مقایسه شبکه سولانا و سویی؛ چرا سویی گزینه بهتری برای پروژه‌های DePIN است؟

مقایسه شبکه سولانا و سویی؛ چرا سویی گزینه بهتری برای پروژه‌های DePIN است؟
خلاصه اخبار

در دنیای بلاکچین‌ها، انتخاب یک شبکه مناسب برای راه‌اندازی پروژه یکی از سخت‌ترین مراحل است. به‌ویژه اگر بخواهید پروژه‌ دیپین (DePIN) راه‌اندازی کنید، انتخاب شما دشوارتر هم می‌شود؛ چراکه برای پردازش حجم زیادی از داده‌ها، شبکه باید توان پردازشی بالایی داشته باشد. تاکنون انتخاب بسیاری از پروژه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز شبکه سولانا بوده است؛ اما …

در دنیای بلاکچین‌ها، انتخاب یک شبکه مناسب برای راه‌اندازی پروژه یکی از سخت‌ترین مراحل است. به‌ویژه اگر بخواهید پروژه‌ دیپین (DePIN) راه‌اندازی کنید، انتخاب شما دشوارتر هم می‌شود؛ چراکه برای پردازش حجم زیادی از داده‌ها، شبکه باید توان پردازشی بالایی داشته باشد. تاکنون انتخاب بسیاری از پروژه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز شبکه سولانا بوده است؛ اما به این معنی نیست که سولانا واقعا بهترین گزینه است.

شبکه سویی (Sui)، بلاکچین لایه 1 نسبتا جدید است که به دلیل قابلیت‌هایش بستر مناسب‌تری برای پروژه‌های دیپین به‌شمار می‌رود. با میهن بلاکچین همراه باشید تا با مقایسه شبکه سولانا و سویی از این راز پرده برداریم و ببینیم مزیت‌های شبکه Sui نسبت به سولانا چیست.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

چرا شبکه Sui گزینه بهتری برای پروژه‌های دیپین است؟

اکثر پروژه‌های دیپین (DePIN) یا همان شبکه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز، هنگام انتخاب بستر مناسب برای استقرار پروتکل‌‌های خود براساس آنچه که در فضای کریپتو شنیده‌اند، سراغ سولانا (Solana) می‌روند. پروژه‌هایی مانند هایومپر (Hivemapper) ، رقیب غیرمتمرکز گوگل مپ و هلیوم (Helium) ، شبکه اینترنت بی‌سیم و همتا‌به‌همتا دو پروژه معروفی هستند که روی شبکه سولانا ساخته‌ شده‌اند. اما مدیرعامل پروژه Chirp که شبکه بی‌سیم یکپارچه برای اینترنت اشیا و پهنای باند است، نظر کاملا متفاوتی دارد.

شبکه اصلی سویی ارز دیجیتال SUI
چرا شبکه Sui گزینه بهتری برای پروژه‌های دیپین است؟

تیم کراوچونوفسکی (Tim Kravchunovsky) معتقد است که شبکه سویی (Sui) گزینه بهتری برای استقرار شبکه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز است. او با مقایسه شبکه سویی و سولانا دلایل متعددی را برای این ادعا بیان می‌کند. در ادامه، مدیرعامل پروژه Chirp با بررسی معایب سولانا و مزایای سویی دلایل انتخاب خود را توضیح می‌دهد:

معایب شبکه سولانا

فیچر ETF سولانا
معایب شبکه سولانا
  • قطعی‌های مکرر شبکه سولانا

اولین مشکل، قطعی‌های مکرر شبکه سولانا است. در سال 2022 که سال سختی برای کل صنعت رمزارزها بود، شبکه سولانا تقریبا هر ماه با قطعی مواجه می‌شد. حتی بعد از راه‌اندازی کلاینت اعتبارسنجی تست نت فایردنسر (Firedancer) که قرار بود گره‌گشای این مشکل باشد، شبکه در فوریه 2024 (بهمن 1402) به مدت پنج ساعت از کار افتاد. اگرچه ممکن است این موضوع یک اتفاق نادر باشد؛ اما باعث سلب اعتماد ما شد.

  • ترافیک شبکه سولانا

محبوبیت روزافزون سولانا هم خودش باعث مشکلاتی شده است. چندین بار در پدیده‌هایی مانند «شیدایی میم‌کوین‌های سولانا» یا «محبوبیت و استخراج توکن Ore» به دلیل ازدحام و افزایش تراکنش‌ها شبکه فلج شد. در چند ماه گذشته، شبکه اجتماعی X مملو از شکایت کاربران در مورد تراکنش‌های ناموفق سولانا شده است که ناشی از هجوم تریدرهای میم‌کوین‌هایی مانند BONK و WIF بوده است. درحالی‌‌که این مشکلات آزمونی برای توانایی شبکه در مدیریت حجم بالای تراکنش‌ها است؛ اما برای تیم ما یک علامت خطر جدی بود.

  • ضعف عملکرد سولانا در شرایط واقعی

از آنجایی که پروژه‌های دیپین باید حجم زیادی از داده‌ها را در زمان واقعی پردازش کنند، دو ویژگی اصلی بلاکچین یعنی قابلیت اطمینان (Reliability) و مقیاس‌پذیری (Scalability) برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. زمانی که سولانا برای اولین بار به‌عنوان «قاتل اتریوم» معرفی شد، با وعده پردازش بیش از 50٬000 تراکنش در ثانیه توجه جامعه کریپتو را جلب کرد. اما حقیقت این است که عملکرد آن در شرایط واقعی به مراتب کمتر از این مقدار است و برای پروژه‌ای مانند Chirp کافی نیست.

با توجه به این دلایل، تصمیم گرفتیم به جای انتخاب سولانا گزینه‌های دیگر را بررسی کنیم. هرچند سولانا در بین بلاکچین‌های مطرح و شناخته‌شده، گزینه سریع و کم‌هزینه‌ای بود؛ اما نیازهای پروژه Chirp را برآورده نمی‌کرد. این جستجو در نهایت ما را به سمت بلاکچین لایه 1 سویی (Sui) هدایت کرد که در 3 می 2023 (13 اردیبهشت 1402) راه‌اندازی شده بود.

مزایای شبکه سویی

مزایای شبکه سویی نسبت به سولانا
منبع: YouTube.Com
  • ساختار بهتر شبکه سویی

شبکه سویی به‌طور قابل توجهی ساختار بلاکچین‌های قبلی را بهبود بخشیده است و نسبت به سایر لایه 1ها به حل «معمای سه‌گانه بلاکچین» نزدیک‌تر شده است. سویی یک شبکه مقرون‌به‌صرفه، غیرمتمرکز و ایمن است. این شبکه با داشتن 100 ولیدیتور (اعتبارسنج) در سراسر جهان، توانایی پردازش 10٬871 تا 297٬000 تراکنش در ثانیه را دارد. اگرچه بالاترین میزان عملکرد همیشه میسر نیست؛ اما حتی کمترین آستانه یعنی 10٬000 تراکنش در ثانیه هم رقم قابل‌توجهی است.

  • ارتقا شبکه سویی و کاهش لتنسی

یکی دیگر از مزیت‌های سویی نسبت به سولانا، بهبود‌های جدید این شبکه است. ارتقا Mysticeti که اخیرا در تست نت فعال شده است، زمان تاخیر اجماع شبکه را تا 80٪ کاهش می‌دهد و به 390 میلی‌ثانیه می‌رساند. این اتفاق باعث می‌شود که سویی به سریع‌ترین بلاکچین فضای دیفای تبدیل شود. لتنسی شبکه سولانا در حال حاضر حدود 400 میلی‌ثانیه است؛ بنابراین از این نظر تفاوت جزئی بین دو شبکه وجود دارد.

  • کارمزد کمتر تراکنش‌های شبکه سویی

شبکه سویی نسبت به سولانا مزیت‌های دیگری هم دارد، از جمله اینکه هزینه تراکنش‌ها کمتر است و از زبان برنامه‌نویسی امن‌تری به نام “Move” استفاده می‌کند. میانگین کارمزد گس تراکنش‌های سویی در 30 روز گذشته 0.003932633 سویی بوده است و قیمت ارز دیجیتال SUI در حال حاضر حدود 0.86 دلار است؛ درحالی‌که میانگین کارمزد تراکنش‌های سولانا در ماه‌های اخیر به 0.03 دلار رسیده است.

البته باید به این نکته هم اشاره کنم که مقایسه سویی و سولانا کاملا عادلانه نیست؛ چراکه سویی هنوز فشارهای شدید سولانا مانند هیجان معاملات میم‌کوین‌ها را تجربه نکرده است. بنابراین تیم پروژه Chirp برای انتخاب شبکه Sui فقط به حقایق موجود بسنده کرده است.

  • ارائه ابزارهای مناسب برای پشتیبانی از شبکه IoT

نکته آخر و مهم‌تر از همه این است که شبکه سویی مجموعه ابزارهای متنوعی را برای پشتیبانی از شبکه اینترنت اشیا Chirp ارائه می‌دهد. به‌طور مثال سرویس نام سویی (Sui Name Service) یک سیستم نام‌گذاری است که شناسه‌های منحصر‌به‌فرد را به آدرس‌های بلاکچین اختصاص می‌دهد. این ویژگی باعث شفافیت و کارآیی بیشتر در برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها می‌شود و ردیابی دستگاه‌های اینترنت اشیا درون‌زنجیره‌ای را آسان‌تر می‌کند. به این ترتیب، می‌توانیم شبکه‌ای بسازیم که بدون توجه به نوع دستگاه، می‌تواند تعداد زیادی از دستگاه‌ها را به بلاکچین متصل کند.

جمع‌بندی

سویی (Sui) یک شبکه لایه 1 است که به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند بستر مناسبی برای پروژه‌های دیپین باشد. اگرچه تاکنون پروژه‌های زیرساخت فیزیکی مانند هلیوم و هایومپر سراغ سولانا رفته‌اند؛ اما مقایسه شبکه سویی و سولانا نشان می‌دهد که این زنجیره می‌تواند جایگزین بهتری باشد. کارمزد گس کمتر، کاهش لتنسی، بهبود ویژگی‌های امنیت، مقیاس‌پذیری، تمرکززدایی و ارائه مجموعه ابزارهایی برای پشتیبانی از شبکه اینترنت اشیا از جمله مزایای شبکه سویی نسبت به سولانا است.

البته نباید از یاد ببریم که سولانا یکی از سریع‌ترین بلاکچین‌ها است و توانسته از بحران‌های گذشته سربلند بیرون بیاید. با این حال شبکه Sui به دلیل ویژگی‌های پیشرفته‌ای که دارد می‌تواند از سولانا پیشی بگیرد و به گزینه مناسبی برای پروژه‌های فضای دیپین تبدیل شود. آیا شما هم با این نظر موافق هستید؟ شبکه سویی می‌تواند جایگزین مناسبی برای سولانا در راه‌اندازی پروژه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز باشد؟

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *