معایب کلاس‌های «غیرحضوری» برای دانش‌آموزان/ معلمان هم پای کار باشند

معایب کلاس‌های «غیرحضوری» برای دانش‌آموزان/ معلمان هم پای کار باشند
خلاصه اخبار

پژوهشگر دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه اگر سیستم آموزش «غیرحضوری» مدارس اینگونه ادامه پیدا کند، تراز نمرات دانش‌آموزان افت خواهد کرد گفت: حتما باید کلاس‌های درس حضوری برگزار شود، اگر هم امکان آن وجود ندارد، می‌توان با تشکیل گروه‌های کوچک، کلاس جبرانی و دوره‌های حل تمرین، مشکل دانش‌آموزان را حل کرد.

معصومه قلخانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی ترغیب دانش‌آموزان به حضور در کلاس‌های مجازی و شبکه شاد گفت: در کلاس مجازی معلم به صورت مداوم باید با دانش‌آموز در ارتباط باشد یعنی به صورت رندوم هربار اسم یکی از دانش‌آموزان را صدا بزند و سوال و نظرات آن‌ها را جویا شود؛ با این کار دانش‌آموزان مجبور می‌شوند داخل سامانه به صورت فعال حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده اگر پرسش و پاسخ نباشد چه دانشجو و چه دانش‌آموز حتی اگه پشت سیستم حاضر باشد ممکن است خوابش ببرد افزود: پرسش و پاسخ کلاس را فعال و دانش‌آموز را ترغیب و مجبور به فعالیت می‌کند.

این پژوهشگر درباره نحوه تدریس برخی معلمان که صرفا فیلم‌های آموزشی را بارگذاری و از تدریس امتناع می‌کنند ادامه داد: باید با این معلمان صحبت و به آن‌ها آموزش ارائه و کنترل و نظارت بر تدریس آن‌ها انجام شود زیرا خود سامانه مجازی ارتباط صورت به صورت را از بین می‌برد؛ ارتباط که نباشد سطح یادگیری پایین می‌آید و اگر قرار باشد فقط یک فیلم نمایش داده شود، جذابیت از بین می‌رود.

قلخانی با بیان اینکه خود معلم باید حین تدریس مجازی حضوری فعال داشته باشند گفت: حتی اگر معلم مجبور به پخش فیلم هم شد هر از گاهی، صحبت، پرسش و پاسخ داشته باشد و دانش‌آموزان را فعال کند.

وی افزود: همراه بودن و آنلاین شدن والدین با بچه‌ها مخصوصا برای بچه‌های دوره ابتدایی یا متوسطه اول کمک شایانی به روند آموزش دارد و استرس دانش‌آموزان را می‌گیرد.

این پژوهشگر دانشگاه شهید رجایی درباره راهکار عقب ماندگی درسی در آموزش مجازی دانش‌آموزان اظهار کرد: حتما باید کلاس‌ حضوری برگزار شود، اگر هم امکان برپایی کلاس‌های حضوری وجود ندارد حتما با گروه‌های کوچیک و دوره‌های حل تمرین و کلاسهای جبرانی، مشکل دانش‌آموزان را حل کنیم.

قلخانی با بیان اینکه این کار خیلی زمان و انرژی از معلم می‌گیرد گفت: باید آموزش و پرورش با دادن امتیاز به معلمان آن‌ها را برای انجام این کار ترغیب کند.

وی با بیان اینکه با این سرعت اینترنت بیشتر از دو ساعت کلاس مجازی جوابگو نیست افزود: پشت سیستم نشستن و مدام به مانیتور نگاه کردن و بی تحرکی معایبی دارد که باعث تضعیف چشم و سایر اثرات سوء می‌شود.

پژوهشگر دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه در حال حاضر روش‌های تدریس فعال بسیاری وجود دارد ادامه داد: لزوما نباید همه روش‌های تدریس حضوری باشد، کاوشگری یعنی آزمایش و فعالیت‌های هیجان انگیز برای بچه‌ها طراحی شود و اتفاقا زمانی که آموزش‌ها مجازی است این کار راحت‌تر اجرا می شود، چون می‌توان از انیمیشن، بازی و فیلم‌های آموزشی کوتاه برای کمک به یادگیری بهتر استفاده کرد.

قلخانی با بیان اینکه اگر سیستم اینگونه ادامه پیدا کند تراز نمرات دانش‌آموزان افت خواهد کرد درباره راهکاری جلوگیری از این امر اظهار کرد: باید معلم‌ها راضی و تقویت شوند و سیستم و زیر ساخت‌های اینترنتی تقویت شوند.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *