مترو در کرمان گم شده است
کرمان- ایرنا- شهردار کرمان بهصراحت میگوید «حتی نمیتواند به مترو فکر کند» و این در حالی است که دستکم حدود ۱۵ سال قبل مدیریت شهری مرکز استان در این زمینه یا مصوبه گذرانده یا برنامه برای مطالعه داشته اما هنوز که به نتیجه نرسیده، اینک هم میگویند نمیتوانند حتی به آن فکر کنند.
به گزارش ایرنا ، حتی اگر خاک کرمان هم قابلیت اجرای مترو را نداشته باشد که تاکنون با قطعیت در این زمینه مدیریت استان به اجماع واحد نرسیده، اما سایر ابزارهای جایگزین میتواند و باید در دستور کار میبوده و باشد؛ اما کرمان حتی هنوز اتوبوسهای تندرو هم ندارد زیرا شهردار آن معتقد است از لحاظ فیزیکی و معابری که باید تعریض شوند نیز با مشکلاتی مواجه است؛ این است واقعیت پیش روی مرکز پهناورترین استان کشور در مدیریت شهری که تا چندسال دیگر به طور حتم، خیابانهایش گنجایش ترافیک و حجم خودروها را نخواهد داشت.
البته شاید برخی به شهردار کنونی حق بدهند که با وجود مشکلات بسیار کوچکتر که طی سال های اخیر حل نشده باقی مانده، امکان بزرگ اندیشیدن و رفتن به سمت مترو یا دیگر تجهیزات محتوم باشد، زیرا بودجه هشت هزار میلیارد تومانی امسال مدیریت شهری نیز معلوم نیست چقدر به تحقق برسد، اما آیا این، پرسش و حق مردم شهر را انکار می کند که چرا نباید از مولفه های مدیریت شهری به روز و متناسب با وضع موجود برخوردار نباشند یا چرا نباید به فکر آیندگان در این شهر باشند؟.
بهواقع کمبود و ضعف ناوگان عمومی کرمان واقعیت تلخ و موجودی است که مسئولان شهری و استان هم به آن اذعان دارند و طی سال های اخیر نیاز به قطار شهری هر از گاهی مطرح شده ولی هیچ پروژهای تاکنون درزمینه آن اجرایی نشده است تا نوعی سر درگمی را به تصویر بکشد.
کمبود و ضعف ناوگان عمومی کرمان واقعیت تلخ و موجودی است که مسئولان شهری و استان هم به آن اذعان دارند و طی سال های اخیر نیاز به قطار شهری هر از گاهی مطرح شده ولی هیچ پروژهای تاکنون درزمینه آن اجرایی نشده است تا نوعی سر درگمی را به تصویر بکشد
افزایش جمعیت، مهاجرت، حاشیهنشینی، گسترش شهرها و رشد تعداد خودروها، نیاز به امکانات جدید برای رفت و آمد راحت و ایمنتر شهروندان را در کانون های شهرنشنی دوچندان کرده که در این بین توسعه حمل و نقل عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
اگر زمانی نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی مدنظر مدیران شهری بود و البته هنوز هم در دستور کار است، اکنون استفاده از سایر وسایل نقلیه عمومی متناسب با نیاز ضرورت پیدا کرده و نه یک انتخاب بلکه الزام شده است، همچنانکه شهرهای بزرگ کشور یکی پس از دیگری در پی برنامه ریزی، مطالعه و اجرای طرحهای حمل و نقل ریلی درون شهری رفته اند یا کارهایی را شروع کرده اند.
اما کرمان که در زمره کلانشهرها نیز قرار گرفته و جمعیت آن با احتساب مناطق حاشیه الحاق شده به شهر یا روستاهایی که در دل شهر قرارگرفته اند افزون بر یک میلیون نفر برآورد می شود، نه تنها قطار شهری ندارد بلکه هنوز طرح مدون این حوزه و مطالعات مربوط به آن مشخص نیز نیست و هر از گاهی پرونده یکی از انواع وسایل نقلیه پرسرعت باز و دوباره بسته میشود. کرمان حتی در نوسازی اتوبوس های موجود نیز مانده است؛ حال آنکه جمعیت واقعی مستقر در شهر کرمان و چند روستا یا مناطق حاشیه ای آن حدود یک میلیون نفر تخمین زده می شود.
کرمان هنوز خط بی.آر.تی (اتوبوسهای تندرو) هم نتوانسته راه اندازی کند و بهتازگی شهرداری درصدد نوسازی تاکسیهای بنزینی همچنین راه اندازی تاکسی برقی در این شهر افتاده که معلوم نیست در میدان عمل، از نظر دربرگیری و به کارگیری تعداد این وسایل کار به کجا برسد.
تراموا یا همان واگن برقی، قطارهای سبک شهری، مونوریل، مترو و قطارهای منطقه ای (حومه) انواع قطارهای شهری هستند که از بین آنها تراموا، مونوریل و مترو در کنار اتوبوس تندرو از سالیان گذشته تاکنون برای کرمان پیشنهاد شده و در حد همان پیشنهاد هم باقی مانده است.
معمولا انواع قطار شهری با توجه به ساختار هر شهر و بودجه ای که برای آن در نظر گرفته می شود، در دستور کار مدیریت شهری قرار میگیرد اما محسن تویسرکانی شهردار کرمان در تازهترین اظهارات مربوط به ناوگان عمومی مرکز استان، آبان امسال در واکنش به وضعیت نابسامان حمل و نقل عمومی این شهر گفت: اکنون با توجه به ساختار شهر نه تنها نمیتوانم به واژه مترو فکر کنم حتی در زمینه احداث بی آر تی (سامانه اتوبوس تندرو) از لحاظ فیزیکی و معابری که باید تعریض شود نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی البته چندروز پیش در جمع شهرداران استان در حضور استاندار، باز همین انگاره را تکرار کرد و خواست القا کند که شرایط به گونه ای است که امکان فکر کردن به مترو را ندارد.
آتیه افزایش جمعیت و تعداد خودرو
اما کرمان بهویژه در سالهای اخیر با افزایش جمعیت و به تبع، خودروهای داخل شهر مواجه شده، درحالی که خیابان های آن دستخوش تغییرات اساسی حوزه حمل و نقل نبوده لذا چالشهای متعددی را به لحاظ ترافیک، پارک خودروها، پارکینگ و تصادفات شهری به همراه داشته و مسئولان شهری بارها انواع حمل و نقل عمومی را برای رفع این مشکلات در کرمان تنها پیشنهاد کرده اند.
به باور برخی کارشناسان حوزه ترافیک، استفاده صرف از تاکسی و اتوبوس کمک موثری به سهولت تردد افراد و خودروها نمیکند بلکه سبب مشکلات دیگری از جمله آلودگی هوا و ترافیک شهری به ویژه در صبح و شب میشود از این رو میتوان روشهای متنوع حمل و نقل عمومی مانند مترو، تراموا و مونوریل را به کار گرفت.
پیشنهاد مترو، تراموا و منوریل
سابقه خبرهای این موضوع را که مرور کنیم به اواخر دهه 80 میرسیم؛ شاید قبل تر از آن هم سابقه داشته باشد اما آنچه مستند وجود دارد به اواخر دهه 80 باز می گردد؛ وقتی مسئولان شهرداری و شورای شهر کرمان سه پروژه مترو، تراموا و منوریل را پیشنهاد دادند که ایجاد مترو به دلیل نوع خاک کرمان همچنین بالا آمدن سطح آبهای سطحی کرمان مورد تایید قرار نگرفت و قرار شد یکی از دو پروژه تراموا یا منوریل دنبال شود.
منبع: ایرنا