معاون وزیر خارجه: جامعه بین‌المللی باید اسرائیل را ملزم به پیوستن به ان پی تی کند

معاون وزیر خارجه: جامعه بین‌المللی باید اسرائیل را ملزم به پیوستن به ان پی تی کند
خلاصه اخبار

نیویورک- ایرنا- کاظم غریب آبادی معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه، گفت: جامعه بین المللی باید رژیم اسرائیل را ملزم کند تا به عنوان یک عضو غیرهسته‌ای به ان پی تی (پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای) بپیوندد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، غریب‌آبادی معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست عالیرتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع «ترویج روز بین‌المللی حذف کامل تسلیحات هسته‌ای» سخنرانی کرد.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به گذشت 75 سال از بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی توسط آمریکا، تاکید کرد: این نشست، فرصت منحصر به‌ فردی است تا تلاش‌های جهانی برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای به‌ عنوان بالاترین اولویت خلع سلاح سازمان ملل متحد بسیج شود، هرچند متاسفانه برخی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای در این نشست حضور ندارند.

غریب‌آبادی با اشاره به گذشت بیش از نیم قرن از تصویب ماده 6 پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) که متضمن خلع سلاح هسته‌ای است، گفت: کشورهای دارای سلاح هسته‌ای قصد دارند برای دهه‌های آینده به اتکای خود به زرادخانه‌های بزرگ و مدرن هسته‌ای به‌ عنوان بخش اصلی راهبردهای امنیتی‌ خود ادامه دهند.

وی افزود: این کشورها به‌ ویژه اعضای ناتو با ارائه اظهارات ظاهری درباره تعهد خود به خلع سلاح هسته‌ای به‌ عنوان هدفی در آینده، در حالی که از سایر کشورها می‌خواهند تعهدات فوری در زمینه عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای داشته باشند، خود سیاست‌های مخربی را دنبال می‌کنند که به منافعشان خدمت و امنیت مشترک را تضعیف می‌کند.

معاون حقوقی‌و بین‌المللی وزارت امور خارجه با ابراز نگرانی از وضعیت موجود، تصریح کرد: ایران ناامیدی کشورهای غیرهسته‌ای را درک می‌کند. ارائه کاهش‌هایی در زرادخانه‌ها به‌عنوان نشانه‌ای از قصد حرکت به‌ سوی خلع سلاح نهایی، در حالی که به‌طور همزمان سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بهبود کیفی و کمی و توسعه انواع جدید سلاح‌های هسته‌ای انجام می‌شود، انحرافی در خلع سلاح واقعی است.

غریب‌آبادی در ادامه با اشاره به وضعیت خاورمیانه، اظهار کرد: رژیم اسرائیل، تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در منطقه ما، با حمایت آمریکا، همواره با تمام ابتکارات از جمله پیشنهاد ایران از سال 1974 برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه مخالفت کرده است.

وی تاکید کرد: برای اثبات اراده واقعی در جهت حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای، جامعه بین‌المللی باید رژیم اسرائیل را ملزم کند تا به عنوان یک عضو غیرهسته‌ای به ان پی تی بپیوندد و تمامی تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

معاون وزیر امور خارجه در پایان بر ضرورت اقدام جمعی برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد و گفت: تنها از طریق همکاری و تعهد واقعی به خلع سلاح هسته‌ای است که می‌توان آینده‌ای امن‌تر و صلح‌آمیزتری برای همه ملت‌ها تضمین کرد.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *