مرسدس بنز با باتریهای پیشرفته، آینده خودروهای برقی را متحول میکند
مرسدس بنز با فناوری EDU 2.0 انقلابی در دنیای خودروهای برقی ایجاد کرده است. این فناوری نوآورانه با افزایش برد، کاهش زمان شارژ و بهبود راندمان، آیندهای سبزتر و پایدارتر را برای حملونقل رقم میزند.
مرسدس بنز به عنوان یکی از پیشروان صنعت خودروسازی، گامهای بزرگی در جهت تکامل خودروهای الکتریکی برداشته است. این شرکت با ارائه فناوریهای نوآورانه در نسل جدید سامانههای محرکه الکتریکی (EDU 2.0) و بهرهگیری از معماری باتری پیشرفته، چشمانداز آینده خودروهای برقی را متحول میکند.
این نوآوریها که با پروژههایی همچون Vision EQXX آغاز شده، اکنون در قالب خودروهای جدید و مدرن سری CLA و شاسیبلندهای مبتنی بر معماری مدولار مرسدس بنز (MMA) به تولید انبوه نزدیک میشوند. در ادامه، مروری داریم بر ویژگیهای برجسته این فناوری و تاثیر آن بر آینده خودروهای الکتریکی.
فناوری EDU 2.0: قدرت، کارایی و برد بیشتر
نسل جدید سامانه محرکه الکتریکی مرسدس بنز با ترکیبی از یک موتور 200 کیلوواتی در محور عقب و یک واحد 80 کیلوواتی در جلو طراحی شده است. این سیستم از معماری باتری 800 ولتی بهره میبرد که مزایایی چون افزایش سرعت شارژ، راندمان بیشتر، و طول عمر طولانیتر باتری را به همراه دارد.
یکی از نوآوریهای مهم این فناوری، استفاده از واحد قطع اتصال (DCU) است که موتور محور جلو را در مواقع غیرضروری غیرفعال میکند. این قابلیت، تلفات انرژی محور جلو را تا 90 درصد کاهش داده و برد خودرو را بهطور چشمگیری افزایش میدهد. در مدلهای 4MATIC، DCU موتور جلو را به عنوان یک تقویتکننده قدرت در شرایط خاص فعال میکند.
برد بیشتر و هوشمندی بهتر
یکی از اهداف اصلی فناوری EDU 2.0، افزایش برد خودروهای الکتریکی است. مرسدس بنز، کانسپت CLA خود را بهعنوان یک “خودروی یک لیتری” برای عصر برقی معرفی کرده که به نرخ مصرف انرژی 5.2 مایل در هر کیلووات ساعت میرسد. این خودروها توانایی دستیابی به بردی بیش از 466 مایل را دارند که نسبت به مدلهای کنونی مانند مرسدس AMG EQS با برد 350 مایل، پیشرفت چشمگیری است.
در زمینه شارژ، خودروهای مبتنی بر EDU 2.0 قابلیت طی مسافت 186 مایل را تنها با 10 دقیقه شارژ سریع DC (تا 320 کیلووات) ارائه میدهند. همچنین، فناوری شارژ دوطرفه به خودروهای الکتریکی مرسدس بنز اجازه میدهد انرژی ذخیره شده در باتری را به خانهها یا شبکه برق بازگردانند. برای افزایش راندمان شارژ، سیستم هوش الکتریکی (Electric Intelligence) با در نظر گرفتن عواملی مانند دما، شرایط جاده و ترافیک، بهینهترین برنامهریزی شارژ را ارائه میدهد.
معماری پیشرفته باتری
در زمینه باتری، مرسدس بنز به دستاوردهای چشمگیری دست یافته است. این شرکت از آندهای اکسید سیلیکونی به جای گرافیت استفاده کرده که چگالی انرژی باتری را تا 20 درصد افزایش داده و به ظرفیت 85 کیلووات ساعت میرساند. راندمان انرژی باتری به چرخ نیز به 93 درصد ارتقا یافته است.
باتریهای جدید به گونهای طراحی شدهاند که فشردهتر، قابل تعمیرتر و مجهز به سیستمهای پیشرفته خنککننده و گرمایش هستند. فاصله بین سلولها افزایش یافته تا استرس حرارتی کاهش یابد و حسگرهای جدیدی برای نظارت بر سلامت باتری حتی در زمان غیرفعال بودن خودرو تعبیه شده است.
برای ایمنی بیشتر، پروتکلهای خودکار مانند بسته شدن خودکار دریچههای هواکش و شیشههای جانبی در صورت بروز حادثه فعال میشوند. در موارد تصادفات جدی، سیستم ولتاژ بالا به طور دائم غیرفعال میشود؛ اما در تصادفات جزئی، امکان بازگشت سیستم و ادامه رانندگی وجود دارد.
فناوری EDU 2.0 مرسدس بنز، با ترکیب نوآوریهای پیشرفته در سامانههای محرکه، باتری و هوش مصنوعی، استانداردهای جدیدی در صنعت خودروهای الکتریکی تعریف کرده است. با افزایش برد، کاهش زمان شارژ، و بهبود راندمان انرژی، این فناوری نه تنها تجربه کاربری را بهبود میبخشد، بلکه به کاهش هزینهها و حفاظت از محیط زیست نیز کمک میکند.
مرسدس بنز با ادغام فناوریهای پیشرفته و چشمانداز آیندهنگر، نهتنها به عنوان یک پیشرو در صنعت خودروهای الکتریکی ظاهر شده، بلکه مسیر جدیدی را برای تحول پایدار در حملونقل جهانی ترسیم کرده است. این فناوریها، قدمی بلند به سوی تحقق اهداف زیستمحیطی و ایجاد دنیایی سبزتر هستند.
اخبار حوزه محیطزیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارتنیوز بخوانید.
منبع: تجارت نیوز