نشست بریکس، شکست غرب در انزوای پوتین

نشست بریکس، شکست غرب در انزوای پوتین
خلاصه اخبار

رسانه آمریکایی گزارش داد تقریبا سه سال پس از جنگ اوکراین و اقدامات و تحریم‌های غرب علیه روسیه جهت انزوای رئیس‌جمهور این کشور، اکنون با برگزاری نشست «بریکس» در شهر «کازان» روسیه و ریاست این گروه توسط این کشور نشان می‌دهد که «ولادیمیر پوتین» تنها نیست، بلکه ائتلافی از کشورهای نوظهور پشت او ایستاده‌اند.

به گزارش ایسنا، اجلاس سه روزه بریکس که از روز سه‌شنبه در شهر «کازان» واقع در جنوب‌غربی روسیه آغاز می‌شود، اولین نشست گروه اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی از زمانی است که در اوایل سال جاری گسترش یافت و کشورهایی نظیر مصر، امارات، اتیوپی و ایران را نیز شامل شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به این نشست گزارش داد مقاماتی از جمله «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، «سیریل رامافوسا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی و همچنین اعضایی از خارج این گروه از جمله «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در نشست بریکس شرکت می‌کنند. البته «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل هم قرار بود به این مقامات ملحق شود اما پس از مصدومیت ناشی از زمین خوردن، سفر خود به «کازان» را لغو کرد.

انزوای غرب در جهان

این رسانه آمریکایی در این گزارش با اشاره به جایگاه روسیه به عنوان کشوری که از اول ژانویه 2024 ریاست بریکس را برعهده گرفته است، می‌نویسد: «نشست بریکس که قرار است بزرگترین نشست بین‌المللی باشد که رئیس‌جمهور روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه 2022، میزبانی آن را برعهده دارد، همگرایی و یکپارچگی فزاینده کشورهایی را نشان می‌دهد که امیدوارند شاهد تغییر در تعادل جهانی باشند و در برخی موارد کشورهایی نظیر روسیه، چین و ایران مستقیما می‌خواهند با غرب تحت رهبری ایالات متحده مقابله کنند.»

سی‌ان‌ان با اشاره به قدرت روسیه و بریکس در به چالش کشیدن غرب می‌نویسد: «پوتین طی روزهای آتی در این نشست چنین پیامی را منتقل خواهد کرد؛ این غرب است که با تحریم‌ها و ائتلاف‌هایش در جهان منزوی شده است، درحالیکه اکثر کشورهای جهان با حمایت از تلاش‌های روسیه و بریکس، رهبری جهانی آمریکا را به چالش می‌کشند.»

نشست بریکس، شکست غرب در انزوای پوتین
از سمت راست وزیر خارجه روسیه، نخست‌وزیر هند، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، رئیس‌جمهور چین و رئیس‌جمهور برزیل در نشست 2023 بریکس در ژوهانسبورگ

رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ضمن استقبال از نفوذ اقتصادی و سیاسی رو به‌رشد کشورهای بریکس به عنوان یک «حقیقت غیرقابل انکار»، گفت: «اگر بریکس و کشورهای ذینفع با هم همکاری کنند، عنصر اساسی نظم نوین جهانی خواهند بود.»

این اظهارات رئیس‌جمهور پوتین و برگزاری نشست بریکس درحالی انجام می‌شود که فرصت زیادی تا انتخابات پنجم نوامبر ریاست‌جمهوری آمریکا باقی نمانده است؛ انتخاباتی که اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در آن پیروز شود، جهان شاهد تغییر رویه حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف خواهد بود و احتمالا روابط آمریکا با متحدان قدیمی‌اش تیره خواهد شد.

«الکس گابویف» مدیر مرکز اوراسیا کارنگی روسیه در برلین می‌گوید: «نشست بریکس یک پیشکش واقعی برای پوتین است. پیام چنین خواهد بود: شما چگونه می‌توانید درباره انزوای جهانی روسیه صحبت کنید درحالیکه تمامی این رهبران به کازان می‌آیند؟»

وی با اشاره به هدف رئیس‌جمهور روسیه افزود: «روسیه می‌خواهد بریکس را به‌عنوان سردمدار سازمان جدیدی که همه ما را به‌عنوان یک جامعه جهانی به سوی نظم عادلانه‌تری هدایت می‌کند، نشان دهد.»

بحران‌های جهانی

سی‌ان‌ان با اشاره به ناآرامی‌ها در غرب آسیا و همچنین تداوم جنگ اوکراین می‌نویسد: «نشست بریکس در میانه بحران‌های جهانی از جمله تداوم جنگ اوکراین و گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه برگزار می‌شود.»

چین و روسیه بارها خواستار آتش‌بس در جنگ غزه و لبنان و همچنین توقف جنایات رژیم صهیونیستی شده‌اند اما این درحالیست که آمریکا از «حق اسرائیل برای اقدامات تلافی‌جویانه علیه حماس و حزب‌الله لبنان» حمایت می‌کند.

از هفتم اکتبر 2023، رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا جنگی ویرانگر را علیه مردم غزه به راه انداخته و بیش از 140 هزار فلسطینی شهید و زخمی شده‌اند. در این جنگ علاوه بر تخریب گسترده و گرسنگی که جان صدها کودک فلسطینی را گرفته و یکی از بدترین فجایع انسانی در جهان محسوب می‌شود، هزاران فلسطینی دیگر هم مفقود شده‌اند.

همچنین در سایه حمایت‌های کورکورانه واشنگتن، رژیم صهیونیستی جنایاتش را به لبنان هم کشانده و هزاران نفر را به خاک و خون کشیده است. مقامات لبنانی اعلام کردند که تاکنون دست‌کم 2483 لبنانی از جمله غیرنظامیان و کادر درمان به شهادت رسیده و 1.2 میلیون نفر از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

نشست بریکس، شکست غرب در انزوای پوتین
جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

«جاناتان فولتون» یکی از اعضای ارشد غیر مقیم شورای آتلانتیک مستقر در ابوظبی گفت: «بسیاری از شرکت‌کنندگان در این نشست، درگیری در خاورمیانه را نمونه بارز این موضوع می دانند که چرا این گروه خاص از کشورها باید نفوذ بیشتری داشته باشند.»

علاوه بر ناآرامی‌ها در غرب آسیا، نشست بریکس در حالی برگزار می‌شود که اوکراین در ژانویه 2025 سومین زمستان جنگ را تجربه خواهد کرد.

بیش از 2 سال و نیم از جنگ اوکراین می‌گذرد و هنوز هیچ چشم‌اندازی برای صلح در این کشور وجود ندارد. این درحالیست که برخی کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا به جای تمرکز بر راه‌حل‌های دیپلماتیک جهت حل‌وفصل این درگیری، بر روی ارسال کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف پافشاری می‌کنند و از طرفی روسیه هم بارها خاطرنشان کرده است که تداوم چنین روندی صرفا این جنگ را طولانی‌تر می‌کند.

سی‌ان‌ان در پایان این گزارش می‌نویسد: «ناظران همچنین بررسی خواهند کرد که آیا چین و برزیل مانند نشست ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از نشست بریکس به عنوان بستری برای اجرای پیشنهاد صلح 6 ماده‌ای مشترک خود در مورد جنگ اوکراین استفاده می‌کنند یا خیر.»

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *