مجامع سهام عدالت استانی/ چالش‌ها و تحولات جدید

مجامع سهام عدالت استانی/ چالش‌ها و تحولات جدید

مجامع سهام عدالت استانی

از ابتدای سال جاری تاکنون مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، زنجان، گیلان، مرکزی، اصفهان، کرمان، کردستان، کرمانشاه برگزار شده است. مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت یزد ۲۵ شهریور، سیستان و بلوچستان ۲۹ شهریور، همدان ۲۸ شهریور، شیراز ۲۹ شهریور و گرگان ۲۸ شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وضعیت مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت یکی از چالش‌های اصلی بازار سرمایه است. با این حال، با روی کار آمدن دولت جدید، امیدواری‌ها برای اقدامات جدی در این زمینه بیشتر شده است. برای رفع این مشکل، دولت باید هرچه سریع‌تر تکلیف مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را مشخص کرده و فرآیند آزادسازی سهام عدالت را با شفافیت و نظارت کامل انجام دهد.

چگونگی تشکیل شرکت‌­های سرمایه­‌گذاری استانی

در اردیبهشت ماه سال 99 و در بحبوحه رشد قیمت‌­ها در بورس تهران، سهام عدالت آزاد شد. این آزادسازی به دو روش انجام شد، در روش مستقیم افراد می­‌توانستند به صورت مستقیم و بدون واسطه در خصوص فروش یا نگهداری سهام عدالت خود تصمیم بگیرند.

در روش غیرمستقیم اما سهامی به افراد داده نمی‌­شد، بلکه سهام افراد در اختیار شرکت سرمایه‌­گذاری استانی قرار می‌گرفت و هر فرد به اندازه دارایی خود در سهام عدالت، مالک بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی می شد.

در این روش افراد می‌توانستند پس از این که شرکت سرمایه‌­گذاری استانی مربوطه وارد بازار بورس شد، کل سهام خود را بفروش برسانند. پرداخت سود در این روش نیز به صورت سالیانه و توسط شرکت سرمایه‌گذاری استانی انجام می‌­شد.

مشکلات شرکت­‌های سرمایه­‌گذاری استانی

نماد‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دارای شناوری 100 درصدی هستند و با توجه به این که سهامداران خرد زیادی دارند؛ برای تشکیل مجامع باید تعداد زیادی سهامدار حاضر شود تا مجمع به حدنصاب قانونی برسد. به عنوان مثال برخی از استان‌ها، بالای یک میلیون نفر سهامدار عدالت دارند و امکان برگزاری حضوری مجمع در چنین شرایطی بسیار دشوار و غیرممکن بود.

بر این اساس اخیرا امکان برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به شیوه الکترونیکی فراهم شده است و این امکان را مهیا کرده تا مجامع این شرکت‌ها برگزار و به حدنصاب قانونی برسد تا بسیاری از مشکلات این حوزه مرتفع شود. افزون بر این، در سال ۹۹ تصمیم بر برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری گرفته شد و ایراد اصلی این بود که هیئت رئیسه‌ای که برای مجامع انتخاب شده بود، از طرف شورای عالی و با ترکیب کاملا دولتی بود و در واقع دولت، هیئت رئیسه مجامع را تشکیل می‌داد.

این موضوع با قانون تجارت و روح سهام عدالت که هدف آن­‌ها، مشارکت مردم در شرکت‌های سرمایه‌گذاری است، در تضاد بود. به همین دلیل مجامع شرکت­‌های سرمایه­‌گذاری استانی متوقف شد.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *