موج کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد همه‌گیر شد

موج کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد همه‌گیر شد
خلاصه اخبار

بازار خودرو روز پنجشنبه هفته گذشته درحالی با افت قیمت اغلب مدل‌های داخلی و مونتاژی همراه بود که خودروهای وارداتی نیز از این جریان بی‌نصیب نماندند و قیمت این مدل خودروها نیز سیر نزولی به‌خود گرفت.

در آخرین روز کاری هفته گذشته، مدل‌های داخلی، مونتاژی و وارداتی به‌شکل میانگین به‌ترتیب 10، 10 و 50 میلیون‌تومان افت قیمت داشتند. به‌این ترتیب موج کاهش قیمت بیشتر مدل‌های خودرو را تحت‌تاثیر قرار داد.

به‌طور کلی بررسی وضعیت بازار خودرو در 10 روز گذشته از تاثیر اندک رویدادهای منطقه‌ای روی قیمت انواع خودرو حکایت می‌کند. به‌طوری ‌که در این بازه، قیمت محصولات داخلی 1.2 درصد و بهای خودروهای مونتاژی نزدیک به نیم‌درصد رشد داشتند. نوسانات ناچیز و اندک بهای ارز مهم‌ترین دلیل در این زمینه عنوان می‌شود.

برای آگاهی از تغییرات قیمت در بازار خودرو، بهای چند محصول داخلی و مونتاژی را در چند بازه زمانی مختلف رصد کرده‌ایم که در ادامه به‌آن‌ها اشاره می‌شود. بر این اساس محصولات داخلی از نخستین روز مهرماه تا نیمه آن به‌طور میانگین 4.5 میلیون‌تومان افزایش بها داشته‌اند و از نیمه این ماه تا آخرین روز هفته گذشته نیز 4.5 میلیون‌تومان دیگر رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. بنابراین طی 10 روز گذشته مجموع افزایش بهای خودروهای داخلی به‌طور میانگین 9 میلیون‌تومان، معادل 1.2 درصد بوده است.

همچنین از اول مهر تا پنجشنبه هفته گذشته، بهای خودروهای مونتاژی به‌طور میانگین 10 میلیون‌تومان رشد داشته است. مرور این ارقام نشان می‌دهد تحولات اخیر در منطقه برخلاف گذشته، دیگر بازار خودرو را دچار التهاب‌های شدید نمی‌کند.

در بررسی این تغییرات در واکنش بازار نسبت به‌اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای می‌توان به‌علل و عوامل مختلفی اشاره کرد، از جمله سیاست‌های مرتبط با ثبات بهای ارز که از طرف دولت پیگیری می‌شود. درواقع نرخ ارز بعد از ناآرامی‌های اخیر در منطقه چندان دچار تغییرات جدی نشد. بازار خودرو در تبعیت همیشگی خود از بازار ارز همین مسیر را پیش گرفته است. بعد از ناآرامی‌های یک ماه گذشته گویا بازار ارز و خودرو نیز حساسیت کمتری نسبت به این وقایع نشان می‌دهند.

علاوه‌بر این به‌دلیل بی‌ثباتی‌هایی که در چند ماه گذشته بر بازار خودرو کشور حاکم بوده و هرچند روز یک‌بار قیمت خودرو با افزایش یا کاهش مواجه بوده است، کمتر کسی تمایل به‌سرمایه‌گذاری در این بخش از بازار دارد. درواقع خریداران و فروشندگان خودرو ترجیح می‌دهند در زمان ثبات بازار تصمیم خود را عملی کنند.

از طرفی با توجه به این‌که قیمت خودرو طی سال‌های اخیر به‌میزان زیادی افزایش یافته و به‌سقف خود رسیده و خودرو تبدیل به‌کالای لوکس شده و به‌تناسب آن حساسیت تقاضا به قیمت (کشش قیمتی تقاضا) نیز افزایش یافته است، میزان مشخصی از افزایش قیمت، بخش قابل توجهی از تقاضا را در بازار کاهش می‌دهد و این امر موجب می‌شود بازار به‌سمت رشد قیمت بیشتر حرکت نکند. شاهد این امر رکود قابل ‌توجه خریدوفروش در بازار خودرو در فروردین‌ماه امسال بود که افزایش قیمت‌ها سبب شد تقاضا در این بخش از بازار تقریبا به‌صفر برسد.

کاهش قیمت 50 میلیون‌تومانی ونوسیا استار (2023)

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا 10 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که نیسان آپشنال (دریچه‌سیمی) (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش 627 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما اتومات ارتقا یافته (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 33 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما (85 گانه) (1403) با 3 میلیون‌تومان کاهش 778 میلیون‌تومان، سهند (1403) با 3 میلیون‌تومان کاهش 492 میلیون‌تومان، کوییک پلاس اتومات (1403) با 2 میلیون‌تومان کاهش 541 میلیون‌تومان و کوییک GXH (1403) با یک میلیون‌تومان کاهش 453 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای 5 و 10 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کی‌ام‌سی X5 (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 615 میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم 5 نفره (رینگ 10 پره) (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 750 میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J7 (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 575 میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم 7 نفره (رینگ 10 پره) (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 810 میلیون‌تومان و فونیکس FX پریمیوم (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 980 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (2024) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 950 میلیون‌تومان، فیات 500 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 850 میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 ‌میلیارد و 200 میلیون‌تومان، هوندا وزل (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 700 میلیون‌تومان و ونوسیا استار (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 ‌میلیارد و 250 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *