولید بوده است.

حالا اما مدیران دو شرکت خودروساز در جلسه‌ای با قطعه‌سازان کشور وعده داده‌اند که منابع حاصل از افزایش قیمت خودرو را صرف پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان خواهند کرد.

در این زمینه مدیرعامل ایران خودرو به درآمد 5 هزار میلیارد تومانی از طریق افزایش قیمت خودرو و تامین از بانک‌ها در 20 روز آینده اشاره و اظهار کرده که از این میزان، 3 همت از افزایش قیمت و 2 همت از بانک‌ها تامین شده و یک ریال از این افزایش، در هیچ جا به جز زنجیره تامین هزینه نخواهد شد.

اظهارات وی در شرایطی است که به گفته برخی از قطعه‌سازان، به دلیل رشد بدهی تولیدکنندگان خودرو به زنجیره تامین ساخت خودرو، عرضه قطعه به خط تولید با کاهش چشمگیری مواجه بوده و ترجیح قطعه‌سازان به فروش قطعات به بازار آزاد است و البته دلایل آن نیز دستیابی سریعتر به نقدینگی، قیمت بالاتر، ریسک کمتر و همچنین انعطاف پذیری بیشتر عنوان می‌شود.

یک فعال صنعت قطعه در این زمینه به خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد می‌گوید: خودروسازان به دلیل قراردادهای بلندمدت و فشارهای دولتی، قطعات را با قیمت‌های پایین‌تر خریداری می‌کنند، در حالی که قطعه‌ساز می‌تواند همان قطعات را با سود بالاتری در بازار به فروش برساند.

تولید خودرو در هشت ماهه گذشته چندان تعریفی نداشته و حتی در شهریورماه ایران‌خودرو با افت 9 درصدی در تولید سواری و سایپا نیز با کاهش 11 درصدی مواجه شدند و البته در آبان ماه نیز تولید روند کاهشی داشته است.

حالا به نظر می‌رسد خودروسازان برای جبران کسری تولید به همراهی قطعه‌سازان نیاز دارند و این در شرایطی است که بدهی سنگین تولیدکنندگان خودرو به واحدهای قطعه‌سازی، مانع اصلی در این زمینه است.

بر این اساس مدیران عامل دو شرکت، خواستار عرضه قطعات مورد نیاز خطوط تولید از سوی قطعه‌سازان شدند و به آنها وعده پرداخت بدهی‌ها را نیز داده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *