نشست خبری مدیرکل موقت آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران

نشست خبری مدیرکل موقت آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از ایرنا، بر اساس اعلام آژانس بین الملل انرژی اتمی، این نشست ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه به وقت اروپای مرکزی در مقر این سازمان برگزار خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو هفته گذشته اقدامات ایران در خصوص کاهش تعهدات در چارچوب برجام را تائید کرده است. […]

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا،

بر اساس اعلام آژانس بین الملل انرژی اتمی، این نشست ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه به وقت اروپای مرکزی در مقر این سازمان برگزار خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو هفته گذشته اقدامات ایران در خصوص کاهش تعهدات در چارچوب برجام را تائید کرده است. بر اساس گزارش آژانس، ایران فرایند غنی سازی اورانیوم در تاسیسات فردو را آغاز و ذخایر آب سنگین از مرز ۱۳۰ تن تعیین شده در برجام عبور کرده است.

ایران که همواره بر حفظ برجام و غیرقابل مذاکره بودن آن تاکید کرده است؛ یک‌سال پس از خروج آمریکا از این توافق، پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد اما پس از مشاهده بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهداتِ برجامی آنها بویژه بهره‌مندی‌ ایران از منافع اقتصادی این توافق، از اردیبهشت‌ماه امسال گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات خود، طبق برجام آغاز کرد.

کاهش تعهدات هسته‌ای به صورت گام به گام و بر اساس عملکرد کشورهای حاضر در برجام و با هماهنگی کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده است. 

اتحادیه اروپا دوشنبه هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای بر اهمیت اجرای کامل و موثر برجام و اراده خود برای ادامه تمامی تلاش‌ها در جهت حفظ این توافق تاکید کرد. در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده تا از اقداماتی که با برجام سازگار نیست دوری کند.

هم زمان وزیران امورخارجه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه امروز چهارشنبه در بروکسل ملاقات خواهند کرد تا درباره گام چهارم ایران برای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام رایزنی کنند.

«فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته تاکید کرد به‌ رغم دشوار شدن حفظ برجام، به آن پایبند می‌مانیم.