مسیر پرپیچ و خم حذف واسطه‌گران خودرو

مسیر پرپیچ و خم حذف واسطه‌گران خودرو
خلاصه اخبار

طرح مالیات‌ستانی از معاملات مسکن، طلا، خودرو و غیره امیدهای زیادی برای حذف دلالان از بسیاری از بازارها ایجاد کرده است. این درشرایطی است که برخی کارشناسان تاکید دارند طرح مذکور بیشتر از آن‌که بتواند بساط واسطه‌گری و دلالی را جمع کند، مانعی بر سر راه معاملات عادی خواهد بود

بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی همراه با اصلاح ایرادات شورای‌نگهبان در مجلس خاتمه یافت؛ حال این پرسش مطرح است که آیا قانون مذکور می‌تواند به آرامش بازار خودرو کمک کند؟

هرچند اجرای این طرح بخشی از بازارهای دلالی و سوداگری همچون خودرو را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، اما به‌نظر می‌رسد واسطه‌گرانی که طی 5 سال گذشته توانسته‌اند از ده‌ها مانع وزارت صمت برای خرید و فروش سوداگرانه گذر کنند، حال نیز قادر خواهند بود قانون مالیات عایدی بر سرمایه را به‌نحوی دور بزنند.

درواقع قانون‌گذار و سیاستگزار باید در سال‌هایی که سوداگری و دلالی به‌واسطه فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو در حال شکل‌گیری بود، مانع گسترش آن می‌شدند؛ حال آن‌که دولت و مجلس ترجیح دادند با مانع‌گذاری و روش‌های بازدارنده، در مسیر عرضه و تقاضا و همچنین ابلاغ دستورالعمل‌های دست‌وپاگیر، دلالی را در بازار خودرو مدیریت کنند.

این‌که افراد دارای پلاک فعال قادر به ثبت‌نام برای خرید خودرو صفر نیستند یا حداکثر 50 درصد از مبلغ فروش خودرو باید در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و درنهایت ممانعت از انتقال سند حداقل به‌مدت یک سال، از جمله مسیرهای بازدارنده برای دلالی در بازار خودرو بود؛ مسیرهایی که به‌اعتقاد برخی کارشناسان التهاب بازار را آن‌چنان که باید کاهش نداد.

حال درشرایطی که هیچ‌یک از عوامل بازدارنده مذکور نتوانست طی سال‌های گذشته سد واسطه‌گری در بازار شود، به‌نظر می‌رسد قانون «مالیات بر عایدی سرمایه» نیز راه فرار از مالیات‌دهی را برای سوداگران باز خواهد گذاشت. آن‌چه مشخص است فعالیت‌های واسطه‌گری در بازار خودرو با سود بالایی همراه است و همان‌طور که بارها عنوان شده، خودرو از کالای مصرفی تبدیل به‌کالای سرمایه‌ای شده و همین امر زمینه‌ساز سفته‌بازی و اختلال در بازار شده است.

سیاستگزار با تکیه بر قیمت‌گذاری دستوری، سعی در کنترل بازار آن هم با اهرم فشار به‌متقاضیان را داشت. اکنون مجلس مالیات بر عایدی سرمایه را با اصلاح ایرادات شورای‌نگهبان به‌سرانجام رسانده تا شاید بازار پرالتهاب خودرو ساماندهی شود.

این بار قرار است مالیات‌ستانی در مسیر بازدارندگی سوداگری در بازار خودرو عمل کند. نمایندگان مجلس تاکید دارند عدم‌دریافت مالیات از خرید و فروش سوداگرانه سبب شده است فعالیت‌های دلالی و واسطه‌گری در اقتصاد با سود زیادی همراه باشد و در بسیاری از موارد کالاهایی که جنبه مصرفی دارند، تبدیل به‌کالایی سرمایه‌ای شده و در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کنند. از این رو طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی که سال‌هاست در مجلس پیگیری می‌شود، درنهایت هفته جاری با رفع ایرادات شورای‌نگهبان تصویب شد. نمایندگان مجلس و دولت امید دارند تصویب این طرح بتواند دست دلالان را از بازار خودرو و دیگر بازارها همچون مسکن و غیره کوتاه کند.

طرح مالیات‌ستانی از معاملات مسکن، طلا، خودرو و غیره امیدهای زیادی برای حذف دلالان از بسیاری از بازارها ایجاد کرده است؛ این درشرایطی است که برخی کارشناسان تاکید دارند طرح مذکور بیشتر از آن‌که بتواند بساط واسطه‌گری و دلالی را جمع کند، مانعی بر سر راه معاملات عادی خواهد بود.

البته گروهی نیز تاکید دارند به‌واسطه اجرای این طرح، خریدوفروش‌ کالا صرفا با هدف کسب سود نامتعارف و نامشروع متوقف خواهد شد و زمینه برای حضور مصرف‌کننده در بازار فراهم می‌شود. دراین میان برخی نیز معتقدند قانون مذکور می‌تواند به‌سرنوشت مالیات‌ستانی از خودروهای لوکس منجر شود؛ مالیاتی که عایدی چندانی برای دولت نداشت.

واضح است که مسیرهای حذف دلالان از بازاری همچون خودرو مشخص است و با مسیر حذف واسطه‌گری در بازاری همچون مسکن متفاوت به‌نظر می‌رسد. در بازار خودرو، اصلاح قیمت می‌تواند منجی باشد؛ این درشرایطی است که سیاستگزار خواهان آن است که با حفظ رویه قیمت‌گذاری، با اهرم و ابزارهای قدیمی و تا حدی ناکارآمد به نبرد با واسطه‌گری برود.

افزایش قیمت 32 میلیون‌تومانی پژو 207 پانوراما

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای 2 تا 32 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو 207 پانوراما (85 گانه) (1403) با 32 میلیون‌تومان افزایش 827 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1403) با 28 میلیون‌تومان افزایش 854 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما اتومات ارتقا یافته (1403) با 26 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 70 میلیون‌تومان، پژو 207 موتور TU3 (85گانه) (1403) با 24 میلیون‌تومان افزایش 676 میلیون‌تومان و پادرا پلاس (1402) با 19 میلیون‌تومان افزایش 733 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای 5 تا 40 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت چانگان CS35 تیپ 3 (1402) با 40 میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 30 میلیون‌تومان افزایش به 2 ‌میلیارد و 120 میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (1402) با 15 میلیون‌تومان افزایش به 2 ‌میلیارد و 290 میلیون‌تومان، لاماری ایما (1403) با 20 میلیون‌تومان افزایش به 2 ‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان و هایما S7 پلاس (1403) با 15 میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و 685 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 900 میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 650 میلیون‌تومان، جتا VS7 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 100 میلیون‌تومان و سوزوکی سیاز (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 500 میلیون‌تومان نرخ‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای 300 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و 730Li فول با 300 میلیون‌تومان کاهش به 22 میلیارد و 700 میلیون‌تومان رسید.

مرجع: اخبار خودرو