مستند HBO چه کسی را خالق ساتوشی ناکاموتو معرفی می‌کند؟ لن ساسمن در صدر توجهات!

مستند HBO چه کسی را خالق ساتوشی ناکاموتو معرفی می‌کند؟ لن ساسمن در صدر توجهات!
خلاصه اخبار

لن ساسمن (Len Sassaman)، دانشمند کامپیوتر و مدافع حریم خصوصی، به طور غیرمنتظره‌ای در کانون توجه قرار گرفته است، زیرا مستند جدید HBO به شناسایی سازنده واقعی بیت کوین پرداخته است. در این مستند که روز سه شنبه پخش خواهد شد، قرار است هویت ساتوشی ناکاموتو افشا شود. در این میان، لن ساسمن بیش از …

لن ساسمن (Len Sassaman)، دانشمند کامپیوتر و مدافع حریم خصوصی، به طور غیرمنتظره‌ای در کانون توجه قرار گرفته است، زیرا مستند جدید HBO به شناسایی سازنده واقعی بیت کوین پرداخته است. در این مستند که روز سه شنبه پخش خواهد شد، قرار است هویت ساتوشی ناکاموتو افشا شود. در این میان، لن ساسمن بیش از همه مورد توجه قرار گرفته و گمان می‌رود او در این مستند به عنوان خالق بیت کوین معرفی شود.

به گزارش میهن بلاکچین، اگرچه مشخص نیست که آیا او واقعاً ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) بوده است یا خیر، اما ساسمن شخصیتی جالب و تاثیرگذار بود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

سفر پر رمز و راز

اطلاعات در مورد زندگی اولیه لئونارد هریس ساسمن (Len Sassaman) محدود است. او در یک مدرسه خصوصی مشهور در پنسیلوانیا، ایالت زادگاهش، تحصیل کرده و به عنوان یک نابغه رمزنگاری شناخته می‌شود. ساسمن در حالی که هنوز در اوایل نوجوانی بود، به کالیفرنیا جذب شد و به گروه سایفرپانک‌ها (Cypherpunks) ، پیشگامان حریم خصوصی کامپیوتر که در اواخر دهه 1980 به شکل‌گیری یک جنبش مشغول بودند، پیوست. او در نهایت زیر نظر دیوید چام (David Chaum)، مخترع بلاکچین، تحصیل کرد.

منبع: X
منبع: X

ساسمن در پروژه‌هایی چون نرم‌افزار Pretty Good Privacy و به‌روزرسانی آن، GNU Privacy Guard فعالیت داشت. او و همسرش، دانشمند کامپیوتر مریدث پترسون (Meredith Patterson)، استارتاپ SaaS به نام اوزگاتو (Osogato) را تاسیس کردند. ساسمن در حال تحصیل در مقطع دکترا در رشته مهندسی برق در دانشگاه کاتولیکا لوون (Katholieke Universiteit Leuven) در بلژیک بود که در تاریخ 3 جولای 2011 (12 تیر 1390) با اقدام به خودکشی جان خود را از دست داد. یک یادبود به یاد او در بلاک 138725 بلاکچین بیت کوین رمزگذاری شده است.

بلاک 138725
بلاک 138725

ساسمن و پترسون در سال 2006 ازدواج کردند و تا زمان مرگ او با هم بودند. پترسون اعلام کرد که به باور او، همسرش ساتوشی ناکاموتو نبوده است.

منبع: مردیث پترسون
منبع: مردیث پترسون

با این حال، شواهد غیرمستقیمی وجود دارد که نظریه ناکاموتو بودن ساسمن را تقویت می‌کند. ساسمن فهرست قابل‌توجهی از نشریات، ارائه‌های کنفرانسی و دیگر فعالیت‌های علمی را به جا گذاشته است که مطمئناً برای متقاعد کردن یک فرد غیرمتخصص از قابلیت او برای اختراع بیت کوین کافی به نظر می‌رسد. او عضو انجمن بین‌المللی رمزنگاری مالی (International Financial Cryptography Association) بود و به طور منظم در مورد رمزنگاری مالی سخنرانی می‌کرد.

منبع: X
منبع: X

تحلیل‌های زبانی نیز شواهدی را ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد ساسمن ممکن است مخترع بیت کوین باشد. ناکاموتو دو ماه قبل از مرگ ساسمن ناپدید شد و قابل توجه است که هیچ‌کس 64 میلیارد دلار بیت کوین متعلق به آدرس کسف پول ناکاموتو را انتقال نداده است.

منبع: ریدیت/Bitcoin
منبع: ریدیت/Bitcoin

آیا ساسمن، ساتوشی ناکاموتو است؟

بر اساس داده‌های سایت پیش‌بینی پالی‌مارکت، ساسمن محتمل‌ترین گزینه برای شناسایی به عنوان سازنده واقعی ساتوشی ناکاموتو در مستند جدید HBO است که قرار است سه‌شنبه آینده پخش شود. ساسمن، مدافع مشهور حریم خصوصی و متخصص رمزنگاری، تحقیقاتی را در زمینه امنیت کامپیوتر و رمزنگاری صنعتی انجام داد و کنفرانس سالانه‌ای برای هکرهای نرم‌افزاری تاسیس کرد.

منبع: HBO/x
منبع: HBO/x

نظریه‌ای محبوب که توسط اوان لیونگ هچ (Evan Leung Hatch) ارائه شده است، نشان می‌دهد ساسمن ممکن است سازنده ناشناس بیت کوین بوده و خودکشی او ممکن است به آخرین پیام ناکاموتو که دو ماه قبل از آن منتشر شد، مرتبط باشد. این پیام به این صورت بود:

من به کارهای دیگری مشغول شده‌ام و احتمالاً در آینده در دسترس نخواهم بود.

لیونگ استدلال می‌کند که ناکاموتو «فهرستی از ویژگی‌های ناتمام» را به جا گذاشته و به بیت کوین خود (که امروز بیش از 60 میلیارد دلار ارزش دارد) دست نزده است. او همچنین به کار ساسمن روی رمزنگاری PGP و ریمیلرها اشاره کرد که هر دو را کلید توسعه بیت کوین می‌داند.

نظریه او حتی به الگوی توییت‌های دیرهنگام ساسمن پرداخته و آن را با پست‌های دیرهنگام و تغییرات کد ساتوشی مقایسه کرده است. این فرضیه به نظر برای پیش‌بینی‌های پالی‌مارکت کافی بوده و احتمال 47٪ را برای فاش شدن ساسمن به عنوان ناکاموتو در مستند HBO می‌دهد. هال فینی، همکار اولیه بیت کوین و دوست ساسمن، با 15٪ در مقام دوم قرار دارد. نام‌های دیگری مانند ایلان ماسک، جِد مک‌کیلب و دوریان ناکاموتو نیز در این فهرست وجود دارند.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *