معادلات تابستان سخت سینما

معادلات تابستان سخت سینما
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

یک هفته تا آغاز ماه‌های سوگواری محرم و صفر باقی است. چند سالی است که با رونق گرفتن بازار فیلم‌های کمدی، این دو ماه، فرصت یا به بیان دقیق‌تر پیک اکران و فروش فیلم‌های غیرکمدی شده است؛ درام‌های عاشقانه، درام‌های اجتماعی و فیلم‌های کودک و نوجوان.

طبق روال معمول، با آغاز این دو ماه به دلیل سوگواری عمومی، فروش سینماها فروکش می‌کند، به همین دلیل مدیریت بازار اکران نیازمند تمهیدات جدی و اثربخشی است تا نمودار استقبال از سینما را در جهت درست هدایت کند و کاهش استقبال از کمدی‌ها به کاهش استقبال از بازار سینما منجر نشود. سینماداران و سینماگران و سرمایه‌گذاران سینما در انتظار ثبت رکورد 2000میلیاردی فروش هستند؛ رقمی تاریخ‌ساز که می‌تواند پای 33میلیون نفر، یعنی نزدیک به 40درصد جامعه ایرانی، را به سینماها باز کند. آیا این اتفاق رخ می‌دهد؟ طبیعتا ‌مانند هر سال، نمایش فیلم‌های کمدی در دهه اول ماه محرم متوقف می‌شود و دیگر گونه‌ها این امکان را پیدا می‌کنند که در این مدت، با در اختیار داشتن سانس‌ها و سالن‌هایی بیشتر، مخاطبان زیادی جذب کنند. بنابراین انتظار می‌رود همزمان با محرم و صفر، آثار قدرتمند اجتماعی در صف اکران قرار بگیرند.

اگر چنین تصمیماتی به کار گرفته شود، سینما احتمالا به‌سلامت از تابستان نسبتا سختش عبور خواهد کرد. برای ابتدای پاییز تا پایان سال نیز نگرانی خاصی از بابت تکثر فیلم‌های پرمخاطب روی پرده وجود ندارد و برآوردها حاکی از آن است که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، میزان استقبال در نیمه دوم سال، حتی بیشتر از تخمین‌ها می‌تواند باشد؛ بنابراین نگرانی از بابت همین بازه 2ماهه است. سینمای امسال تاکنون 2 بازه مهم را با موفقیت پشت‌سر گذاشته است؛ بازه نخست به ماه مبارک رمضان امسال مربوط بود که با نوروز در تلاقی بود و سینماها از نهم فروردین تعطیل شدند. خیلی مهم بود که برآورد سینماها در ایام نوروز چگونه باشد. اما با یک برنامه‌ریزی درست، سینماها در نوروز امسال با 12درصد رشد مخاطب و حدود 118درصد رشد گیشه نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته مواجه شدند و پررونق‌ترین اکران نوروزی پساکرونایی کشور را رقم زدند.

سینمای 2000 میلیاردی

گردنه دوم به بازه طلایی نیمه خرداد تا نیمه تیرماه مربوط بود که یک فرصت طلایی برای سینمای ایران محسوب می‌شد و این بازه با اکران فیلم‌های قدرتمند توانست تا امروز که هنوز یک هفته به پایان آن مانده، حدود 3میلیون مخاطب جذب کرده و بیش از 170میلیارد تومان بفروشد. اگر سینمای ایران بتواند این فرصت 2ماهه را نیز مدیریت کند، و برای بازه ایام جشنواره فجر تا پایان سال برنامه‌ای درست مدون کند، آن‌زمان قطعا مخاطبان امسال از 33میلیون نفر فراتر رفته و گیشه مرز 2000میلیارد تومان را پشت‌سر خواهد گذاشت. اگر این آمار برای سینمای امسال محقق شود، معادلات بسیار تغییر پیدا می‌کند و کلیت فضا به نفع فعالان حوزه سینما، مدیران و البته مردم، چرخش معناداری پیدا خواهد کرد.

 

مرجع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *