نظارت دقیقی بر ایمنی کارگاه صورت نمی‌گیرد

نظارت دقیقی بر ایمنی کارگاه صورت نمی‌گیرد
خلاصه اخبار

بی‌توجهی سازمان‌های و نهادهای مسئول در زمینه بازرسی و اطمینان از ایمن بودن کارگاه‌ها باعث شده کارگران علاوه بر غم نان و معیشت و البته نداشتن امنیت شغلی و حقوقی، حتی امنیت جانی هم نداشته باشند.

به گزارش تجارت نیوز ،

هر روز اخباری از مرگ‌ومیر کارگران روی خروجی خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود. این آمار هرچند با دستکاری وزارت کار روی یک عدد مشخص ثابت مانده اما اگر اخبار هرروزه را مرور کنیم و تعداد کارگرانی را که جان خود را در کارگاه‌های ناایمن از دست می‌دهند مورد بررسی قرار دهیم، عددی بیش از آنچه این وزارتخانه مدعی آن است به دست می‌آوریم.

در بسیاری از موارد چون این افراد نه از بیمه برخوردارند و نه به صورت رسمی فعالیت می‌کنند در آمارهای رسمی جایی ندارند. به عنوان مثال، بر اساس اخبار منتشرشده، همین امروز یک کارگر بر اثر سقوط در چاه آسانسور جان خود را از دست داد و دو کارگر مقنی نیز حین حفر چاه فاضلاب به دلیل گازگرفتگی جان سپردند. به همین سادگی در یک روز و به فاصله چند ساعت سه کارگر که نان‌آور خانواده‌هایشان بودند جان خود را از دست دادند. همان‌طور که 52 کارگر معدن طبس طی یک روز جان باختند.

چنین آماری تنها نشان از یک موضوع دارد و آن هم بی‌توجهی مسئولان و کارفرمایان و البته پیمانکاران به ایمنی کارگاه‌هاست. کارگران جان می‌بازند زیرا کارفرمایان و پیمانکاران بیش از آنکه به فکر ایمنی کارگاه‌ها باشند به فکر راهی برای رسیدن به سود بیشتر و هزینه کمتر هستند. از سوی دیگر بی‌توجهی سازمان‌های و نهادهای مسئول در زمینه بازرسی و اطمینان از ایمن بودن کارگاه‌ها باعث شده کارگران علاوه بر غم نان و معیشت و البته نداشتن امنیت شغلی و حقوقی، حتی امنیت جانی هم نداشته باشند.

بالای 70 درصد از کارگاه‌هایی که کارگران در آنها مشغول کارند ایمنی لازم را ندارند

حسن مهدوی، کارشناس ایمنی، دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه بالای 70 درصد از کارگاه‌هایی که کارگران در آنها مشغول کارند ایمنی لازم را ندارند. از سوی دیگر چون نظارت دقیق و سخت‌گیرانه‌ای نیز بر ایمنی کارگاه‌ها صورت نمی‌گیرد، هم کارفرمایان و هم پیمانکاران از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند و به سود خود بیش از جان کارگران اهمیت می‌دهند.»

وقتی هیات وزیران رای به حذف شرط اجبار ارائه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه می‌دهند، دیگر چه انتظاری می‌توان داشت

او می‌افزاید: «فرقی نمی‌کند کارگر در کارگاهی وابسته به دولت مشغول فعالیت باشد یا در بخش خصوصی، در هر دو صورت وضعیت ایمنی مناسبی ندارد. از سوی دیگر وقتی هیات وزیران به جای اینکه شرایط را برای ایمن شدن کارگاه‌ها و حفظ جان کارگران فراهم کنند رای به حذف شرط اجبار ارائه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه می‌دهند، دیگر چه انتظاری می‌توان داشت که آمار حوادث و مرگ‌ومیر کارگران سیر نزولی داشته باشد.»

طی سه سال گذشته وزارت کار با دست بردن در آمارها سعی در کاهش تعداد حوادث کار منجر به مرگ‌ومیر کارگران داشته

این کارشناس ایمنی توضیح می‌دهد: «متاسفانه طی سه سال گذشته رویکرد وزارت کار به عنوان نهادی که باید حامی کارگران باشد به گونه‌ای بوده که با دست بردن در آمارها سعی در کاهش تعداد حوادث کار منجر به مرگ‌ومیر کارگران داشته و همین مساله هم در بلندمدت باعث می‌شود چنین معضلی با تمام ابعاد کم‌اهمیت به نظر برسد و در نتیجه باز هم تعلل‌های بخش نظارتی بیشتر و بیشتر شود.»

کارگران قربانی ناامنی در کارگاه‌ها می‌شوند

مهدوی در بخش دیگری از توضیحات خود می‌گوید: «عوامل زیادی در کارگاه‌ها وجود دارند که می‌توانند جان کارگران را به خطر بیندازند؛ از جمله می‌توان به نبود وسایل ایمنی در کارگاه‌ها اشاره کرد، از نداشتن لباس مخصوص گرفته تا نبود پیجر و زنگ خطر. استفاده از ماشین‌آلات فرسوده نیز می‌تواند یکی دیگر از عواملی باشد که جان کارگران را به خطر می‌اندازد.»

او ادامه می‌دهد: «مساله اینجاست که بی‌توجهی به حفظ جان کارگران در کارگاه‌ها یعنی بی‌توجهی به نیروی کاری که جامعه به آن نیاز دارد تا بتواند چرخ اقتصاد و توسعه را بچرخاند. مادامی که ما به نیروی کار در هر شرایطی بی‌توجهی نشان دهیم نمی‌توانیم انتظار پیشرفت داشته باشیم.»

ایمنی کارگاه‌ها زیر سایه لابی‌های قدرت قرار دارد

این کارشناس ایمنی در ادامه به مساله نظارت بر کارگاه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «از سوی دیگر ما در بحث نظارت بر ایمنی کارگاه‌ها بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم. از یک طرف تعداد بازرسان و ناظرانی که این کار را انجام می‌دهند در مقایسه با تعداد کارگاه‌ها بسیار کم است، از همین رو نظارت‌ها دقیق و اصولی انجام نمی‌شود و از طرف دیگر متاسفانه برخی از ناظران بیشتر از آنکه جانب کارگران را حفظ کنند به فکر کارفرما هستند و با او به توافق می‌رسند و اغلب گزارش دقیقی از وضعیت کارگاه ارائه نمی‌دهند.»

او در پایان اضافه می‌کند: «باید قوانینی به تصویب برسد که اجازه ندهد جان کارگران قربانی سود کارفرمایان و پیمانکاران شود. متاسفانه لابی‌های قدرت در عرصه‌های مختلف باعث شده کارگران همیشه در بدترین وضعیت به سر ببرند و این نه‌تنها باعث می‌شود آمار مرگ‌ومیر در نبود ایمنی کارگاه‌ها افزایش پیدا کند، که انگیزه کار کردن را نیز از بین می‌برد. علاوه بر این، این مساله در بلندمدت می‌تواند ضربه‌های جبران‌ناپذیری به بخش تولید و اقتصاد کشور وارد کند.»

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *