ماموریت‌های سکاندار بیمه مرکزی

ماموریت‌های سکاندار بیمه مرکزی
خلاصه اخبار

آیین تکریم و معارفه رئیس کل بیمه مرکزی روز گذشته با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و برخی از مدیران و مسوولان صنعت بیمه کشور برگزار شد. عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم، یکی از مشکلات اساسی را خروج ارزش افزوده اقتصادی کشور به دلیل هزینه‌‌‌های مبادلاتی تحریم، به واسطه کاسبان تحریم دانست و گفت: در این شرایط آنچه که باید خرج تراز کردن دخل و خرج کشور شود، متاسفانه از دست می‌رود و نتیجه آن هم این می‌شود که شرایط زندگی برای کارگران و کارمندان سخت و هیچ نفعی هم از این موضوع نخواهند برد که امیدوارم شرایط اقتصادی کشور به‌ویژه کارگران بهتر شود.

وی در ادامه در رابطه با وضعیت فعلی صنعت بیمه در کشور افزود: از آنجا که بخش زیادی از وضعیت بازار و صنعت بیمه، متاثر از شرایط اقتصادی کشور است، بنابراین در حالی که رشد و توسعه اقتصادی کشور بالا نیست، نمی‌توان انتظار رشد بالا از صنعت بیمه را داشت. باید قبول کنیم که رفاه مردم منجر به افزایش میزان حق بیمه و توجه بیشتر به خرید بیمه‌‌‌نامه می‌شود و تا زمانی که شرایط زندگی سخت باشد مردم تنها به سمت بیمه‌‌‌های اجباری می‌‌‌روند. همتی با تاکید براین موضوع که با وجود تلاش‌‌‌های صورت گرفته، اما ضریب نفوذ بیمه در کشور رشد چندانی نداشته و این عدد همچنان حدود 2‌درصد ثابت مانده است گفت: ما نیاز داریم که بیمه‌‌‌های زندگی در کشور ما رشد کنند و سهم این رشته بیمه‌ای را در صنعت بیمه افزایش دهیم تا باعث بالا رفتن ضریب نفوذ بیمه در کشور شود.

وی سهم بیمه‌‌‌های زندگی در ضریب نفوذ بیمه در دنیا را حدود60‌درصد اعلام کرد و گفت: در حالی که در کشور ما این سهم ناچیز است. بنابراین باید تلاش شود ضمن ایجاد جذابیت در بیمه‌‌‌های عمر و زندگی، تدابیری اتخاذ شود تا شرکت‌های بیمه در حوزه‌‌‌هایی سرمایه‌‌‌گذاری کنند که بازدهی بالاتری برای بیمه‌‌‌گذاران داشته باشد که این مهم قطعا به توسعه کشور هم کمک خواهد کرد. همتی در بخش دیگری از صحبت‌‌‌هایش، به وظیفه رگولاتوری و نظارت بیمه مرکزی اشاره کرد و گفت: امروز نظارت در بیمه مرکزی ضعیف است، در حالی که در سال‌های اخیر انتظار می‌‌‌رفت با افزایش تجارب و تخصص، حوزه نظارتی بیمه مرکزی تقویت شود. وزیر اقتصاد با تاکید براین موضوع که دغدغه اصلی بیمه مرکزی باید نظارت باشد و نباید هیچ مماشاتی نسبت به تخلفات صورت بگیرد تا از تخلفات احتمالی جلوگیری شود افزود: بیمه مرکزی در امور بیمه‌‌‌ها نباید دخالت کند. در همه جای دنیا نظارت‌‌‌ها آنلاین است و بیمه مرکزی هم می‌تواند این رویه را شکل دهد و در موارد خاص از نزدیک بررسی‌‌‌ها را انجام دهد.

همتی همچنین به موضوع معیارهای توانگری در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: امروز نیازمند اصلاح در معیارهای توانگری در حوزه بیمه هستیم و صنعت بیمه کشور باید به استانداردهای جهانی و به‌روز نزدیک شود. به گفته وی ما همچنان در صنعت بیمه، رقابت را با نرخ‌‌‌شکنی ادامه می‌‌‌دهیم که این رویه باید تغییر کند. در صنعت بیمه باید ثبات، سلامت و توانگری جدی گرفته شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: نباید تعداد شرکت‌های بیمه‌‌‌ای بیش از این افزایش یابد. اینکه هر روز تعداد شرکت‌های بیمه‌‌‌ای زیاد می‌شود موضوع مطلوبی نیست و حتی پیشنهاد می‌‌‌کنم برخی از شرکت‌های بیمه‌‌‌ای از جمله بیمه‌‌‌های اتکایی با یکدیگر ادغام شوند. شرکت بیمه‌‌‌ای که فعالیت می‌کند باید مقتدر، قوی و با سرمایه بالا باشد که بتواند خدمت مناسب به مردم ارائه بدهد. همتی در پایان گفت: از رئیس جدید بیمه مرکزی انتظار داریم که به مسائل بیمه به صورت فنی و تخصصی نگاه کند. ضمن اینکه از آقای استاد ‌‌‌هاشمی ‌‌‌نیز به خاطر تلاش‌‌‌هایی که در سال‌های اخیر در بیمه مرکزی داشتند تشکر می‌‌‌کنم.

اولویت اصلی ما نظارت خواهد بود

همچنین در این مراسم پرویز خسروشاهی در مراسم معارفه خود، ‌‌‌با بیان اینکه رویکرد جدید و هدف محوری ما در بیمه مرکزی، افزایش رضایت مردم به صورت معنادار از صنعت بیمه و بیمه مرکزی است، در تشریح برنامه‌‌‌ها و اولویت‌‌‌های بیمه مرکزی گفت: بیمه مرکزی در سه حوزه نظارت، تعمیم و توسعه امر بیمه و بیمه‌‌‌گری اتکایی‌‌‌ فعالیت می‌کند که این محورها در بیشتر مواقع با هم، هم‌‌‌افزایی دارند، اما گاهی ممکن است که با یکدیگر نیز در تعارض باشند. وی ادامه داد: اما آنچه که اولویت اصلی ما در بیمه مرکزی خواهد بود، مساله نظارت است و ما در این حوزه نیز اولویت‌‌‌بندی‌‌‌هایی خواهیم داشت. در این راستا افزایش توانگری شرکت‌های بیمه و کنترل رفتارهای شرکت‌های بیمه‌‌‌ای در بازار از اهم برنامه‌‌‌هایی است که دنبال خواهیم کرد، چون باور داریم تمرکز بر این دو موضوع بسیاری از مشکلات را دراین حوزه رفع خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی معتقد است: در این زمینه اگر بتوانیم توانگری شرکت‌های بیمه‌‌‌ای را به خوبی کنترل کنیم، تا شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت درست و به موقع عمل کنند، قطعا خیلی از نابهنجاری که در صنعت بیمه در بخش‌‌‌های گوناگون شاهد آن هستیم کاهش خواهد یافت و دیگر نیازی به اعمال مقررات و قوانین جدید نیست. وی ادامه داد: همچنین در حوزه نظارت سعی خواهیم کرد از فرآیند‌‌‌های الکترونیکی و هوشمند نظارتی استفاده بیشتری داشته باشیم تا سرعت‌‌‌ عمل نهاد ناظر در واکنش به تحولات بازار افزایش یابد.

خسروشاهی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد، ارتباط بیمه مرکزی با مصرف‌کنندگان خدمات بیمه‌‌‌ای را کم هزینه، روان و سریع کنیم تا بتوانیم حقوق بیمه‌‌‌گذار را در بازار بیمه به نحو مطلوب محقق کنیم افزود: ضمن اینکه درصدد هستیم، ذی‌نفعان را در فرآیند‌‌‌های مقررات‌‌‌گذاری و نظارت مشارکت دهیم و از ظرفیت نهاد‌‌‌های صنفی حرفه‌‌‌ای و تخصصی صنعت بیمه در بخش‌‌‌های مختلف فعالیت بیمه مرکزی، حداکثر بهره‌‌‌برداری را داشته باشیم. وی در ادامه به برنامه بیمه مرکزی در زمینه توسعه و تعمیم امر بیمه اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز تلاش خواهیم کرد کیفیت ارائه خدمات توسط شرکت‌های بیمه را به‌خصوص در امر پرداخت خسارت بهبود ببخشیم تا پرداخت‌‌‌ها آسان، به موقع و منصفانه انجام شود. به گفته خسروشاهی، افزایش جذابیت بیمه‌‌‌های زندگی نیز باید به گونه‌‌‌ای باشد تا رقابت‌‌‌پذیری آن در سایر بازارهای مالی تا حد امکان افزایش یابد، هرچند که در فضای تورمی‌‌‌تحقق این امر سخت خواهد بود، اما تلاش خواهیم کرد که این امر انجام شود.

رئیس کل بیمه مرکزی، خاطرنشان کرد: در حوزه قبول اتکایی نیز تلاش خواهیم کرد از ظرفیت‌‌‌های صنعت استفاده کنیم و فعالیت بیمه‌گری اتکایی در بیمه‌مرکزی را به صورت اقتصادی، فنی و علمی ‌‌‌پیش ببریم، ضمن اینکه افزایش نظارت بر این حوزه نیز دارای اهمیت است.

تغییر نگاه به نوآوری در صنعت بیمه

علی استاد‌‌‌هاشمی ‌‌‌رئیس کل سابق بیمه مرکزی نیز در این مراسم با بیان اینکه به همت همکاران و شرکت‌های بیمه کارهای بزرگی صورت گرفته است افزود: در سال گذشته تحول خوبی در بیمه عمر و زندگی انجام شد و تا 5سال آینده با توجه به بحث آیین‌‌‌نامه سرمایه‌‌‌گذاری و آیین‌‌‌نامه عمر و زندگی که به‌‌‌روزرسانی شد ه،باب‌‌‌ جدیدی برای سرمایه‌‌‌گذاری در بیمه عمر و زندگی به وجود آمده است. استاد‌‌‌هاشمی ‌‌‌افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات در حوزه فناوری در صنعت بیمه، آیین‌نامه اینشورتک بود که به همت معاونت توسعه و نوآوری شکل گرفت و تا امروز سه محصول جدید اینشورتکی مجوز گرفت که به فضای آشفته‌‌‌ای که در سال‌های گذشته در شرکت‌های فناور بیمه‌‌‌ای، حکمفرما بود، نظم خواهد داد. وی در ادامه گفت: در صنعت بیمه آنچه حاکمیت دارد، داده و اطلاعات است. چراکه همه کارها و الزامات ما بر اساس داده‌‌‌هاست. ما باید یک شرکت انفورماتیک بیمه تشکیل دهیم که تمام داده‌‌‌های صنعت بیمه در آن تجمیع شود.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *