نحوه محاسبه حق بیمه ناشی از اصلاح عناوین شغلی اعلام شد
اکوایران: نحوه محاسبه و دریافت مابهالتفاوت حق بیمه ناشی از اصلاح عناوین شغلی از سوی کارفرمایان اعلام شد.
به گزارش اکوایران، در روزهای اخیر بخشنامه شماره 1777 سازمان تامین اجتماعی که درخصوص نحوه اصلاح عناوین شغلی صادر شده بود اصلاح شد. به موجب این بخشنامه، مقرر شده بعد از بررسی موضوع اصلاح عنوان شغلی در کمیته احتساب سابقه در صورتی که تغییر عنوان شغلی، موجب تغییر در دستمزد شخص شود، واحدهای وصول حق بیمه در شعب مکلفند با اعمال افزایش و تغییر دستمزد در کارگاه، مابه التفاوت مبلغ حق بیمه ناشی از اصلاح عنوان شغلی را از کارفرما وصول کنند. در خصوص نحوه بررسی نیز مقرر شده که بر اساس موارد زیر اقدام شود:
اکوایران: ریاست معدن معدنجو در نامهای از افزایش مقرری 10 میلیون تومانی مصدومان حادثه این معدن به 15 میلیون تومان خبر داد.
1. بررسی و رعایت تناسب نوع شغل با فعالیت کارگاه و همچنین مبلغ دستمزد پرداختی شغل مندرج در لیست (ضمن بروزرسانی مبلغ پرداختی با احتساب ضریب افزایش سنواتی) با مبلغ دستمزد شغل انتخابی در لیستهای جاری همان کارگاه.
2. طرح طبقهبندی مشاغل معتبر و قانونی آن کارگاه
3. رعایت دستمزد مقطوع در کارگاههای مشمول دستمزد مقطوع
4. استعلام دستمزد از مراجع صنفی مربوطه در خصوص کارگاههای فاقد دستمزد مقطوع و طرح طبقهبندی مشاغل.در مواردی که کارگاه فاقد دستمزد مقطوع و یا طرح طبقهبندی مشاغل است، در صورت ارائه اسناد مالی معتبر و متقن از سوی کارگر یا کارفرما مراتب در احراز و تعیین مبلغ مابه التفاوت مدنظر قرار گیرد.
به منظور محاسبه مبلغ مابه التفاوت مورد نظر لازم است واحدهای وصول حق بیمه ضمن اخذ ریز اطلاعات لیستهای ارسالی کارفرما از سیستم نسبت به تعیین دستمزد ماخذ پرداخت حق بیمه همان شغل یا شغل مشابه در کارگاه موردنظر و محاسبه مبلع حق بیمه دوره مورد درخواست با رعایت کلیه موارد بند 3 و بهروز رسانی مبلغ حق بیمه پرداختی دوره مربوطه اقدام کند.
وضعیت آرای صادر شده
آرای قطعی صادره از سوی دیوان عدالت در خصوص اصلاح عنوان شغلی لازمالاجرا بوده و به محض ابلاغ به سازمان تامین اجتماعی باید در فرایند اجرا قرار گیرد در خصوص آرای مذکور نیازی به بررسی موضوع در کمیتههای احتساب سابقه نبوده و صرفا اقدامات لازم به منظور محاسبه مابهالتفاوت مبلغ حق بیمه ناشی از اصلاح شغل در صورت احراز مطابق بند 3 صورت خواهد پذیرفت.
به گزارش اکوایران، ماده 10 قانون کار این الزام را برای کارفرما درنظر گرفته که نوع کار یا حرفه یا وظیفهای که کارگر مشغول به آن است را از همان ابتدا در قرارداد کار، به نحو صحیح و دقیق درج کند.به موجب ماده 148 قانون کار نیز کارفرما موظف به بیمه کردن کارگران واحد خود است و ماده 157 این قانون، رسیدگی به هرگونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز را که ناشی از اجرای قانون کار باشد در صلاحیت هیاتهای تشخیص و حل اختلاف اداره کار میداند.
نحوه وصول مابهالتفاوت حقبیمه ناشی از «اصلاح عناوین شغلی» از کارفرمایان
بر اساس گزارش ایسنا، طبق مفاد تبصره 4 ماده 16 قانون جدید دیوان عدالت اداری، تمامی دستگاهها ملزم به پاسخگویی به درخواست مخاطبان خود ظرف مدت سه ماه شدهاند و در این راستا نیز سازمان تامین اجتماعی ضمن بازبینی فرآیند مربوطه به نحوی ضوابط را تسهیل کرده است که اصلاح عناوین شغلی طی «درخواست» از سوی بیمهشده به سازمان تامین اجتماعی ارسال شده و سازمان مکلف به بررسی و پاسخگویی به آن خواهد بود.
ابراهیم کشاورز در این باره به ایسنا میگوید: باتوجه به اینکه «عنوان شغلی» هر فرد با «میزان دستمزد» وی ارتباط مستقیم دارد، لذا در برخی موارد مشاهده میشود که تغییر عنوان شغلی موجب ایجاد اختلاف دستمزد برای شخص در همان کارگاه میشود، در این صورت مابهالتفاوت مبلغ حق بیمه دستمزد شغل مورد ادعا (درخواست) و شغل قبلی که کارفرما در لیست ارسالی درج کرده با لحاظ رشد دستمزدها و نحوه تغییر شغل محاسبه میشود که در این راستا و به جهت ایجاد وحدت رویه و شفافیت در نحوه اقدام واحدهای اجرایی، دستور اداری مربوطه در مورخ 27 آذرماه توسط اداره کل نامنویسی و حسابهای انفرادی صادر شده و تدابیری اتخاذ شده است تا در صورت اعتراض کارفرمایان به بدهی محاسبه شده، مراتب در هیاتهای تشخیص مطالبات، بررسی و در صورت احراز ایراد در اقدامات انجام شده، بدهی اصلاح شده و یا اینکه بدهی محاسبه شده با رعایت ضوابط سازمان تقسیط شود.
به گفته وی، در صورت تقسیط و پس از پرداخت مابه التفاوت محاسبه شده، اقدامات لازم در جهت اصلاح عناوین شغلی بیمه شده و ارائه تعهدات قانونی به ایشان به عمل خواهد آمد.
منبع: اکو ایران