مشاور وزیر راه علیه بورس کالا / تیزمغز: قیمت مصالح الکی بالاست!

مشاور وزیر راه علیه بورس کالا / تیزمغز: قیمت مصالح الکی بالاست!

مشاور وزیر راه و شهرسازی، در گفتگویی از بالا بودن قیمت مصالح ساختمانی انتقاد کرد.

یکی از مهمترین موضوعات حال حاضر کشور، خروج یا عدم خروج سیمان و فولاد از بورس کالا است. این نظریه موافقین و مخالفین بسیاری دارد و هر دوطرف ماجرا، حق را به خود می‌دهند. در همین رابطه، حسن تیزمغز، مشاور وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه‌ای بالا بودن قیمت مصالح را یکی از بزرگترین مشکلات صنعت ساخت و ساز دانست و برخورد با آن را وظیفه وزارت راه دانست. تیزمغز ضمن انتقاد از وضعیت حال حاضر بازار مصالح، گفت : نرخ مصالح استفاده‌شده در کشور نباید با قیمت‌های جهانی برابر باشد. باید برای مصالح مصرفی داخل یارانه در نظر گرفت تا هزینه ساخت مسکن در کشور کاهش یابد. همچنین باید برای سازندگان ساختمان مانند صادرکنندگان معافیت در نظر بگیریم.

مشاور وزیر راه گفت : بها تمام شده محصولات شرکت‌های فولادی بسیار کمتر از چیزی است که در بازار قیمت می‌خورد. اگر برای فروش داخلی یارانه در نظر بگیریم، صنعت ساخت‌و‌ساز رونق پیدا می‌کند و‌می توان برای محرومین جامعه خانه ساخت.

همچنین تیزمغز از نرخ بالای بهره وام‌های مسکن نیز انتقاد کرد و گفت : در کشوری مانند عراق، دولت 90 هزار دلار وام مسکن با نرخ 1.8 درصدی می دهد. در حالی که در ایران نرخ وام مسکن 18 درصد است. این نرخ وام برای محرومین و مستضعفین که جامعه هدف نهضت ملی مسکن هستند بسیار زیاد است و باید کمتر شود.

در مقابل مخالفین خروج سیمان و فولاد از بورس کالا اعتقاد دارند که هزینه مصالح ساختمانی نهایتا 5 درصد از هزینه‌های کل ساختمان را دربرمی‌گیرد و خروج مصالح از بورس کالا صرفا باعث کاهش شفافیت بازار مصالح می‌شود.