مناظره معاونان ترامپ و هریس بر سر ایران؛ نظر ونس و والز درباره پاسخ تل‌آویو به تهران چه بود؟

مناظره معاونان ترامپ و هریس بر سر ایران؛ نظر ونس و والز درباره پاسخ تل‌آویو به تهران چه بود؟
خلاصه اخبار

با نزدیک شدن به روز انتخابات امریکا، مناظره نمایندگان ترامپ و هریس حول مسائل روز خاورمیانه به بحث های داغ انتخاباتی تبدیل شده است. در آخرین مناظره جی دی ونس و تیم والز درباره ایران و اسرائیل چه نظراتی رد و بدل شد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

رسول سلیمی: تیم والز هم اکنون فرماندار ایالت مینه‌سوتا است. جی دی ونس نیز به عنوان یکی از دو سناتور ایالت اوهایو در مجلس سنای آمریکا حضور دارد. برخلاف مناظره‌های ترامپ با رقبای دموکرات خود در نه سال اخیر، رویارویی والز و ونس، خالی از حواشی بود. هر دو نفر، با احترام با یکدیگر بحث‌کردند. این موضوع آن قدر عجیب بود که کولتر، یکی از معروف‌ترین چهره‌های محافظه‌کاران در رسانه‌ها و یکی از طراحان کارزار 2016 ترامپ، به‌قدری از عملکرد ونس شگفت‌زده شده بود که در توییتر نوشت: «امید به زندگی یک مرد 78 ساله چقدر است؟»

منظور مجری مناظره آن بود که اگر ترامپ نتواند تا پایان دوره چهار ساله خود زنده بماند، آمریکا در دستان شخصی مطمئن خواهد بود. پایگاه پولیتیکو نیز در چند گزارش اختصاصی درباره این مناظره، اشاره کرد که معاون ترامپ، پیروز این راند شد و نوشت: «از آنجایی که محبوبیت جی‌دی ونس میان رای‌دهندگان احتمالی بسیار پایین بود، او سعی کرد و موفق شد تا خود را فردی منطقی و مثبت جلوه دهد. وقتی تیم والز اشاره کرد که پسرش شاهد یک تیراندازی در مدسه بوده، ونس ابراز همدلی با حریف خود کرد. معاون ترامپ، حملات تندوتیز خود را در غلاف نگه داشت و مستقیم از سابقه نظامی والز انتقاد نکرد.»

مناظره معاونان ترامپ و هریس بر سر ایران؛ نظر ونس و والز درباره پاسخ تل‌آویو به تهران چه بود؟

پولتیکو در ادامه می‌گوید: «ونس مصاحبه‌های فراوانی را در چند ماه اخیر با رسانه‌های دموکرات داشته است و این امر، او را برای چنین مناظره‌ای، آماده کرده بود. اما والز در هیچ مصاحبه‌ سختی در چند هفته اخیر حاضر نشده است. به همین علت او آماده این نبرد نبود… اینکه هریس و والز در مصاحبه‌های سخت شرکت نمی‌کنند، یک اشتباه تاکتیکی بوده است… معلوم نیست که هریس تا کی می‌خواهد در پاسخ به سوال «چرا مواضعتان را به کرات تغییر داده‌اید» بگوید که در یک خانواده قشر متوسط بزرگ شده است و ارزش‌های او تغییر نکرده است.»

حمله به ایران: آری یا نه؟

جی دی ونس، به عنوان نماینده دونالد ترامپ در جریان این مناظره گفت که تصمیم‌گیری در مورد حمله پیشگیرانه به ایران با اسرائیل است. او گفت: «آنها باید فکر کنند که چه کار کنند تا کشورشان امن بشود.» در مقابل تیم والز، نامزد دموکرات‌ها برای معاونت ریاست‌جمهوری ایالات متحده از پاسخ به سوال مجری در مورد حمله پیشگیرانه به ایران خودداری و تنها تاکید کرد که در مقابل ایران و نیروهای نیابتی وابسته به تهران در منطقه در کنار اسرائیل خواهد بود.

سرنوشت گره خورده برجام به انتخابات امریکا

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این مناظره تصمیم سال 2018 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا برای خروج کشورش از توافق برجام بود. تیم والز در این باره اظهار داشت: «ما ائتلافی از کشورها را داشتیم که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد و امکان پیشرفت آن [برنامه هسته‌ای] وجود نداشت.

دونالد ترامپ آن وضعیت را رها کرد و هیچ چیز هم جایگزین نکرد. در نتیجه ایران بیشتر از قبل به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است. دلیل آن هم این است که ترامپ رهبری دمدمی مزاج است.» در مقابل جی دی ونس مدعی شد که دونالد ترامپ جهان را «امن‌تر» کرده بود و از راه «قوی بودن» صلح به ارمغان می‌آورد. جی دی ونس به سوال مجری در مورد این که آیا خروج از برجام تصمیمی اشتباه بود، پاسخ نداد.

مناظره معاونان ترامپ و هریس بر سر ایران؛ نظر ونس و والز درباره پاسخ تل‌آویو به تهران چه بود؟

ترامپ و هریس در مناظره قبل درباره ایران چه گفتند؟

این در حالی بود که در مناظره شهریورماه بین دو نامزد اصلی انتخابات امریکا یعنی کامالا هریس و دونالد ترامپ، در حالی که دو نامزد درباره اسرائیل و جنگ غزه بحث می‌کردند، هریس گفت: «… من همیشه به اسرائیل توان دفاع از خودش را خواهم داد، به‌خصوص در ارتباط با ایران و هر گونه تهدیدی که ایران متوجه اسرائیل خواهند کرد، اما ما به راه حل دو کشور نیاز داریم، جایی که غزه بازسازی شود و فلسطینی‌ها امنیت و حق تعیین سرنوشت و عزتی را که مستحق هستند داشته باشند.»

ترامپ هم مدعی شد که اگر او رئیس‌جمهور بود جنگ اسرائیل و حماس اصلا اتفاق نمی‌افتاد: «ایران در دوران ریاست جمهور دونالد ترامپ ورشکسته بود. ایران حالا 300 میلیارد دلار دارد چون همه تحریم‌هایی که من گذاشته بودم را برداشتند.» او ابتدا گفت که اگر او رئیس‌جمهور بود این جنگ «هرگز شروع نمی‌شد» و در مقابل هریس را متهم کرد که «از اسرائیل متنفر است» ‌ که هریس آن را رد کرد.

آخرین نظرسنجی ها چه می گویند؟

پس از آنکه کامالا هریس و دونالد ترامپ 20 شهریور در ایالت پنسیلوانیا برای نخستین بار به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در یک مناظره تلویزیونی با یکدیگر روبرو شدند برآورد رسانه های امریکایی نشان داد 67 میلیون بیننده آن را تماشا کردند.

در همین حال، اکثریت نظرسنجی‌هایی که از آن زمان در سطح ملی در آمریکا برگزار شده، نشان می‌دهند که هریس موفقیت‌های کوچکی کسب کرده هر چند که میانگین مربوط به او تغییر زیادی نکرده است. چه آنکه به گزارش ای بی سی نیوز ، اگرچه برتری هریس کمی افزایش پیدا کرده و از 2/5 درصد در روز مناظره به 3/3 درصد در یک هفته بعد رسید اما این افزایش اندک بیشتر مدیون آمار مربوط به دونالد ترامپ است. میانگین او در نظرسنجی‌ها پیش از مناظره در حال رشد بود ولی یک هفته بعد از آن، شاهد نیم درصد کاهش بود.

در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که کامالا هریس و دونالد ترامپ در هر دو سطح ملی و ایالت‌های میدان نبرد با هم تنها حدود دو درصد فاصله دارند. و وقتی رقابت اینقدر نزدیک است، پیش‌بینی برنده نهایی بسیار دشوار است.

نظرسنجی‌ها، حمایت‌ها از ترامپ را هم در سال 2016 و هم در سال 2020 دست‌کم گرفتند. مؤسسات نظرسنجی تلاش خواهند کرد تا این مشکل را به چندین روش برطرف کنند، از جمله اینکه نتایج خود را به گونه‌ای ارائه دهند تا منعکس‌کننده ترکیب جمعیت رای‌دهندگان باشد.

ناظران سیاسی می گویند حوادث فعلی خاورمیانه از ظرفیت بالایی برای اثرگذاری بر نتایج انتخابات امریکا دارد. چه آنکه این نگرانی وجود دارد در صورت پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران به این کشور و کشیده شدن پای امریکایی ها به میدان منازعه، هرگونه تلفات نیروهای امریکایی به بحران بزرگی برای دموکرات ها در برابر ترامپ تبدیل خواهد شد.

منبع: خبر آنلاین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *