ملایر پایتخت صنایع دستی کشور است

ملایر پایتخت صنایع دستی کشور است
خلاصه اخبار

ایسنا/همدان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ملایر پایتخت صنایع دستی کشور است، گفت: استان همدان استانی پیشتاز و پیشگام در حوزه ظرفیت میراث فرهنگی است.

سید رضا صالحی امیری شامگاه چهارشنبه دوم آبان‌ماه در شورای اداری شهرستان ملایر که با حضور استاندار همدان، فرماندار ویژه ملایر و دیگر مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد، بزرگترین ظرفیت کشور را ظرفیت میراث فرهنگی خواند و تاکید کرد: میراث فرهنگی گنج بزرگ و بی شماری است چرا که در هر کجای این جغرافیا به هر بهانه‌ای کاوش و حفاری انجام شود، اثری تاریخی و تمدنی از آن خلق خواهد شد.

 وی بیان کرد: هگمتانه امروز بر بلندای ایران و جهان می درخشد و در آینده‌ای نزدیک با عبور از این بحرانها، انبوه گردشگران با افتخار و غرور به همدان و دیگر نقاط استان سفر می‌کنند.

صالحی امیری افزود: حجم آثار میراث فرهنگی ما بسیار سنگین است و نزدیک به یک میلیون اثر میراثی شناسایی شده که از این تعداد تنها توانستیم 40 هزار اثر را ثبت ملی کنیم.

صالحی امیری با تاکید بر ضرورت آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور گردشگران، گفت: میراث فرهنگی ظرفیت بزرگی است که ایران و ایرانی می تواند در عرصه جهانی و گردشگری به آن افتخار کند.

جز سه کشور اول دنیا در جذابیت هستیم

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: گردشگری سه مفهوم جذابیت، امنیت و زیرساخت را با خود به همراه دارد؛ در حوزه جذابیت، کشور ایران در رتبه هفتم مطالعات بانک جهانی قرار گرفته است در حالی‌که بر اساس مطالعات خودمان، ما جز سه کشور اول دنیا در جذابیت هستیم.

وی امنیت را ضرورتی حیاتی برای گردشگر خواند و گفت: در مرحله سوم باید توان خود و به ویژه سرمایه‌گذاران را برای توسعه زیر ساخت‌ها ازجمله هتل، اقامتگاه بوم‌گردی، خانه‌های مسافرپذیر و راه ها شامل ریل، جاده و هواپیما و دیگر عناصر دخیل بسیج کنیم.

صالحی امیری صنایع دستی را یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم کشور برشمرد و گفت: صنایع دستی در کنار میراث فرهنگی می‌تواند به گردشگری کمک کند و صنایع دستی ایران در همه جای این سرزمین می‌درخشد.

صنایع دستی بدون صادرات به مقصد نمی‌رسد

وی امنیت شغلی، بازاریابی و صادرات را سه موضوع مهم در حوزه صنایع دستی خواند و خاطرنشان کرد: باید امنیت شغلی را از طریق بیمه و دستمزد کافی برای کسانی که در خانه ها و کارگاه ها کار می کنند، فراهم کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ضرورت بازاریابی برای صنایع دستی اشاره و تصریح کرد: صنایع دستی بدون صادرات به مقصد نمی رسد.

صالحی امیری تاکید کرد: این دیار و این جغرافیا نگین درخشانی است که به مثابه خورشید می‌درخشد و همه تاریکی‌ها را نور می‌بخشد و همه این جغرافیا آبروی ایران و تبار و تاریخ این سرزمین شناسنامه ایرانیان است.

وی با بیان اینکه استاندار همدان در اوایل انتخاب استاندارها با اجماع و بدون یک رای منفی انتخاب شد، گفت: پیام این انتخاب قاطعانه برای همدان این است که استاندار از حمایت کامل دولت برخوردار بوده و این یک فرصت است.

گفتمان وفاق ملی؛ گفتمان دولت چهاردهم

صالحی امیری به سپری کردن پنج دوره گفتمانی اشاره و اظهار کرد: در دهه اول گفتمان ارزش‌ها با کاریزمای امام (ره) و دوران جنگ، جهاد و شهادت، دهه دوم دوران سازندگی و تحول برای حل خرابی های جنگ، دهه سوم گفتمان اصلاحات و سپس گفتمان عدالت و گفتمان اعتدال شکل گرفت و امروز در دولت چهاردهم گفتمان وفاق ملی مطرح شده است.

وی تاکید کرد: باید در جلسات مدیران در سطح کشور ابعاد و اجزا این مفهوم شکافته شود و در آینده‌ای نه چندان دور ما سعی می‌کنیم کتاب و اثری با تصویر روشن از گفتمان دولت وفاق ملی برای همه استان‌ها ارسال کنیم تا چهارچوب ذهنی دولت برای مدیران مشخص باشد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این وفاق را دارای رویکرد دینی، مبانی ایدئولوژیک، مبانی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: نقطه مقابل وفاق انشقاق است و هر عاملی که سبب تفرقه شود ضد وفاق است و هر کسی در حاشیه حرکت و از متن فاصله بگیرد، ضد وفاق است.

جامعه از مناقشات سیاسی خسته و نیازمند یک حرکت و خیزش جدید است

صالحی امیری با تاکید بر اینکه وفاق به معنای این است که جامعه از مناقشات سیاسی خسته و نیازمند یک حرکت و خیزش جدید برای تغییر سفره است، افزود: جامعه‌ای که در آن چند میلیون حاشیه‌نشین و مشکلات دیگری چون اعتبار و فقر داریم، باید به سمت یک وفاق ملی هدایت شود.

وی با اشاره به اینکه مدیران این جامعه در مقابل مردم مسئولیت دارند و امروز مناقشه خیانت به آرمان‌های یک ملت است، بیان کرد: مردم از ما دعوا و مناقشات سیاسی و خط کشی های رایج را نمی‌خواهند؛ مطالبه مردم بر اساس کارآمدی، کفایت و لیاقت مدیریتی است بنابراین وفاق با کارآمدی رابطه مستقیم دارد و کسانی می‌توانند از وفاق شعار دهند که در صحنه عمل، کارآمدی را به اثبات برسانند.

صالحی امیری ادامه داد: کسی که درد مردم و احساس مسئولیت در مقابل انبوه مشکلات جامعه را ندارد ضد وفاق بوده و در مسیر وفاق حرکت نمی کند.

همه ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات مردم متمرکز شوند

وزیر میراث فرهنگی، صنیع دستی و گردشگری تاکید کرد: مفهوم وفاق امروز یک ضرورت حیاتی برای جامعه و در راس آن برای مدیریت کشور است و یک سخنرانی، شعار و تعارف نیست؛ مفهوم روشن وفاق این است که فراتر از رنگ، پوست، مذهب و جنسیت همه ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات مردم متمرکز شوند.

صالحی امیری با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضائیه، روحانیت و همه دلسوزان مردم باید از حاشیه پرهیز و بر حل مشکلات مردم تمرکز کنند، گفت: ما همزمان در حال یک مقاومت فراگیر در مقابل دشمنان قسم خورده کشور هستیم؛ ملت ما فقط با رژیم کودک کش اسرائیل درگیر نیست بلکه با مجموعه‌ای از جهان غرب و در راس آن آمریکا، ناتو و اسرائیل درگیر است.

وی با تاکید بر اینکه در چنین کارزاری هرکس در هر تریبون و منبری که بر طبل تفرقه بکوبد، ضد وفاق و آرمان‌های ملت است، اظهار کرد: رییس جمهور و اعضا هیئت دولت مصمم هستند با هدایت مقام معظم رهبری و وفاداری به آرمان‌های شهدا، تمام ظرفیت خود را برای حل مشکلات مردم بسیج کنند و انتخاب همه استانداران با همین چهارچوب فکری است.

صالحی امیری تاکید کرد: انتظار دارم همه مدیران استان و شهرستان در چهارچوب وفاق تصمیم گرفته و عمل کنند و نتیجه این عمل باید به کارآمدی یعنی پاسخگویی به مطالبات مردم منجر شود.

وی با بیان اینکه امروز دفاع از انقلاب اسلامی، حل مطالبات و مشکلات مردم است، گفت: امروز جامعه به سخنرانی نیاز ندارد بلکه نیازمند عمل مسئولان است.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *