مسیر زیان نفت، ممتد!

مسیر زیان نفت، ممتد!
خلاصه اخبار

در پی فشارهای ناشی از احتمال حفظ سیاست پولی فعلی، قیمت WTI در معاملات روز چهارشنبه آسیا در حدود 68.50 دلار در هر بشکه بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به دنبال آمار تورم ایالات متحده در ماه نوامبر، مسیر ضرر و زیان خود را امتداد داد. قیمت WTI در معاملات روز چهارشنبه آسیا در حدود 68.50 دلار در هر بشکه بود. با بررسی بازارهای نفت می‌توان به پویایی چند وجهی حرکت‌های قیمت پی برد. فشار بر قیمت‌های نفت خام، که ناشی از احتمال حفظ سیاست پولی فعلی است، نگرانی‌ها در مورد کاهش بالقوه رشد اقتصادی را منعکس می‌کند که نتیجه‌ی بالاماندن نرخ‌هاست.

پیش بینی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) برآورد عرضه سال 2023 را 300000 بشکه در روز (بشکه در روز) افزایش داده و میزان آن را به 12.93 میلیون بشکه در روز رسانده است که چشم‌انداز در حال تحول برای تولید نفت در ایالات متحده را به تصویر می‌کشد. علاوه بر این، تصمیم برای کاهش پیش‌بینی قیمت نفت برنت در سال 2024 به میزان 10 دلار در هر بشکه، نشان‌دهنده‌ی تجدید نظر در انتظارات برای شرایط آتی بازار است.

گفتنی است افزایش پیش‌بینی برای عرضه‌ی نفت آمریکا در سال 2023 به پویایی بازار می‌افزاید و توافق کاهش تولید اوپک پلاس با چالش‌هایی در کنترل موثر عرضه مواجه است. از سوی دیگر، تنش‌های ژئوپلیتیکی از جمله حمله به نفتکش تجاری نروژی، خطر اختلال در عرضه را در خاورمیانه افزایش می‌دهد.

اما با نگاهی رو به آینده، فعالان بازار مشتاقانه در انتظار انتشار شاخص قیمت تولید کننده ایالات متحده (PPI) و تصمیم فدرال رزرو برای نرخ بهره در روز چهارشنبه هستند. گذشته از آن، انتظار کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) برای حفظ موضع سیاست فعلی خود در جلسه‌ی دسامبر، زمینه را برای علاقه شدید سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

افزون بر آن، همه‌ی چشم‌ها به اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو دوخته شده است؛ چرا که می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را در مورد تغییرات احتمالی در نرخ‌های بهره‌ی سال آینده ارائه دهد.

آنچه مسلم است دو سناریوی داده‌های اقتصادی و تصمیمات فدرال رزرو در کنار هم می‌توانند نقش مهمی در شکل‌گیری احساسات بازار و تاثیرگذاری بر استراتژی‌های معاملاتی در بازار نفت خام داشته باشد.

بررسی شاخص‌های نفت

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز