مسیر دستیابی به هوش انسان‌گونه؛ آینده هوش مصنوعی و مسیر آن چگونه خواهد بود؟

مسیر دستیابی به هوش انسان‌گونه؛ آینده هوش مصنوعی و مسیر آن چگونه خواهد بود؟
خلاصه اخبار

وقتی مردم با سیستم‌های هوش مصنوعی مثل ChatGPT تعامل دارند، ممکن است گاهی احساس کنند با یک انسان صحبت می‌کنند. مدل‌های OpenAI حتی پیام‌هایی مانند در حال فکر کردن نشان می‌دهند یا ادعا می‌کنند استدلال‌های پیچیده‌ای به دست می‌دهند. اما همان‌طور که لوکان توضیح می‌دهد این به بدان معنا نیست که مدل‌های هوش مصنوعی واقعاً دنیا را همان‌گونه که انسان می‌فهمد ادراک می‌کنند. این یک تعبیر اشتباه‌ است.

به گزارش تجارت نیوز ،

هوش مصنوعی تاکنون پیشرفت‌های بزرگی داشته و با عرضه مدل‌های قدرتمند از سوی شرکت‌هایی مانند OpenAI و Meta، بحث‌های زیادی پیرامون دستیابی به هوش عمومی مصنوعی (AGI) رواج یافته است. 

این همان نقطه‌ای است که ماشین‌ها می‌توانند مانند انسان‌ها فکر کنند، استدلال کنند و برنامه‌ریزی کنند. اما یان لوکان، دانشمند ارشد هوش مصنوعی در Meta، دیدگاه متعادل‌تری به دست می‌دهد. 

به نقل از TechCrunch، به گفته لوکان اگرچه پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم، اما هنوز از دستیابی به هوش مصنوعی در سطح انسان فاصله داریم. به عبارت دیگر هوش مصنوعی در حال حاضر مرحله بلوغ خود را طی می‌کند. او باور دارد یک فناوری انقلابی به نام مدل‌های جهان می‌تواند کلید این هدف باشد، اما هشدار می‌دهد که ممکن است یک دهه طول بکشد تا این سیستم‌ها به واقعیت تبدیل شوند.

هوش مصنوعی امروز چگونه کار می‌کند؟

تفاوت واقعی بین هوش مصنوعی و هوش انسانی چیست؟

وقتی مردم با سیستم‌های هوش مصنوعی مثل ChatGPT تعامل دارند، ممکن است گاهی احساس کنند با یک انسان صحبت می‌کنند. مدل‌های OpenAI حتی پیام‌هایی مانند در حال فکر کردن نشان می‌دهند یا ادعا می‌کنند که استدلال‌های پیچیده‌ای به دست می‌دهند. اما همان‌طور که لوکان توضیح می‌دهد، این به بدان معنا نیست که مدل‌های هوش مصنوعی واقعاً دنیا را همان‌گونه که انسان می‌فهمد ادراک می‌کنند. این یک تعبیر اشتباه‌ است.

مدل‌های هوش مصنوعی فعلی مخصوصاً آنهایی که ابزارهایی مانند ChatGPT را قدرت می‌بخشند، با پیش‌بینی کلمه بعدی در یک جمله بر اساس توالی حروف یا کلمات کوتاه عمل می‌کنند. این سیستم‌ها در انجام این کار بسیار کارآمد هستند. ولی باید توجه داشت این فرایند شامل استدلال واقعی یا درک از دنیای واقعی نیست. در واقع لوکان استدلال می‌کند این مدل‌ها از این رو محدود هستند که تنها به صورت یک‌بعدی پیش‌بینی می‌کنند و فقط با زبان کار می‌کنند. البته این محدودیت از دیدگاه لوکان در قیاس با تفکر انسانی محرز می‌‌شود. هوش مصنوعی در همان تفکر یک‌بعدی توان تجزیه‌وتحلیل حجم انبوهی از داده‌ها را دارد. 

مدل‌های پیشرفته امروزی برای تصویر و ویدئو به صورت دوبعدی پیش‌بینی می‌کنند و بر پیکسل‌ها تمرکز دارند. این مدل‌ها در تولید یا شناسایی تصاویر بسیار موفق هستند اما مانند همتایان زبانی خود از درک سه‌بعدی جهان محروم‌اند. لوکان کارشناس و تحلیلگر ارشد شرکت متا در حوزه هوش مصنوعی معتقد است اینجا فاصله واقعی بین هوش مصنوعی و هوش انسانی معلوم می‌شود.

تحقیقات پرهزینه؛ مانع اصلی

اگرچه مدل‌های جهان ایده‌ای امیدوارکننده‌اند. ادعای یان لوکان مبنی بر آن است که توسعه این سیستم‌ها کار ساده‌ای نیست. او معتقد است ممکن است یک دهه یا بیشتر طول بکشد تا پیشرفت شایان توجهی در این زمینه مشاهده کنیم. چالش اصلی این است که مدل‌های جهان از نظر محاسباتی بسیار پرهزینه هستند و برای شبیه‌سازی محیط‌های پیچیده سه‌بعدی به مقادیر عظیمی از داده‌ها و توان پردازشی نیاز دارند.

مسیر دستیابی به هوش مصنوعی برابر با هوش انسانی

دیدگاه یان لوکان درباره هوش مصنوعی در سطح انسان از طریق مدل‌های جهان، جاه‌طلبانه اما واقع‌گرایانه است. اگرچه سیستم‌های هوش مصنوعی کنونی توانسته‌اند در نسبت با گذشته کارهای شگفت‌انگیزی انجام دهند ولی به دلیل نداشتن درک از دنیای اطراف خود فاصله‌ای ملموس با انسان دارند. فاصله‌ای که شاید پر کردن آن نیز غیرممکن به نظر برسد. مدل‌های جهان می‌توانند این وضعیت را تغییر دهند و به ماشین‌ها اجازه دهند دنیای واقعی را شبیه‌سازی و استدلال کنند، دقیقاً (همان احتمال جاه‌طلبانه که از آن حرف زده‌ایم) یا مشابه آنچه انسان‌ها انجام می‌دهند.

در نهایت لوکان هشدار می‌دهد که هنوز سال‌ها (البته اگر نگوییم دهه‌ها) با دیدن مدل‌های جهانی کاملاً عملی و هم‌سطح یا برابر با انسان فاصله داریم. مسیر رسیدن به این هدف طولانی و پرچالش است. اگر وعده‌های مدل‌های جهان محقق شود، دهه آینده می‌تواند دوران تحول‌ساز برای تحقیقات هوش مصنوعی باشد. فعلاً باید منتظر بمانیم و ببینیم این فناوری چگونه پیشرفت می‌کند و آیا می‌تواند سرانجام رویای هوش مصنوعی در سطح انسان را محقق کند یا خیر.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *