متروی ریاض افتتاح شد/ طولانی‌ترین سیستم حمل‌ونقل بدون راننده جهان

متروی ریاض افتتاح شد/ طولانی‌ترین سیستم حمل‌ونقل بدون راننده جهان
خلاصه اخبار

متروی ریاض که طولانی‌ترین خط مترو بدون راننده در سراسر جهان است، افتتاح شد و از چین سبقت گرفت. چین هنوز از نظر طول خط مترو رتبه اول را دارد.

به گزارش تجارت نیوز ،

افتتاح متروی ریاض نقطه عطفی بزرگ در حمل‌ونقل شهری است که آن را به طولانی‌ترین سیستم متروی بدون راننده در جهان تبدیل کرده است. با بهره‌گیری از فناوری پیشرفته، طراحی نوآورانه، و هم‌راستایی با چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی، این پروژه زیربنایی 27 میلیارد دلاری گامی تحول‌آفرین برای چشم‌انداز شهری ریاض و تلاش برای مدرن‌سازی حمل‌ونقل عمومی به شمار می‌آید.

IE-Photo-17

متروی ریاض

عملیات متروی ریاض از اول دسامبر 2024 آغاز شد و سه خط از شش خط آن شامل خطوط آبی، زرد و بنفش به بهره‌برداری رسید. این شبکه مترو که 176 کیلومتر طول و 85 ایستگاه دارد، مناطق کلیدی، مراکز تجاری و اماکن فرهنگی را در سراسر ریاض به هم متصل می‌کند. دو خط دیگر در ژانویه 2025 افتتاح خواهند شد و آخرین خط نیز اندکی بعد به بهره‌برداری می‌رسد. انتظار می‌رود این سیستم تا 3.6 میلیون مسافر را روزانه جابه‌جا کند و وابستگی به خودرو را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. این سیستم با کاهش ترافیک و حدود 12.5 میلیون تن دی‌اکسیدکربن در سال، به پایداری محیط زیست کمک می‌کند.

نقطه عطفی در فناوری بدون راننده

متروی ریاض با عنوان طولانی‌ترین سیستم حمل‌ونقل بدون راننده، جایگاه رهبری جهانی در این حوزه را به خود اختصاص داده است. پیش از این، چین به دلیل پیشتازی در متروهای بدون راننده در خطوطی مانند خط یانفانگ پکن و بخش‌هایی از متروی شانگهای شناخته می‌شد. با این حال، دستاورد عربستان در ایجاد سیستمی کاملاً خودکار با طول 176 کیلومتر، معیار جدیدی در این حوزه ایجاد کرده است.

این مترو از قطارهای پیشرفته‌ای بهره می‌برد که توسط شرکت آلستوم تامین شده‌اند، شامل 69 قطار متروپلیس و 47 قطار اینویا. این قطارهای تمام برقی در سه کلاس درجه یک، خانوادگی و مجردی طراحی شده‌اند. با داشتن صندلی‌های ارگونومیک، نورپردازی LED، تهویه مطبوع و سیستم‌های اطلاعات مسافر پیشرفته، این قطارها تجربه‌ای راحت و کارآمد را برای مسافران فراهم می‌کنند. تدابیر ایمنی شامل درب‌های صفحه‌ای سکو و سیستم سیگنال‌دهی پیشرفته برای کنترل سرعت و عملیات قطارها است.

برجسته‌ترین ایستگاه

IE-Photo-14

ایستگاه متروی منطقه مالی ملک عبدالله (KAFD) که توسط زها حدید، معمار عراقی-بریتانیایی طراحی شده است، نگین شبکه متروی ریاض محسوب می‌شود.

Picsart_24-12-04_10-00-55-065

این ایستگاه با طراحی مجسمه‌گون و ساختار مشبک سه‌بعدی الهام‌گرفته از امواج سینوسی، نوآوری معماری را با کارآمدی عملکردی ترکیب می‌کند. این ایستگاه که در یک قطب تجاری مهم واقع شده، روش‌های مختلف حمل‌ونقل از جمله خطوط مترو، مسیرهای اتوبوس و خدمات پارک‌و‌سوار را به هم متصل می‌کند و به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد و مونوریل منطقه نیز پیوند می‌دهد.

IE-Photo-15

طراحی این ایستگاه بر پایداری و عملکرد محیطی تاکید دارد و موفق به کسب گواهینامه طلایی LEED شده است. ویژگی‌های کلیدی آن عبارت‌اند از معماری سبز، جذب حداقلی گرمای خورشید و ترکیب فضاهای عمومی.

IE-Photo-10

سیستم‌های خنک‌کننده با بازده بالا و درب‌های سکو که هوای خنک را حفظ می‌کنند و انرژی آنها از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود. نمای بیرونی با پنل‌های بتنی با کارایی بالا و سوراخ‌های هندسی الهام‌گرفته از الگوهای طبیعی صحرا پوشیده شده که جذب گرمای خورشیدی را به حداقل می‌رساند و ترکیب پلازاهای داخلی و خارجی، تعامل اجتماعی را تقویت کرده و ایستگاه را به فضایی شهری و پرنشاط تبدیل کرده است.

نقش شرکت پارسونز و اجرای پروژه

متروی ریاض نتیجه همکاری کمیسیون سلطنتی شهر ریاض (RCRC) و گروه مشاوران حمل‌ونقل ریاض (RMTC) به رهبری شرکت پارسونز است. پارسونز مدیریت ساخت دو قرارداد اصلی مترو را بر عهده داشت و به دستاوردهای ایمنی برجسته‌ای دست یافت؛ بیش از هفت میلیون ساعت کار بدون حادثه. این پروژه همچنین 450 هزار دوره آموزشی HSE (ایمنی، سلامت و محیط‌زیست) برگزار کرد و بیش از 13 هزار کمپین HSE اجرا شد.

تکمیل موفقیت‌آمیز این پروژه جایگاه پارسونز را به‌عنوان رهبر در مدیریت پروژه‌های زیربنایی پیچیده تقویت می‌کند. حضور طولانی‌مدت این شرکت در خاورمیانه، همراه با هم‌راستایی آن با چشم‌انداز 2030 عربستان، فرصت‌های آینده را در طرح‌های توسعه زیرساختی جاه‌طلبانه منطقه فراهم می‌کند.

جایگاه جهانی

متروی ریاض بخشی از تحول گسترده عربستان برای تبدیل شدن به یک مقصد جهانی آینده‌نگر است. این امر در پروژه‌هایی مانند نئوم و لاین نیز مشهود است. معرفی این مترو نه‌تنها مشکلات ترافیکی ریاض را کاهش می‌دهد، بلکه عربستان را به‌عنوان یک رهبر جهانی در حمل‌ونقل شهری پایدار و خودکار مطرح می‌کند.

در مقیاس جهانی، این پروژه روایت سیستم‌های متروی بدون راننده را تغییر می‌دهد. چین همچنان در زمینه شبکه‌های مترو پیشتاز است، مثلاً شانگهای با طول بیش از 800 کیلومتر و پکن با ظرفیت میلیونی برای جابه‌جایی مسافر، اما دستاورد ریاض در خودکارسازی حمل‌ونقل معیار جدیدی ایجاد کرده است.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *