ماسا نتورک چیست؟ راه‌حلی برای کسب درآمد از داده غیرمتمرکز هوش مصنوعی

ماسا نتورک چیست؟ راه‌حلی برای کسب درآمد از داده غیرمتمرکز هوش مصنوعی
خلاصه اخبار

آیا تا به‌حال در مورد گوگل غیرمتمرکز چیزی شنیده‌اید؟ ماسا نتورک (Masa Network) یک شبکه غیرمتمرکز داده هوش مصنوعی است که قصد دارد شکل جدیدی از گوگل را ارائه دهد. در شبکه MASA، کاربران مالک داده‌های خود هستند و می‌توانند با فروش آن‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی درآمد کسب کنند. مین‌نت ماسا در ۱۱ …

آیا تا به‌حال در مورد گوگل غیرمتمرکز چیزی شنیده‌اید؟ ماسا نتورک (Masa Network) یک شبکه غیرمتمرکز داده هوش مصنوعی است که قصد دارد شکل جدیدی از گوگل را ارائه دهد. در شبکه MASA، کاربران مالک داده‌های خود هستند و می‌توانند با فروش آن‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی درآمد کسب کنند. مین‌نت ماسا در 11 آپریل 2024 (23 فروردین 1403) راه‌اندازی شد و رکوردشکنی توکن ماسا (MASA) در مرحله فروش کامیونیتی با کسب 8.75 میلیون دلار سرمایه در عرض 17 دقیقه توجه جامعه کریپتو را به خود جلب کرد. اگر شما هم مشتاق هستید که با شبکه MASA، ساختار و محصولات آن و ارز دیجیتال MASA آشنا شوید با این مقاله میهن بلاکچین همراه باشید.

نکات کلیدی

♦ ماسا نتورک (MASA Network) یک شبکه غیرمتمرکز داده است.
♦ در پلتفرم ماسا مدیریت و کنترل داده‌های شخصی کاربران به‌عهده خودشان است و می‌توانند از داده‌های خود درآمد کسب کنند.
♦ داده‌های شخصی نگهداری‌ شده در شبکه Masa برای آموزش مدل‌های AI و الگوریتم‌های یادگیری زبان استفاده می‌شود.
♦ ارز دیجیتال MASA توکن کاربردی و حاکمیتی ماسا نتورک است.
♦ ماسا نتورک از بلاکچین‌های اتریوم، آوالانچ، پالیگان، بایننس اسمارت چین، سلو، بیس و OPBNB پشتیبانی می‌کند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

ماسا نتورک چیست؟

ماسا نتورک چیست
منبع: Masa.ai

ماسا نتورک یک پلتفرم بلاکچینی است که دسترسی به داده‌های رفتاری و شخصی کاربر را با رضایت آن‌ها فراهم می‌کند. مطمئنا هنگام فعالیت در اینترنت و کار با سایت‌های مختلف پیام “Accept All Cookies” برای شما هم ارسال شده است و با اکراه روی آن کلیک کرده‌اید. هدف از ارسال این پیام که معمولا توسط شرکت‌های متمرکز انجام می‌شود، جمع‌آوری داده‌ کاربران است. شبکه ماسا قصد دارد تحولی در این رویکرد ایجاد کند و اطلاعات شخصی و رفتاری آنلاین کاربران را با رضایت آن‌ها و از طریق برنامه ماسا (Masa App) و افزونه مرورگر کروم ماسا دریافت کند. این روش یک منفعت دیگر هم برای کاربران دارد و می‌توانند در ازای داده‌های خود درآمد کسب کنند. ماسا یک ساب نت روی شبکه آوالانچ است و از فناوری قابلیت همکاری لیرزیرو (LayerZero) برای فعال کردن ویژگی میان‌زنجیره‌ای کمک گرفته است. در حال حاضر شبکه Masa از بلاکچین‌های اتریوم، آوالانچ، پالیگان، بایننس اسمارت چین، سلو، بیس و OPBNB پشتیبانی می‌کند.

شبکه MASA
منبع: Masa.ai

شبکه MASA چطور کار می‌کند؟

شبکه ماسا از یک ساختار چهار لایه تشکیل شده است تا بتواند حریم خصوصی کاربران را به‌طور کامل پشتیبانی و تضمین کند. این لایه‌ها عبارتند از:

لایه کاربر (zkSBT)

در این لایه از فناوری توکن‌های سول‌باند مبتنی بر دانش صفر (zKSBT) برای تامین امنیت و مدیریت داده‌های شخصی کاربر استفاده می‌شود. درواقع سول‌باند ها، NFTهایی هستند که نمی‌توان آن‌ها را در بین کیف پول‌های مختلف جابه‌جا کرد. الگوریتم ZK هم به معنای اثبات اطلاعات بدون افشای آن است. بنابراین کاربران می‌توانند اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارند و در عین حال هویت‌شان را حفظ کنند. فناوری zkSBT ذخیره‌سازی آنچین و آفچین داده را امکان‌پذیر می‌کند و بر اساس مجوزهای از پیش تعیین شده به توسعه‌دهندگان خاص، دسترسی قابل‌تایید می‌دهد. کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های ماسا که مبتنی بر کیت توسعه نرم‌افزاری (Masa SDK) هستند، نظیر افزونه مرورگر و برنامه‌های موبایلی ماسا، داده و کلیدهای رمزنگاری خود را کنترل کنند. نکته مهم این است که ماسا به‌طور کامل از فناوری انتزاع حساب (EIP-4337) پشتیبانی می‌کند و دسترسی به دارایی به سادگی از طریق سوشال لاگین و بدون نیاز به کلیدهای خصوصی انجام می‌شود.

لایه تبادل داده (zk-Oracle)

شبکه اوراکل دانش صفر (zk-Oracle) ماسا، یک شبکه توزیع‌شده از نودهای اوراکل است که هنگام تبادل داده در اکوسیستم به عنوان یک لایه واسطه برای محافظت از حریم خصوصی عمل می‌کند. نودهای اوراکل، داده‌های منبع آنچین و آفچین را دریافت و به فرمت استاندارد تبدیل می‌کنند. سپس آن‌ها را پردازش و تایید می‌کنند و در نهایت آنالیز داده فعال می‌شود تا کاربران بتوانند سریع و راحت داده‌ها را جستجو کنند.

این پروژه از رمزگذاری همومورفیک و اثبات دانش‌ صفر استفاده می‌کند تا دسترسی توسعه‌دهندگان به داده‌های اصلی، بدون افشای اطلاعات فراهم شود. توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های خود روی ماسا نتورک باید ارز دیجیتال MASA را استیک کنند و در عوض توکن stMasa بگیرند. سپس آن‌ها می‌توانند stMasaها را در ساب‌نت آوالانچ مجددا استیک کرده و پاداش دریافت کنند.

لایه دسترسی داده (Masa Network on opBNB and Avalanche Subnet)

این پلتفرم با استفاده از دو شبکه opBNB و ساب‌نت آوالانچ، زیرساخت قدرتمندی را برای کنترل دسترسی به داده‌های دانش صفر در مقیاس بزرگ فراهم می‌کند. به لطف این همکاری، مقیاس‌پذیری بهبود پیدا می‌کند، پردازش zkSBTها با سرعت بالایی انجام می‌شود و بسیاری از هزینه‌های غیرضروری کاهش می‌یابد. کاربران می‌توانند با استیک مجدد توکن‌های stMASA، نودهای تایید را در لایه دسترسی داده اجرا کنند و در عوض پاداش بگیرند.

لایه توسعه‌دهنده (Application)

لایه توسعه‌دهنده یا لایه برنامه، ابزارها و رابط‌های مناسب را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. ماسا می‌خواهد مشکل تراکم اطلاعات کاربران اینترنت را که ناشی از تکه‌تکه بودن داده‌ها است، حل کند. لایه برنامه ماسا نتورک شرایط زیر را برای توسعه‌دهندگان و کاربران فراهم می‌کند:

  • آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با داده‌هایی که توسط مالک تایید و رمزگذاری می‌شوند و در نتیجه کاهش اختلاف بین پلتفرم و سرمایه‌گذار بر سر حقوق بهره‌برداری از اطلاعات
  • ایجاد منابع معتبر داده از طریق تشویق کسب‌وکارها به اشتراک‌گذاری اطلاعات
  • امکان کسب درآمد از داده‌های شخصی و بازگشت قدرت مدیریت داده از شرکت‌ها و موسسات به افراد

محصولات ماسا نتورک چیست؟

استقبال از شبکه MASA از زمان راه‌اندازی قابل‌توجه بوده است. به گفته ماسا بیش از 70 پروژه از داده‌های ماسا نتورک استفاده می‌کنند. همچنین این شبکه بیش از 1.4 میلیون آدرس منحصر‌به‌فرد و 42.6 میلیون نقطه داده اختصاصی دارد. ماسا نتورک معتقد است که رشد تصاعدی شبکه حاصل ارائه دو محصول کاربردی به نام “Masa Growth” و “Masa Analytics” است.

 Masa Analytics: یک ابزار تحلیلی است که وابسته به فایل‌های کوکی نیست و از این جهت حریم خصوصی کاربر را رعایت می‌کند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از ابزار آنالیتیکس ماسا اطلاعات دقیقی را در مورد توکن‌های محبوب، روند بازار و داده‌های آنچین و آفچین به‌دست بیاورند.

Masa Growth: پروژه‌های مبتنی بر وب 3 با استفاده از ابزار رشد ماسا و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های بازاریابی می‌توانند کسب‌وکار خود را رونق ببخشند. به‌طور مثال این گروه از کاربران می‌توانند با ساخت کمپین‌های تشویقی، برنامه‌های ریفرال و سفارشی‌سازی نام‌ دامنه، تعامل آنچین و جامعه کاربری خود را تقویت کنند. ماسا نتورک، وب 3 را فقط یک سکوی پرتاب می‌داند و قصد دارد با استفاده از رمزنگاری دانش صفر نحوه استفاده از داده را متحول کند. سایر برنامه‌های کاربردی شبکه MASA عبارتند از:

  • Masa zkAI: ابزاری برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با استفاده از اثبات دانش صفر
  • Masa zkAI Agent Network: ابزاری برای آموزش عوامل هوش مصنوعی با داده‌های ZKP با هدف ایجاد تعامل کاملا شخصی‌سازی شده با کاربر
  • Masa zkAds: ابزاری برای هدف‌گذاری تبلیغاتی مبتنی بر علاقه کاربر بدون افشای اطلاعات شخصی
  • Masa zkML: ابزاری برای بازبینی مدل هوش مصنوعی بدون افشای داده‌ها یا روش‌شناسی

برنامه ماسا

اپلیکیشن ماسا دروازه اصلی تعامل کاربران با پلتفرم ماسا است. علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به ماسا فایننس و ارائه داده‌های خود درآمد کسب کنند.

  • کسب درآمد از انجام ماموریت‌ها: در این حالت شما باید طبق اعلام پلتفرم وظایفی مانند دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی ماسا را انجام دهید یا تسک‌های اعلام شده در پست دیسکورد را تکمیل کنید.
  • کسب درآمد از وب‌ گردی: می‌توانید با نصب مرورگر کروم ماسا به شبکه اجازه دهید که داده‌های شما را جمع‌آوری کند. تمام اطلاعات مربوط به فعالیت آنلاین شما در قفل داده مبتنی بر بلاکچین ذخیره می‌شوند و امنیت آن‌ها با zkBSTها تضمین می‌شود.
  • کسب درآمد از نودها: این روش مختص کاربرانی است که به عنوان نود ماسا فعالیت می‌کنند و داده‌های جمع‌آوری شده از وب را در اختیار شبکه قرار می‌دهند. کسب درآمد از نودها از طریق افزونه مرورگر کروم و اوراکل داده ماسا امکان‌پذیر است.
  • کسب درآمد غیرفعال: همچنین می‌توانید به جای اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی خود از طریق مشارکت در ریپازیتوری داده تجمیع‌شده، پاداش به‌دست بیاورید.
کسب درآمد از ماسا فایننس
منبع: masa.finance

توکن MASA چیست؟

ارز دیجیتال MASA، توکن بومی ماسا نتورک است که علاوه‌بر اعطای نقش حاکمیتی، از آن در سناریوهای مختلف برای هر دو طرف گیرنده و ارائه‌دهنده داده استفاده می‌شود. کاربردهای ارز دیجیتال ماسا را می‌توانیم به شرح زیر خلاصه کنیم:

  • ارائه مشوق به تامین‌کنندگان داده: کاربران می‌توانند داده‌های شخصی خود را به شبکه ماسا ارائه دهند و در عوض با دریافت توکن MASA درآمد غیرمستقیم کسب کنند.
  • پرداخت هزینه خدمات: شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان می‌توانند هزینه استفاده از داده، محصولات و سرویس‌های شبکه را با توکن ماسا بپردازند. پرداخت‌های انجام‌شده با سایر توکن‌های پشتیبانی‌شده، متعاقبا به ارز دیجیتال ماسا تبدیل و سپس بخشی از آن‌ها سوزانده می‌شود.
  • پرداخت کارمزد گس در ساب نت آوالانچ: کاربران می‌توانند توکن‌های zkSBT را در ساب‌نت آوالانچ مینت کنند و هزینه گس را با توکن MASA بپردازند.
  • ارائه پاداش به اپراتورهای نود: در طول دو سال ابتدایی فعالیت شبکه، اپراتورهای نود اوراکل ماسا در ازای استیک MASA، پاداش استیکینگ خود را در قالب توکن بومی دریافت می‌کند.

توکنومیکس ارز دیجیتال MASA

توکن MASA
منبع: Medium.com

با توجه به نسبت‌های توزیع توکن MASA، مرحله فروش خصوصی و تیم این پروژه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. پس از فروش عمومی یک دوره قفل 6 تا 12 ماهه وجود دارد و بعد از آن توکن‌ها به صورت خطی در یک بازه 3 ساله توزیع می‌شوند.

  • خزانه و رشد اکوسیستم: 311,080,042 (٪19.58)
  • پاداش استیکینگ اپراتورهای نود اوراکل: 66,032,028 (٪4.6)
  • پاداش کامیونیتی: 158,886,652 (٪10)
  • مرحله فروش کامیونیتی: 111,220,657 (٪7)
  • فروش خصوصی: 421,864,898 (٪26.55)
  • شرکا و مشاوران: 113,296,478 (٪7.13)
  • تیم اصلی: 406,485,769 (٪25.58)

طبق داده‌های سایت کوین مارکت کپ در زمان نگارش این مقاله قیمت توکن MASA حدود 0.1643 دلار و ارزش کل بازار این توکن حدود 17 میلیون دلار است. بیشترین قیمت این MASA تاکنون 0.4937 دلار (23 فروردین 1403) و کمترین قیمت آن 0.1350 دلار (11 اردیبهشت 1403) بوده است. عرضه کل این توکن 1,588,866,523 واحد، عرضه در گردش آن 105.58 میلیون واحد و حجم معاملات 24 ساعته ماسا حدود 11 میلیون دلار است.

بنیانگذاران و جذب سرمایه ماسا نتورک

طبق داده‌های سایت کرانچ‌بیس (Crunchbase) ماسا نتورک مجموعا 3 دور جذب سرمایه برگزار کرده است و توانسته در راند سوم (3 بهمن 1402) 5.4 میلیون دلار سرمایه به‌دست بیاورد. در میان 18 سرمایه‌گذار ماسا نتورک می‌توانیم به موسساتی مانند بلیزارد فاند (Blizzard Fund)، اینسپشن کپیتال (Inception Capital)، آناگرام (Anagram)، کریپتو تایمز (The Crypto Times) و دیجیتال گروپ کارنسی (Digital Currency Group) اشاره کنیم.

برندن پلی‌فورد (Brendan Playford) و کالانتیا می (Calanthia Mei) بنیانگذاران ماسا نتورک هستند. پلی‌فورد دارای مدرک کارشناسی ارشد فیزیک از کالج دانشگاهی لندن است. او سابقه فعالیت درشرکت‌هایی مانند DroneDeploy و Constellation Labs را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد و اکنون مدیرعامل شرکت Pngme است. خانم می دانش‌آموخته سیاست بین‌الملل از دانشگاه جورج تاون است. او در حال حاضر در سمت مدیر استراتژی شرکت Fast فعالیت می‌کند و قبلا نیز به عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر در شرکت PayPal و سرمایه‌گذار فرشته در چندین استارت‌آپ‌ وب 3 مشارکت داشته است.

همکاری‌ها و شرکای شبکه ماسا

شرکای شبکه MASA
منبع: masa.ai

شبکه ماسا با نام‌های بزرگی در حوزه فناوری بلاکچین و کریپتو همکاری دارد که از جمله آن‌ها شرکت‌هایی مانند پالیگان، نیر، آوالانچ، اسکرول، لیرزیرو و سرویس وب آمازون هستند.

صرافی‌ها و کیف پول‌های توکن MASA

در حال حاضر برای خرید ارز دیجیتال MASA، می‌توان به صرافی‌های متمرکزی مانند کوکوین، بای‌بیت، بینگ‌اکس، بیت مارت، کوینکس، بیت‌گت و مکسی مراجعه کرد. همچنین در صرافی‌های غیرمتمرکز یونی‌سواپ، پنکیک سواپ و دودو هم خرید توکن MASA امکان‌پذیر است.

برای نگهداری ارز دیجیتال ماسا علاوه‌بر متامسک و تراست ولت می‌توانید از کیف‌ پول‌هایی مانند لجر (Ledger)، آیم‌توکن (imToken)، توکن پاکت (TokenPocket) و آی‌توکن ولت (iToken Wallet) استفاده کنید.

جمع‌بندی

در دنیای اینترنت و صنعت داده که حریم خصوصی و رضایت کاربر هر روز کم‌رنگ‌تر می‌شود، ماسا نتورک یک ایده نو را به ارمغان آورده است. پلتفرم Masa نه‌تنها مالکیت داده را در اختیار کاربر می‌گذارد؛ بلکه اجازه می‌دهد کاربران خودشان دسترسی به داده‌ را کنترل کنند و از درآمدزایی این صنعت بی‌نصیب نمانند. به‌علاوه شبکه ماسا کمک قابل‌توجهی به توسعه هوش مصنوعی می‌کند؛ چراکه حالت غیرمتمرکز داده و نوع ذخیره‌سازی داده که در این پلتفرم استفاده می‌شود می‌تواند بسیاری از چالش‌های فنی مدل‌های یادگیری زبان و سایر الگوریتم‌های هوش مصنوعی را حل کند. به نظر شما ماسا نتورک می‌تواند ستاره نوظهور هوش مصنوعی در دنیای کریپتو باشد؟ نظرات خود را در مورد این شبکه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول (FAQ)

شبکه MASA چیست؟

ماسا نتورک یک شبکه غیرمتمرکز داده است که کاربران آن می‌توانند مالک داده‌های خود باشند، دسترسی به داده را کنترل کنند و از اطلاعات‌شان درآمد به‌دست بیاورند.

توکن MASA چیست؟

ارز دیجیتال MASA توکن بومی ماسا نتورک است که از آن برای پرداخت هزینه سرویس‌های شبکه، پاداش به کاربران و اعطای حق حاکمیت استفاده می‌شود.

مرجع: میهن بلاکچین