مخارج وارداتی دولت در بودجه 1404 مشخص شد

مخارج وارداتی دولت در بودجه 1404 مشخص شد
خلاصه اخبار

اکوایران: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت در سال آینده قصد دارد تا سقف 1.8 میلیارد یورو از ارز را به واردات خودرو اختصاص دهد.

به گزارش اکوایران، در انتهای سند لایحه بودجه 1404 که توسط دولت منتشر شده است، جدولی تحت عنوان «مفروضات» درج شده که در بخشی از آن، هزینه‌های وارداتی دولت در سال پیش رو لحاظ شده است.

طبق این جدول، ارزش کل واردات در سال آینده 61 میلیارد و 200 میلیون یورو خواهد بود. با توجه به این که نرخ برابری ریال-یورو در این جدول 50 هزار و 228 تومان به ازای هر یک یورو در نظر گرفته شده است، ارزش کل واردات برابر با 3 هزار و 73 میلیون تومان خواهد بود.

از کل این ارزش، حدود 11 میلیارد یورو مربوط به واردات «دارو، مواد اولیه دارویی، ملزومات مصرفی پزشکی و شیر خشک اطفال» و «کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و کشاورزی» است که ارزش ریالی آن تقریبا 552.5 میلیارد تومان است. شاید بتوان گفت این ردیف، مهم‌ترین گروهی است که وارد خواهد شد و بیش‌ترین ارتباط را با زندگی خانوارها دارد چرا که مربوط به اقلام اساسی و اقلام دارویی است.

030801

بیش‌ترین ارزش واردات نیز مربوط به واردات «ماشین‌آلات، تجهیزات و مواد اولیه و واسطه‌ای» است که ارزش آن 34.7 میلیارد یورو برآورد شده است. این رقم ارزش ریالی یک هزار و 742 میلیارد تومانی دارد.

از ارقام درج شده در جدول مفروضات لایحه بودجه سال آینده پیداست که 900 میلیون یورو نیز طلا در قالب شمش به کشور وارد خواهد شد. همچنین، برای گوشی‌های تلفن با ارزشی کمتر از 600 یورو، به میزان یک میلیارد و 800 میلیون یورو ارز و برای واردات گوشی‌های تلفن با ارزش بالاتر از 600 یورو، 500 میلیون تومان ارز در قالب یورو در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، برای گوشی‌هایی با ارزش کمتر و بیش‌تر از 600 یورو به ترتیب 60 میلیارد تومان و 25 میلیارد تومان ارز تخصیص داده خواهد شد.

سقف ارز در نظر گرفته شده برای واردات خودرو نیز 1.8 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *