مهمان آقای نویسنده

مهمان آقای نویسنده
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

خانه هوشنگ مرادی کرمانی در مزایده‌ای از سوی شهرداری تهران به یک احیاگر بناهای تاریخی واگذار شد تا درهایش با عنوان «خانه قصه» به روی مردم باز شود. آبان سال ۱۳۹۹ بود که اعلام شد شهرداری منطقه ۱۲ تهران قصد دارد یک مجموعه فرهنگی در این محله راه‌اندازی کند و قول دادند هم جنبه کتابخانه‌ای داشته باشد و هم خانه داستان و ادبیات کودک باشد به نام «قصه‌خانه».

حدود 5 سال از این تصمیم گذشت و در این مدت اتفاقی نیفتاد اما حالا بهروز مرباغی، معمار و مدیر خانه اردیبهشت عودلاجان و احیاگر بناهای تاریخی، گفته که روز پنج‌شنبه دوازدهم مهرماه، ساعت 16 درهای این خانه را برای مرمت و احیا بازگشایی خواهند کرد.

او توضیح داد: «روز پنج‌شنبه در خانه اردیبهشت اودلاجان جمع شده و سپس پیاده به سمت این خانه می‌رویم و در حضور مرادی کرمانی، درهای خانه را باز کرده و اعلام خواهیم کرد این خانه به‌زودی مرمت و احیا خواهد شد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در این مراسم درباره خانه، از اینکه چه زمانی در این خانه می‌زیسته و چه کتاب‌هایی را آنجا نوشته سخن خواهد گفت.

بعد به سمت خانه اردیبهشت می‌رویم و بخش‌هایی از کتاب «شما غریبه نیستید» مرادی کرمانی را که درباره این خانه است، مرور خواهیم کرد. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های مرادی کرمانی را با امضای این نویسنده تهیه کنند.»

مرباغی همچنین درباره چگونگی واگذاری این‌ خانه گفت که در فراخوان مزایده این خانه که توسط شهرداری انجام شد، شرکت کرده و بعد از مرمت و بازسازی، این خانه به مدت 11سال در اختیار ما خواهد بود. این احیاگر بناهای تاریخی درباره عنوان خانه نیز که قرار بود

«قصه خانه» باشد، توضیح داد: در متن مزایده شهرداری «خانه قصه» عنوان شده و آقای مرادی کرمانی نیز این موضوع را یادآور شد اما در روز پنج‌شنبه، مرمت خانه با عنوان «خانه قصه» آغاز می‌شود و ممکن است در آینده عنوانش تغییر کند. هوشنگ مرادی کرمانی بیش از دو دهه در همین خانه‌ که در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله امام‌زاده یحیی (ع) در بافت تاریخی تهران در سه‌راه امین‌حضور قرار دارد زندگی کرده و طبق گفته خودش از عمر خانه بیش از 80سال می‌گذرد.

مرادی کرمانی درباره این خانه گفته است: «چکیده نویسندگی من در این‌ خانه است. من در اینجا ازدواج کردم و بچه‌دار شدم. 80درصد از کارهایم در این خانه بوده و «قصه‌های مجید» که معروف‌ترینشان است در این خانه نوشته شده است. پسرعمویی دارم که می‌گوید این خانه زایشگاه مجید است. مجید در اینجا به دنیا آمد و بزرگ شد، هم برای رادیو، هم کتاب و بعد هم تلویزیون.»

هوشنگ مرادی کرمانی در‌حال‌حاضر یکی از مهم‌ترین نویسندگان ایران است که کتاب‌هایش در ایران مخاطبان زیادی دارد. او همچنین جزو معدود نویسندگان ایرانی است که بسیاری از کتاب‌هایش در کشورهای زیادی ترجمه و چاپ شده‌اند. برخی از مهم‌ترین فیلم‌ها و سریال‌ها، همچون «قصه‌های مجید» ساخته کیومرث پوراحمد، «مهمان مامان» ساخته داریوش مهرجویی، «خمره» ساخته ابراهیم فروزش و… با استفاده از داستان‌های او تولید شده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *