نسخه علاج آلودگی هوای پایتخت توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت قطار شهری است

نسخه علاج آلودگی هوای پایتخت توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت قطار شهری است
خلاصه اخبار

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با تاکید بر اسقاط خودرو‌های فرسوده در حال تردد در سطح استان گفت: نسخه علاج آلودگی هوای پایتخت توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت قطار شهری است.

میر جعفریان با اشاره به مشخص بودن وظایف 17 دستگاه در قانون هوای پاک که در سال 1396 به تصویب رسیده است، افزود: عوامل متعددی در آلایندگی هوای تهران نقش دارند که عمده آنها مربوط به آلاینده‌های متحرک است. 

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد از آلایندگی‌ها مربوط به وسایل نقلیه است، ارتقا سطح کیفی خودرو‌ها و کم کردن تعداد آنها را در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر خواند و تنها راه تحقق آن را توسعه حمل نقل عمومی دانست. 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: یکی از موضوعاتی که در قا‌نون هوای پاک به آن اشاره شده، بحث اسقاط و جایگزینی خودرو‌های فرسوده‌ای است که در سطح استان تردد دارند. 

میرجعفریان عنوان کرد: در حال حاضر در حدود 4.5 میلیون خودرو و 4.2 میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند که بیش از 40 درصد آنها عمر مفید خود را سپری کرده و فرسوده محسوب می‌شوند، لذا لازم است به سرعت برای جایگزینی آنها تصمیم گرفته شود. 

وی همچنین از دستگاه‌های ذیربط خواست نسبت به تولید خودرو‌های برقی و جایگزینی آن‌ها با خودرو‌های بنزینی اقدام شود. 

معاون استاندار تهران نقش قطار شهری در بهبود وضعیت ترافیکی و کاهش میزان آلودگی هوا را بسیار حائز اهمیت دانست و با اشاره به بازدید از روند اجرایی متروی اسلامشهر گفت: نسخه علاج کاهش آلودگی هوا توسعه حمل نقل عمومی در تهران و سایر شهرستان‌های استان است و یقینا قطار شهری میتواند نقشی تعیین کننده در این زمینه ایفا کند. 

میر جعفریان با تاکید بر همکاری همه جانبه دستگاه‌های مسئول در اجرایی شدن قانون هوای پاک گفت: در جلسه‌ای که روز گذشته در محل سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد مقرر گردید تمهیدات و برنامه ریزی لازم جهت تامین اعتبارات مورد نیاز برای توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت قطار شهری اتخاذ شود. 

وی در مورد همکاری دستگاه‌های عضو قانون هوای پاک در امر اجرای آن گفت: همه دستگاه‌ها دغدغه اجرای این قانون را دارند، اما به علت وجود برخی محدودیت‌ها و موانعی که بر سر راه اجرای آن وجود دارد ناچار به اتخاذ تمهیدات مقطعی و مسکن موقت هستیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با بیان اینکه قانون هوای پاک با 34 ماده و 39 تبصره وظایف همه دستگاه‌ها را مشخص کرده و هیچ ابهامی ندارد، به استفاده شهرداری تهران از خودرو‌های برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: در صورت تحقق تکالیف وزارت صمت مبنی بر تولید خودرو‌های برقی و همچنین سازمان برنامه و بودجه و اداره مدیریت و برنامه ریزی در تامین اعتبارات لازم، سال آینده شاهد تحول خوبی در کاهش آلودگی هوا خواهیم بود.

منبع: میزان

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *