مهم‌ترین اخبار بازارها/ بورس هفته را قرمز به پایان رساند

مهم‌ترین اخبار بازارها/ بورس هفته را قرمز به پایان رساند

آخر هفته سرخ بورس

برای سومین روز متوالی، افت شاخص کل بورس تهران ادامه­‌دار بود.

رصد تحرکات شاخص کل در روزهای اخیر، نشانگر افت اندک شاخص در سه روز معاملاتی اخیر بوده است. گفتنی است که در سه روز اخیر، شاخص کل با افت­های 0.23، 0.19 و 0.35 درصدی همراه شده است.

این موضوع گویای این نکته است که بازار از ریسک خاصی که فشار فروش شگرفی به بازار وارد کند، برخوردار نیست و به دلیل عدم حضور تقاضای قوی روی تابلو، بازار محکوم به عقب­‌نشینی اندک می­شود.

علی­‌رغم کاهش نماگر اصلی بازار سهام در سه روز اخیر، رشد قابل‌ ­توجه شاخص کل در دو روز ابتدایی هفته؛ موجبات رشد 5.16 درصدی در مقیاس هفتگی را فراهم کرد.

به نظر می­رسد که اهالی بازار فعلا چشم ­انتظار تشکیل تیم اقتصادی دولت چهاردهم هستند تا رویکردها و دیدگاه­‌ها نسبت به بازار سهام و متغیرهای کلان تاثیرگذار بر آن مشخص‌­تر شود تا بتوانند تصمیم مقتضی را در زمان مناسب اتخاذ کنند.

رشد سالانه نقدینگی به 25.6 درصد رسید.

بانک مرکزی امروز آمار مربوط به تحولات کل­‌های پولی در اردیبهشت سال جاری را منتشر کرد.

براساس این آمار، رشد دوازده ماهه نقدینگی نسبت به زمان مشابه سال قبل، کاهش 5.3 واحد درصدی داشته است.

در اردیبهشت سال گذشته، نرخ رشد سالانه نقدینگی 30.9 درصد بود که این متغیر در پایان اردیبهشت سال جاری، به 25.6 درصد رسیده است.

نرخ رشد دوازده‌ ماهه پایه پولی نیز طی روندی نزولی از 42.9 درصد در پایان سال 1401 به  21.1 درصد در پایان اردیبهشت ماه 1403 رسید.

لازم به ذکر است که رشد ماهانه نقدینگی در اردیبهشت ماه 1403 معادل 2 درصد بوده است و رشد تجمعی نقدینگی دو ماهه نخست امسال کمتر از میزان هدف­‌گذاری تعیین شده برای این مدت می‌­باشد. گفتنی است که ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان اردیبهشت ماه 1403 نسبت به پایان سال 1402، معادل 2.9 درصد افزایش یافته است.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.
برچسب‌ها