نخستین مرحله عرضه خودروهای برقی وارداتی در اردیبهشت ماه
بهنوعی میتوان گفت آییننامه واردات خودروهای برقی از جهات مختلف، از جمله تعرفهگذاری و سقف قیمت، شرایط جذابتری را در خود جای داده است. به عنوان مثال، سیاستگزار تعرفهای اندک و بسیار پایینتر نسبت به خودروهای بنزینی، برای واردات مدلهای برقی و هیبرید در نظر گرفته است و با توجه به این مزیت، واردکنندگان میتوانند خودروهای مورد نظر را با قیمت تمامشده کمتری وارد کنند
اردیبهشتماه، نخستین مرحله عرضه خودروهای برقی خواهد بود. این در شرایطی است که برخلاف خودروهای وارداتی بنزینسوز، برقیها با شرایط سهلتری وارد کشور خواهند شد. نخستین مرحله فروش خودروهای برقی درحالی قرار است طی هفتههای آتی اجرا شود که بهنظر میرسد سیاستگزار مسیری ویژه را برای عرضه این خودروها در نظر گرفته است.
سیاستگزاران البته از ماهها قبل سعی کردهاند حساب خودروهای سبز برقی و هیبرید را از مدلهای سوخت فسیلی جدا کنند و بهخصوص در عرصه واردات، تا حد امکان موانع و محدودیتها را بردارند. حالا نیز که نوبت بهمرحله حساستر، یعنی عرضه برقیها رسیده است، سیاستگزار میخواهد در این عرصه نیز مسیری ویژه و تا حد امکان هموار را فراهم کند.
خودرو برقی را شاید بتوان اصلیترین دغدغه وزیر صنعت، معدن و تجارت حداقل در حوزه خودرو دانست؛ چه آنکه طی 10 ماه حضور عباس علیآبادی در این وزارتخانه، وی همواره بر لزوم توسعه این خودروها چه از مسیر واردات و چه تولید داخل تاکید کرده است.
علیآبادی معتقد است عرضه خودروهای برقی بهترین راهکار برای رفع ناترازی بنزین کشور بهحساب میآید و با توجه بهموج برقیسازی در جهان، ایران نیز چارهای جز پیوستن به این قافله ندارد. از همین رو، وی ضمن تاکید فراوان بر توسعه خودروهای برقی، همواره در این مدت بهدنبال هموار کردن مسیر تولید و بهخصوص ورود این خودروها بهکشور بوده و هست.
مرور اتفاقات رخداده طی 10 ماه گذشته در حوزه خودروهای برقی نشان میدهد سیاستگزار تا چه اندازه بر توسعه این مدل خودروها اصرار دارد و حتی شاید بتوان گفت از مقطعی به بعد، اولویت واردات را نیز بهبرقیها و هیبریدها اختصاص داده است.
نخستین اتفاقی که بهنفع خودروهای برقی رخ داد، اصرار و تاکید فراوان وزارت صمت بر لزوم توسعه برقیها بود. بهتبع این اصرار و الزام، تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز بخشی از تمرکز و توان مالی و فنی خود را روی تولید و واردات برقیها گذاشتند. بههمین دلیل بود که سال گذشته بیشتر عرضهکنندگان خودرو، چه خودروسازان و چه واردکنندگان، حداقل از یک محصول برقی یا هیبرید رونمایی کردند.
اتفاق دوم یا بهعبارت بهتر، مسیر ویژه دیگر برای خودروهای برقی، در نظر گرفتن شرایطی بهمراتب راحتتر و مزایای جذابتر برای واردات این خودروها، در مقایسه با مدلهای بنزینی بود. بهنوعی میتوان گفت آییننامه واردات خودروهای برقی از جهات مختلف، از جمله تعرفهگذاری و سقف قیمت، شرایط جذابتری را در خود جای داده است. بهعنوان مثال، سیاستگزار تعرفهای اندک و بسیار پایینتر نسبت بهخودروهای بنزینی، برای واردات مدلهای برقی و هیبرید در نظر گرفته است و با توجه به این مزیت، واردکنندگان میتوانند خودروهای مورد نظر را با قیمت تمامشده کمتری وارد کنند.
کاهش قیمت 80 میلیونتومانی دانگفنگ شاین مکس
خودروهای داخلی روز گذشته با کاهش بهای 2 تا 17 میلیونتومانی همراه بودند. جایی که پژو 207 دندهای هیدرولیک (85گانه) (1403) با 17 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 425 میلیونتومان، دنا پلاس اتومات (85 گانه) (1403) با 17 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 122 میلیونتومان، سورن پلاس دوگانه (1402) با 14 میلیونتومان کاهش 846 میلیونتومان، پژو 207 پانوراما (85 گانه) (1403) با 13 میلیونتومان کاهش 863 میلیونتومان، تارا اتومات (85 گانه) (1403) با 10 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 20 میلیونتومان و دنا پلاس توربو 6 دنده (85 گانه) (1403) با 9 میلیونتومان کاهش 995 میلیونتومان اعلام قیمت شدند.
همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای 6 تا 80 میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت دانگفنگ شاین مکس (2023) با 80 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 120 میلیونتومان، هایما S5 جدید (1403) با 55 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 530 میلیونتومان، فیدلیتی پرایم 5 نفره (رینگ 10 پره) (1403) با 40 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 10 میلیونتومان، فونیکس آریزو 6 پرو (1402) با 20 میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و 615 میلیونتومان، جک S3 (1402) با 15 میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و 245 میلیونتومان و فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 10 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 100 میلیونتومان رسید.
همچنین در خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت 50 و 100 میلیونتومانی و افت بهای 50 میلیونتومانی بودیم. جایی که تویوتا لوین هیبرید (2023) با 100 میلیونتومان افزایش 4 میلیارد و 200 میلیونتومان و کیا K5 (2023) با 50 میلیونتومان افزایش 5 میلیارد و 200 میلیونتومان اعلام قیمت شدند. از طرفی هیوندای سانتافه با 50 میلیونتومان کاهش 6 میلیارد و 400 میلیونتومان، کیا سلتوس (2023) با 50 میلیونتومان کاهش 4 میلیارد و 50 میلیونتومان و تویوتا کرولا – 1200 سیسی (2023) با 50 میلیونتومان کاهش 4 میلیارد و 150 میلیونتومان نرخگذاری شدند.
از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش قیمت 200 میلیونتومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که مرسدسبنز E200 با 200 میلیونتومان افزایش 17 میلیارد و 700 میلیونتومان ارزشگذاری شد.
مرجع: اخبار خودرو