مداخله فرانسه برای سرکوب اعتراضات در جزیره «مارتینیک»

مداخله فرانسه برای سرکوب اعتراضات در جزیره «مارتینیک»
خلاصه اخبار

یک رسانه فرانسوی از اعزام یک واحد نیروهای پلیس ویژه این کشور به جزیره مارتینیک که مستعمره فرادریایی فرانسه در دریای کارائیب است با هدف سرکوب اعتراضات خبر داد.

به گزارش ایسنا، کانال خبری فرانسوی «بی‌اف‌ام تی‌وی» به نقل از منابعی در پلیس فرانسه گزارش کرد مقام‌های پاریس عصر امروز یک واحد از نیروهای ویژه پلیس را با هدف سرکوب اعتراضات به جزیره مارتینیک، یکی از مستعمرات فرادریایی فرانسه در دریای کارائیب اعزام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش این تصمیم بعد از بالا گرفتن ناآرامی‌ها در این جزیره در اعتراض به افزایش هزینه‌های معیشتی اتخاذ شده است.

این شبکه فرانسوی تصریح داشت این واحد متشکل از نیروهای واکنش سریع پلیس فرانسه عصر امروز (شنبه) عازم جزیره مارتینیک شد.

مقام‌های جزیره مارتینیک تظاهرات را در ناحیه اداری شهر «فور دو فرانس»، مرکز این جزیره و سه ناحیه دیگر آن تا صبح دوشنبه به دلیل تشدید ناآرامی‌ها ممنوع کرده‌اند.

پس از آنکه در طول هفته گذشته تظاهرات خشونت آمیز و ناآرامی‌ها در اعتراض به هزینه‌های معیشتی و مواد غذایی در مارتینیک بالا گرفت مقام‌ها قانون منع آمد و شد شبانه را در بخش‌هایی از جزیره فور دو فرانس از روز پنجشنبه اعمال کردند. این شهر بندری گذرگاه ورود تقریبا تمامی اقلامی وارداتی به این جزیره است.

اعتراضات مردم در جزیره مارتینیک از اوایل ماه سپتامبر علیه اوضاع معیشتی بالا گرفته و به تدریج شدید شده است به نحوی که گزارش شد روز دوشنبه گذشته دست کم 6 مامور پلیس در ضمن ناآرامی‌ها در نتیجه اصابت گلوله مجروح شدند.

اواخر اردیبهشت ماه گذشته نیز منطقه «کالدونیای جدید»، یکی دیگر از مستعمرات فرادریایی فرانسه واقع در حد فاصل کشورهای استرالیا و فیجی شاهد ناآرامی‌های مرگباری در واکنش به یک سری اصلاحات انتخاباتی جدیدی بود که پارلمان فرانسه برای این منطقه تصویب کرد. این ناآرامی‌ها منجر به آتش‌سوزی‌های بی‌شمار و غارت گسترده مغازه‌ها و املاک عمومی از جمله مدارس شده و چندین کشته و ده‌ها زخمی از جمله حدود 60 افسر پلیس بر جای گذشته و به دستگیر شدن صدها نفر منجر شد.

ناآرامی‌های کالدونیای جدید به عامل جدید اختلاف بین فرانسه و جمهوری آذربایجان نیز تبدیل شد. پس از آنکه فرانسه، جمهوری آذربایجان را به «مداخله» در امور سیاسی منطقه کالدونیای جدید کرد، باکو این ادعای فرانسه را تکذیب و محکوم کرد.

جمهوری آذربایجان جدایی‌طلبان اهل مناطق برون مرزی تحت حاکمیت فرانسه شامل «مارتینیک»، «گویان»، «کالدونیای جدید» و «پولی‌نزی» را به یک کنفرانس در ژوئیه 2023 دعوت کرده بود. در نتیجه این کنفرانس سازمان جدیدی تحت عنوان «گروه ابتکارعمل باکو» تشکیل شد که هدفش را حمایت از «جنبش‌های آزادیخواه و ضد استعمارگری فرانسوی» اعلام کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *