نفت، ریزشی شد

نفت، ریزشی شد
خلاصه اخبار

نفت در روز جمعه کاهش یافت. در همین راستا، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و نفت برنت به ترتیب به 75.54 و 80.58 دلار در هر بشکه رسیدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اینوستینگ» نفت در روز جمعه کاهش یافت؛ بهای معاملات آتی نفت برنت با 84 سنت یا 1 درصد کاهش، به 80.58 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، از روز چهارشنبه با 1.56 دلار یا 2 درصد کاهش، به 75.54 دلار رسید.

البته به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری ایالات متحده، هیچ تسویه حسابی برای WTI در روز پنج‌شنبه صورت نگرفت.

موضوعی که روز چهارشنبه بازارها را غافلگیر کرد، به تاخیر انداختن نشست 26 نوامبر تا 30 نوامبر پس از تلاش تولیدکنندگان برای دستیابی به اجماع بر سر سطح تولید بود که گروه اوپک پلاس، متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت و متحدانش از جمله روسیه، شوکی در بازارها ایجاد کرد.

به علاوه، تاخیر غافلگیرکننده در ابتدا باعث شد که معاملات آتی برنت، کاهشی به میزان 4 درصد و WTI نیز تا 5 درصد افت را در معاملات روزانه‌ی چهارشنبه به ثبت برساند. و اما معاملات در تعطیلات روز پنج‌شنبه ایالات متحده، همچنان ادامه داشت.

بنا به اظهار سه منبع اوپک پلاس به رویترز، اوپک پلاس به سازش با تولیدکنندگان نفت آفریقایی در سطح تولید سال 2024 نزدیکتر شده است.

اوپک پلاس

در همین زمینه، تونی سایکامور، تحلیلگر IG، محتمل‌ترین نتیجه را امتداد کاهش‌های موجود برشمرد.

در پی کاهش اخیر قیمت نفت به دلیل نگرانی‌های تقاضا و افزایش عرضه، به‌ویژه از سوی تولیدکنندگان غیراوپک، کاهش تولید در دستور کار قرار گرفت؛ از این رو، هر دو قرارداد اولین افزایش هفتگی خود را در پنج هفته‌ی گذشته تجربه کردند. 

گفتنی است کاهش بهای نفت، تحت تاثیر تعدیل ریسک‌های ژئوپلیتیکی ناشی از آزادی گروگان‌ها در غزه بود. با این حال، قیمت‌ها در آستانه‌ی نشست هفته‌ی آینده اوپک پلاس برای تصمیم‌گیری در مورد کاهش تولید در سال 2024، اولین هفته‌ی افزایش خود در بیش از یک ماه گذشته را ثبت کردند. در اولین روز از آتش‌بس چهار روزه برنامه‌ریزی شده، روز جمعه اولین گروه از گروگان‌های آزاد‌شده از اسارت در غزه، به اسرائیل بازگشتند؛ البته طبق توافق صورت‌گرفته قرار است مبادله‌ی گروگان‌ها برای اسرای فلسطینی نیز انجام شود.

جان کیلداف، شریک اگین کپیتال ال‌ال‌سی در نیویورک، این رویداد را عاملی کلیدی برای کاهش حق بیمه ریسک قلمداد کرد.

و اما در کنار این‌ها، چشم‌انداز اقتصادی کوتاه‌مدت در چین، نقطه قوت دیگری است. تینا تنگ، تحلیلگر سی‌ام‌سی مارکتز بر این باور است که داده‌های اخیر چین و کمک‌های تازه به بخش دارایی بدهکار می‌تواند برای روند کوتاه‌مدت بازار نفت مثبت باشد.

با این حال، تحلیلگران خاطرنشان کردند که این‌ افزایش‌ها می‌تواند با افزایش ذخایر نفت خام ایالات متحده و حاشیه‌های ضعیف پالایشی محدود شود. در همین راستا، تحلیلگران ANZ در یادداشتی به کاهش تحولات اساسی با افزایش ذخایر نفت ایالات متحده اشاره کردند.

گرچه در سایه‌ی تاثیر بحران بخش املاک بر مصرف گازوئیل، تحلیلگران معتقدند که رشد تقاضای نفت می‌تواند در نیمه‌ی اول سال 2024، به حدود 4 درصد کاهش یابد.

با این همه، پیش‌بینی می‌شود که رشد تولید غیراوپک همچنان قوی باقی بماند؛ در این راستا، شرکت انرژی دولتی برزیل پتروبراس قصد دارد در پنج سال آینده، 102 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند تا تولید خود را از 2.8 میلیون بشکه در روز در سال 2024، به 3.2 میلیون بشکه در روز تا سال 2028 برساند.

تولید نفت

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز