معادن راکد فارس در چند قدمی احیا یا ابطال پروانه بهره‌برداری/ فعال سازی۲۰ معدن غیرفعال فارس

معادن راکد فارس در چند قدمی احیا یا ابطال پروانه بهره‌برداری/ فعال سازی۲۰ معدن غیرفعال فارس

به گزارش سیگنال به نقل از معدن 24،

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس بیان کرد: 189 معدن دارای پروانه بهره برداری در استان وجود داشت که غیرفعال بودند و در سال جاری 20 معدن را فعال کردیم.

 سید داوود حسینی ادامه داد: مجوز 20 معدن نیز در شورای معادن استان پس از سیر مراحل قانونی باطل شد و باید از طریق مزایده نسبت به واگذاری این معادن پیگیری لازم انجام شود.

وی گفت: بخشنامه وزیر صمت هم در بحث اکتشاف و هم در بحث معادن دارای پروانه بهره برداری بود که معادن غیرفعال را احصا و دلایل تعطیلی هر کدام را بررسی کردیم.

معاون سازمان صمت فارس افزود: دلایل تعطیلی این معادن شامل عدم توان مالی بهره برداری برای فعال سازی، وجود معارضان محلی یا ممانعت سازمان ها و ادارات، کیفیت پایین ماده معدنی و اختلافات بین شرکاست.

وی ادامه داد: براساس قانون معادن و آیین نامه اجرایی باید به مواردی که دلایل تعطیلی از عهده و اختیار بهره برداری خارج بوده، فرصتی بدهیم تا مشکلات را حل کنند؛ همچنین در مواردی که خود بهره برداری کوتاهی کرده مسیر ابطال مجوزها سپری می شود.

حسینی اضافه کرد: بخشی از اختیارات ابطال پروانه بهره برداری به شورای معادن استان تفویض شده و بخشی باید در شورای معادن کشور دنبال شود که این مراحل در حال سپری شدن است.

مشکل تعطیل 45 درصد معادن فارس مربوط به بهره بردار است

وی بیان کرد: حدود 45 درصد مشکل تعطیلی معادن در فارس به خود بهره بردار برمی گردد که توان مالی ندارد یا اختلافاتی بین شرکا وجود دارد و اگر این معادن تا یک ماه آینده مشکل خود را حل نکنند پروانه بهره برداری آنان باطل خواهد شد.

معاون سازمان صمت فارس ادامه داد: اخطارهای لازم را براساس قانون به بهره برداران ابلاغ کردیم، برخی تعهداتی دادند تا در موعد مقرر برای فعال سازی اقدام کنند که اگر اقدامی صورت نگیرد روند ابطال پروانه بهره برداری و برگزاری مزایده دنبال خواهد شد.

حسینی گفت: تا کنون حدود 645 پروانه بهره برداری معدنی در استان فارس صادر شده است که از این تعداد، 189 غیرفعال بود که 20 معدن فعال و پروانه 20 معدن نیز باطل شد.

وی افزود: مابقی معادن استان در حال فعالیت هستند که ظرفیت اسمی پروانه های بهره برداری صادر شده حدود 50 میلیون تن در سال با هشت هزار و 900 اشتغال مستقیم است.

شایان ذکر است که استان فارس از نظر تعداد معادن رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

<!– wp:signal/reference-block {"text":"برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.”,”typeItem”:”commodity”} /–>