معرفی کامل نسخه ایرانی خودرو L90 پارس خودرو

معرفی کامل نسخه ایرانی خودرو L90 پارس خودرو

پروژه P90 که جدیدترین محصول شرکت پارس خودرو است و در واقع نسخه ایرانی رنو L90 است در آستانه ورود به بازار خودرو قرار دارد. در این گزارش با مشخصات فنی این خودرو در قالب یک مقاله و فیلم آشنا خواهیم شد.

تندر 90 یا همان L90 یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران بود که نزدیک به 15 سال بر روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت. این خودرو در اصل همان داچیا (رنو) لوگان بود که در بازارهای مختلفی خصوصا کشورهای اروپای شرقی به فروش بسیار بالایی دست یافت و نسل‌های بعدی آن نیز تولید شد. با استقبال بسیار خوبی که از این خودرو در سال‌های اولیه فروش آن در بازارهای مختلف شد، خودروسازان ایران نیز در سال 1386 تصمیم گرفتند تا این خودرو را در تیپ‌های مختلفی وارد بازار ایران کرده و حتی ابتدا قرار بود تندر 90 در پایه‌ترین تیپ خود که E0 نام داشت، جایگزین پیکان شود اما این اتفاق رخ نداد.

تندر 90 ابتدا توسط ایران خودرو و پارس خودرو که زیر مجموعه سایپا محسوب می‌شود با برخی تفاوت‌های بسیار جزئی تولید شد اما رفته رفته ایران خودرو از تولید آن کنار رفته و تنها پارس خودرو به تولید L90 ادامه داد. استقبال از تندر 90 به قدری بود که سایپا تصمیم گرفت نسخه فیس لیفت آن‌را نیز که در سال 2009 رونمایی شد در سال 1396 در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک وارد بازار ایران کند. سال‌های خوش تندر90 در ایران تنها تا سال 1399 ادامه داشت و پس از بازگشت تحریم‌ها، رنو مجبور به ترک ایران شد و به همین علت نیز تولید L90 متوقف شد.

اما این پایان کار برای تندر90 محسوب نمی‌شد چرا که از سال بعد خبرهایی مبنی بر تولید تندر90 ایرانیزه شده آغاز شد و رفته رفته شدت گرفت. در نهایت در سال 1401 با اعلام رسمی شرکت سایپا مشخص شد که تولید تندر90 ایرانی حقیقت داشته و پروژه آن نیز P90 نام دارد. همچنین با انتشار برخی تصاویر رندر از طراحی نهایی P90 مشخص شد که شمای کلی خودرو همان تندر90 بوده و تنها یک فیس لیفت سنگین و بزرگ بر روی آن رخ داده است. 

سرانجام در اوایل سال 1402 شرکت سایپا با آغاز به کار خط تولید پیشرانه ME16 مگاموتور طی یک مراسم همزمان خودروی P90 را نیز در کنار شاهین پلاس تحت عنوان پروژه P90 با حضور وزیر صمت رونمایی کرد. پروژه P90 یا همان تندر90 ایرانی دارای پلتفرمی مشترک با تندر90، ساندرو و ساندرو استپ وی است و در اصل می‌توان آن‌را فیس لیفت L90 دانست که دچار تغییرات اساسی زیادی شده است. طبق اعلام مدیران سایپا و پارس خودرو، پروژه P90 از اواخر سال 1403 وارد خط تولید پارس خودرو شده و به فروش خواهد رسید. 

نسخه ایرانی خودرو L90

طراحی ظاهری پروژه P90

پروژه P90 از نظر ظاهری دستخوش تغییرات فراوانی نسبت به تندر90 شده اما کماکان مشخص است که این خودرو یک فیس لیفت برای L90 است. در نمای جلوی این خودروی سدان چراغ‌های اصلی ظاهرکشیده‌تر، با خطوط شکسته زیاد و گرافیک داخلی به‌روز طراحی شده و نمای جدی را به خودرو داده است. مورد بعدی که در این بخش زیاد به چشم می‌خورد طراحی جلوپنجره آن است که پویاتر، بزرگ‌تر و با خطوط بیشتری بوده و در قسمت بالا عبارت پارس خودرو نیز قرار گرفته است. بر روی سپر جلو هم داخل یک قاب نسبتا بزرگ چراغ‌های مه‌شکن به همراه یک سری خطوط کرومی تعبیه شده و همچنین بر روی درب موتور هم خطوط برجسته زیادی طراحی شده است. 

در نمای جانبی تغییر بزرگی را نسبت به تندر90 شاهد نیستیم و همان پنجره‌های از هم جدا و بزرگ نمایان هستند. در این نما طراحی رینگ‌ها متفاوت شده و کمی نیز بزرگ شده‌اند. آینه‌های جانبی هم شبیه به آینه‌های تندر 90 پلاس بوده با این تفاوت که بر روی آنها چراغ راهنما قرار گرفته است. باقی اجزا اما تفاوتی نداشته و از تندر90 عاریه گرفته شده‌اند. 

با رسیدن به نمای عقب مانند بخش جلو شاهد یک طراحی متفاوت و بروز هستیم. چراغ‌های اصلی برخلاف L90 به صورت دو تکه طراحی شده و تا وسط درب صندوق کشیده شده‌اند. ظاهر چراغ‌ها نیز کاملا به‌روز و مدرن بوده و به سبک بسیاری از خودروهای امروزی با یک نوار LED تا میانه درب صندوق قرار گرفته‌اند. همچنین بر روی سپر هم شاهد دو چراغ باریک مه‌شکن هستیم که در دو طرف محل نصب پلاک تعبیه شده‌اند. 

نسخه ایرانی خودرو L90

با ورود به کابین پروژه P90 مانند طراحی بیرونی شاهد این هستیم که داشبورد L90 با داشبورد ساینا ترکیب شده اما خروجی نسبت به تندر90 بهتر و بروزتر شده است. در قسمت داشبورد میانی ابتدا همان دریچه‌های دایره‌ای شکل معروف L90 که در خانواده ساندرو نیز به کار رفته بود تعبیه شده و زیر آن نیز در یک قاب کرومی یک سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایشی نسبتا بزرگ تعبیه شده اما ای کاش فکری به حال محل قرارگیری آن می‌شد چرا که در قسمت فعلی دید چندان مناسبی خصوصا برای راننده وجود ندارد. همچنین مانند خانواده تندر90 پس از سیستم مالتی مدیا برخی کلیدهای کنترلی از جمله کلیدهای شیشه بالابر جلو البته با ظاهری جدید و به‌روز جای گرفته‌اند. 

سیستم کنترل تهویه مطبوع نیز در آخرین بخش داشبورد میانی با ظاهری جدید و البته نسبتا به‌روز تعبیه شده است. فرمان نسخه معرفی شده بسیار شبیه به فرمان خانواده جدید ساینا و کوییک شده اما عبارت پارس خودرو بر روی آن حک شده است. همچنین غربیلک فرمان ظاهری 3 شاخه و نسبتا اسپرت داشته که باید دید در نسخه‌های تولیدی کلیدهای کنترلی نیز بر روی آن قرار خواهد گرفت یا خیر. صفحه کیلومترشمار نیز که به کل تغییر پیدا کرده و به صورت آنالوگ با ظاهری به‌روز طراحی شده است. طرح رودری‌ها نیز کمی تغییر پیدا کرده اما طبق گفته مهندسان سایپا قرار است در نسخه اتوماتیک کادیلا این طرح به کل تغییر پیدا کند. 

نسخه ایرانی خودرو L90

مشخصات فنی پروژه P90 پارس خودرو

پروژه P90 نسبت به تندر90 در بخش فنی نیز تفاوت‌های زیادی را تجربه کرده است. قلب تپنده محصول جدید پارس خودرو همین پیشرانه ME16 حدید سایپا بوده و خبری از پیشرانه‌های رنو در این خودرو نیست. پیشرانه ME16 نسخه داخلی سازی شده پیشرانه EC5 پژو بوده که توسط مهندسان سایپا ایرانیزه شده است. گفتنی است نسخه دیگر این پیشرانه همان پیشرانه TU5 پلاس ایران خودروست. اما پیشرانه سایپا در بخش‌های فناوری تولید، ساختار بلوک سیلندر، فرایند تولید، اجزای سرسیلندر، رینگ، یاتاقان و برخی جزئیات جرقه‌زنی و پاشش سوخت تفاوت‌های قابل توجهی با پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو دارد و در کنار توان بیشتر، مصرف سوخت کمتری هم دارد.

پیشرانه ME16 سایپا از نوع 4 سیلندر 16 سوپاپ 1.6 لیتری بوده که توانایی انتقال 111 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو را دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی پروژه P90

یکی از نقاط مثبت پروژه P90 نسبت به خانواده L90 امکانات رفاهی و ایمنی آن است که البته خیلی از آنها امروزه تبدیل به یک استاندارد شده است. در پروژه P90 دستی امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، چراغ روشنایی روز، دوربین و سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، شیشه ها و آینه های جانبی برقی، سنسور فشار باد تایرها، دو کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب، کامپیوتر سفری، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سنسور نور به کار رفته است./ پرشین خودرو

منبع: ایران جیب