معجزه سفر برای سالمندان

معجزه سفر برای سالمندان
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد -صدیقه نژادقربان :

محققان در بررسی‌‌‌های علمی خود، سفر را نوعی معجزه برای افراد در هر سنی معرفی کرده‌‌‌اند که روند پیری را کند می‌کند یا به تاخیر می‌‌‌اندازد. در این بررسی‌‌‌ها سفر برای جوانان همچون اکسیر جوانی است که منجر به کند شدن روند پیری می‌شود و برای سالمندان همچون یک معجزه غیردارویی عمل می‌کند. در واقع راه غیردارویی مقابله با پیری از بازار توریسم می‌‌‌گذرد.

واشنگتن پست در گزارشی به بررسی تاثیر سفر بر کند شدن روند پیری پرداخته است که بر اساس این گزارش، مطالعات جدید از دانشگاه استرالیایی این نظریه را اثبات کرده است، اما به بررسی جنبه‌‌‌های منفی این موضوع نیز پرداخته است و اثرات سوء آن را که نشات گرفته از تجربیاتی منفی در سفر است، نیز ارائه داد. به گفته محققان استرالیایی، تجربیات مثبت توریستی می‌تواند به شما کمک کند تا طولانی‌‌‌تر زندگی کنید و در سفرهای بعدی خود می‌توانید سرم‌‌‌های ضدپیری و بازی‌‌‌های فکری را پشت سر بگذارید. زیرا بر اساس یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه ادیث کوان استرالیا، سفر می‌تواند به‌‌‌عنوان یک عامل مهم افراد را جوان نگه دارد.

به گفته متخصصان و دانشمندان، تجربیات مثبت مرتبط با سفرها همچون تعاملات اجتماعی، تحریک ذهنی، فعالیت بدنی و غذاهای سالم می‌تواند روند پیری را به تاخیر بیندازد. در مطالعه ادیث کوان کارشناسان در تلاش برای یافتن پاسخ این پرسش بودند که چگونه تجربیات مثبت سفر به حفظ «آنتروپی کم» یا افت تدریجی بدن انسان کمک می‌کند. فانگلی هو، محقق اصلی این مطالعه، در تماس تلفنی از طریق برنامه زوم از استرالیا به واشنگتن پست گفت، گردشگری فقط مربوط به اوقات فراغت و تفریح نیست، بلکه نقش مهمی در سلامت فردی و سلامت عمومی ایفا می‌کند.

در این مطالعه نظری، بخشی از یک پروژه چند ساله و بین رشته‌‌‌ای که شامل داده‌‌‌های تجربی می‌شود، محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از شیوه‌‌‌های سبک زندگی مانند مشارکت اجتماعی، قدردانی از طبیعت، پیاده‌‌‌روی یا انواع دیگر همچون ورزش و وعده‌‌‌های غذایی مغذی که توسط متخصصان پزشکی و سلامت روان مورد حمایت قرار می‌‌‌گیرند، به‌‌‌صورت ذاتی نوعی از سفر محسوب می‌‌‌شوند. همچنین این مطالعه حاکی از آن است که لذت بردن از یک مقصد جدید می‌تواند منجر به کند شدن روند پیری شود. به عقیده هو، محیط‌‌‌ها، به‌‌‌ویژه مناظر زیبا مانند جنگل‌‌‌ها یا سواحل، می‌توانند به ما در کاهش استرس و افزایش رفاه ذهنی و ارتقای فعالیت بدنی کمک کنند. تعامل با سایر گردشگران، افراد محلی یا حتی حیوانات می‌تواند خلق و خوی ما را بهبود بخشد و عملکرد شناختی را تقویت کند. سفر حتی می‌تواند به تغذیه سالم نیز منجر شود.

اگرچه این مطالعه رژیم غذایی خاصی را مشخص نکرده است، اما تحقیقات در طول سال‌ها مزایای رژیم مدیترانه‌‌‌ای را تبلیغ کرده است. به عنوان مثال، گزارشی که اخیرا در JAMA Network Open منتشر شد، به این نتیجه رسید که بیش از 25هزار زن که از این رژیم غذایی پیروی می‌‌‌کردند، در طول دوره مطالعه 25 ساله تا 23‌درصد خطر مرگ را کاهش دادند. دانشمندان ارتباط بین رژیم‌‌‌های غذایی محلی و طول عمر استثنایی را در پنج «منطقه آبی» در کاستاریکا، کالیفرنیا، ژاپن، ایتالیا و یونان بررسی کرده‌‌‌اند.

این مطالعه نشان می‌دهد، سفر می‌تواند برای طیف گسترده‌‌‌ای از جمعیت علاوه بر مناسب بودن مفید نیز باشد. بسیاری از مردم می‌توانند از مزایای سفر بهره‌‌‌مند شوند، به طور بالقوه از بیماری‌‌‌ها جلوگیری کرده یا آن را تسکین دهند و به این صورت طول عمر خود را افزایش می‌دهند. محققان این دسته از سفرهای نوپا را به‌‌‌عنوان ادامه سایر گرایش‌‌‌های تثبیت‌‌‌شده، مانند گردشگری سلامت و گردشگری یوگا تصور می‌کنند.

این مطالعه همچنین می‌‌‌گوید، سفر می‌تواند بهزیستی افراد سالم را بهبود بخشد و از مسائل مرتبط با آن جلوگیری کند، بهبودی را سرعت بخشد و وخامت را برای افراد دارای سلامتی کمتر از حد مطلوب متوقف کند، و به عنوان یک رویکرد غیردارویی برای تسکین علائم و بهبود کیفیت زندگی برای افرادی که دارای شرایط پزشکی هستند، عمل کند.

اثر تجربیات منفی سفر بر سلامتی

با این حال، محققان هشدار می‌دهند که سفر می‌تواند اثرات نامطلوبی نیز به همراه داشته باشد. محققان معتقدند عکس این موضوع نیز می‌تواند اتفاق بیفتد و گردشگری می‌تواند شامل تجربیات منفی باشد که به طور بالقوه منجر به مشکلات سلامتی شود و به موازات آن روند آنتروپی را افزایش دهد.

هو خاطرنشان کرد که سفر مملو از خطرات ذاتی مانند بیماری‌‌‌های عفونی، تصادفات و خشونت است. این خطرات می‌توانند عوامل پیری یا آنتروپی را فعال کنند. این مطالعه رویارویی با حیات وحش را در لیست تهدیدات بالقوه درنظر گرفته است. بنابراین مسافران باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از محرک‌‌‌هایی که می‌تواند منجر به پیامدهای زیانبار شود، به کار گیرند.

برخی مکان‌‌‌ها می‌توانند احساس ناراحتی خیلی بیشتری را برای افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی ایجاد کنند. این حجم از اثرات منفی ممکن است سودمند نباشد. بنابراین نوع سفر به وضعیت و نیازهای هر فرد و وضعیت سلامتی او بستگی دارد.

جی چن، مدیر مرکز سالمندی دانشگاه مریلند، با این یافته‌‌‌ها موافق است و ارتباط بین سفر و پیری را به خوبی تشخیص می‌دهد. به عقیده او، این مطالعه روحیه پیری سالم را ترویج می‌کند. محیطی که در آن هستید، به طور کلی به شرایط روحی و جسمی شما بستگی دارد. به گفته هو، مطالعات آینده بر این موضوع تمرکز خواهد کرد که چگونه سفر می‌تواند به افراد مبتلا به زوال عقل یا سایر بیماری‌‌‌های مزمن کمک کند. محققان امیدوارند این حوزه رو به رشد را گسترش دهند که فقط می‌توان امیدوار بود که منجر به روزهای تعطیل بیشتر و روزهای بیماری کمتر شود. در واقع باید گفت، تقاطع گردشگری و سلامت یک حوزه تحقیقاتی بسیار جدید و امیدوارکننده است و متخصصان می‌‌‌خواهند به طور جامع توضیح دهند که چرا گردشگری می‌تواند تاثیر مثبت و منفی بر سلامت داشته باشد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *