لیستا دائو (Lista DAO) چیست؟ تحولی در بهره‌وری سرمایه پروتکل‌های وام‌دهی

لیستا دائو (Lista DAO) چیست؟ تحولی در بهره‌وری سرمایه پروتکل‌های وام‌دهی
خلاصه اخبار

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پروتکل‌های وام‌دهی ارزهای دیجیتال، پایین بودن بهره‌وری سرمایه است؛ چرا که امکان دسترسی به نقدینگی و دریافت سود دارایی‌های وثیقه‌شده وجود ندارد. لیستادائو (Lista DAO) یک پروتکل نوآورانه است که از طریق ترکیب سیستم وام‌دهی مبتنی بر وثیقه (CDP) و لیکویید استیکینگ (Liquid Staking) شرایطی را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند …

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پروتکل‌های وام‌دهی ارزهای دیجیتال، پایین بودن بهره‌وری سرمایه است؛ چرا که امکان دسترسی به نقدینگی و دریافت سود دارایی‌های وثیقه‌شده وجود ندارد. لیستادائو (Lista DAO) یک پروتکل نوآورانه است که از طریق ترکیب سیستم وام‌دهی مبتنی بر وثیقه (CDP) و لیکویید استیکینگ (Liquid Staking) شرایطی را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند علاوه‌بر دریافت وام استیبل کوین، پاداش استیکینگ بگیرند و با سرمایه‌گذاری وام دریافتی در سایر بخش‌های اکوسیستم، مجددا سود به دست بیاورند.

اگر علاقه‌مند هستید بدانید لیستا دائو (Lista DAO) چیست، با میهن بلاکچین همراه باشید. در این مطلب ابتدا نگاه مختصری به مشکلات پروتکل‌های CDP می‌اندازیم تا ببینیم لیستادائو چطور این چالش‌ها را حل می‌کند. در ادامه نیز محصولات، توکنومیکس و زمان‌‌بندی توزیع توکن LISTA را بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

مشکلات رایج پروتکل‌های CDP چیست؟

بررسی مشکلات پروتکل‌های CDP
منبع: grenade.tw

موقعیت بدهی وثیقه‌دار (Collateralized Debt Position) که با مخفف CDP شناخته می‌شود، یک مکانیسم وام‌دهی در دیفای است. بر اساس این مکانیسم کاربران می‌توانند دارایی‌‌های دیجیتال خود را در پروتکل‌های وام‌دهی (Lending) وثیقه کنند و در عوض استیبل‌کوین‌ها یا سایر دارایی‌های دیجیتال را قرض (وام) بگیرند. البته با گذشت چند دهه از عمر دیفای و استیبل کوین‌ها، همچنان چالشی به نام «سه‌گانه غیرممکن» بر این صنعت سایه انداخته است. مسئله این است که پروتکل‌های CDP نمی‌توانند سه ویژگی «ثبات قیمت، تمرکززدایی و بهره‌وری سرمایه» را همزمان و به‌طور کامل به‌دست بیاورند. نمونه‌های زیر اثباتی بر این ادعا هستند:

  • میکر دائو (MakerDAO) که اخیرا به اسکای (SKY) تغییر نام داده است، یکی از پیشگامان سیستم‌های CDP است. این پروتکل برای حفظ ثبات قیمت استیبل کوین دای (DAI) از پشتوانه استیبل کوین‌های متمرکزی مانند یو‌اس‌دی کوین (UCDC) استفاده می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تمرکززدایی توکن DAI تا حدی از بین برود.
  • پروتکل لیکوییدیتی (Liquity protocol) سومین پروتکل بزرگ وام‌دهی است. این پروتکل اتر (ETH) را به عنوان تنها وثیقه استیبل کوین خودش یعنی LUSD انتخاب کرده است تا غیرمتمرکز بودن آن را حفظ کند؛ اما از آنجایی که حداقل نسبت وثیقه‌گذاری 110٪ است، کاربران با مشکل پایین‌بودن بهره‌وری سرمایه مواجه هستند. داده‌های دون آنالیتیکس نشان می‌دهد نسبت وثیقه استیبل کوین LUSD که مدت‌ها بالاتر از 250٪ بوده اخیرا به 460٪ رسیده است. این یعنی به ازای هر LUSD که در گردش وجود دارد، باید 4.6 دلار اتر به‌عنوان وثیقه قفل باشد. این نسبت بالای وثیقه‌گذاری باعث کاهش شدید بهره‌وری سرمایه پروتکل لیکوییدتی می‌شود.
  • اتنا (Ethena) یک پروتکل دلار مصنوعی است که استیبل کوین USDe آن به یکی از محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌ها تبدیل شده و حالا از نظر ارزش بازار در رده پنجم ایستاده است. اگرچه USDe از طریق استراتژی‌های نوآورانه، کارآیی سرمایه را به‌طور 100٪ تضمین کرده و به سطح قابل‌قبولی از تمرکززدایی رسیده است؛ اما اتکای بیش از حد آن به بازار صعودی باعث نگرانی‌هایی در مورد ثبات قیمت شده است. از ماه ژوئیه عرضه USDe به‌طور مداوم کاهش یافته و حالا به کمتر از 2.5 میلیارد رسیده است.

ترکیب پروتکل‌های CDP با LSDFi

از آن‌جایی که در پروتکل‌های وام‌دهی، دارایی‌های وثیقه‌شده قفل می‌شوند و نقدینگی آن‌ها عملا از بین می‌رود، فعالان این عرصه از مفهوم دیگری به‌نام ال‌اس‌دی‌فای (LSDFi) کمک گرفتند. پروتکل‌های LSDFi مبتنی بر تعهد نقدینگی (Liquidity pledge) و تعهد مجدد نقدینگی (Liquidity re-pledge) هستند. در این پروتکل‌ها کاربران می‌توانند در ازای سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال خود، مشتقات لیکویید استیکینگ (LSD) را می‌گیرند و از آن‌ها به عنوان وثیقه برای تولید استیبل‌کوین‌ها استفاده کنند. با توجه به این مزیت، بسیاری از پروتکل‌های وام‌دهی برای حل مشکلاتی که در صدور استیبل‌کوین‌ها وجود داشت از LSDFi استفاده کردند تا سرمایه‌های قفل‌شده در سیستم‌های CDP بهره‌وری بیشتری پیدا کنند.

به‌طور مثال، پروتکل اسکای از اتر استیک‌شده (stETH) به عنوان وثیقه USDC استفاده می‌کند، نسخه دوم پروتکل لیکوییدیتی برای اینکه نقدینگی بیشتری را آزاد کند از توکن‌های لیکویید استیکینگ به عنوان وثیقه پشتیبانی می‌کند و اتنا لبز هم توکن stETH را برای وثیقه اصلی خود معرفی کرده است. البته به‌نظر می‌رسد این راه‌حل‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند یا موفق نشده‌اند که مشکل را به‌طور کامل حل کنند. حالا سوال این است که آیا در بازار ارزهای دیجیتال یک پروتکل CDP کامل و بدون نقص وجود دارد که از تمام مزایای وثیقه‌گذاری نقدینگی برخوردار باشد؟ شاید لیستادائو (Lista DAO) پاسخ این سوال باشد!

پروتکل Lista DAO چیست؟

لیستادائو (Lista DAO) چیست
منبع: medium.com

پروژه لیستا دائو (Lista DAO ) در سال 2022، با نام هلیو پروتکل (Helio Protocol) راه‌اندازی شد و استیبل کوین HAY را با مکانیسم وثیقه‌گذاری بیش‌ از‌ حد عرضه کرد. در این مکانیسم وام‌گیری، ارزش دارایی‌های وثیقه‌شده باید به نسبت مشخصی بیشتر از وام دریافتی باشد. هلیو در جولای 2023 (تیر 1402) تصمیم گرفت با یک ارائه‌دهنده خدمات لیکویید استیکینگ به نام سین‌کلاب (Synclub) ادغام شود و بنیاد LSDFi جدیدی را تشکیل دهد. به دنبال این مشارکت هلیو به لیستادائو تغییر نام داد.

لیستا دائو یک پروژه ال‌اس‌دی‌ فای است که سیستم موقعیت بدهی وثیقه‌دار را با تعهد نقدینگی ترکیب می‌کند و روی زنجیره BNB اجرا می‌شود. نحوه مشارکت در این پروتکل به دو شکل است؛ کاربران می‌توانند ارز دیجیتال BNB را وثیقه کنند و علاوه‌ بر پاداش استیکینگ، با دریافت توکن‌ slisBNB به نقدینگی دارایی خود دسترسی داشته باشند. همچنین می‌توانند با وثیقه‌گذاری بیش‌ از حد دارایی‌هایی مانند ETH ،BNB یا توکن‌های لیکویید استیکینگ ازجمله slisBNB ، wstETH و solvBTC، استیبل کوین lisUSD بگیرند.

درحال حاضر، مجموع ارزش دارایی‌های قفل‌شده (TVL) در لیستادائو بالغ‌ بر 420 میلیون دلار است که از این مقدار 187 دلار مربوط به وثیقه‌ها و 233 میلیون دلار ارزش وثیقه‌گذاری‌های مجدد (LSTها) است. لیستا دائو از نظر TVL، چهارمین پروتکل بزرگ زنجیره BSC است.

محصولات پروتکل Lista DAO چیست؟

لیستا دائو چند محصول مختلف را ارائه کرده است که به شرح زیر هستند:

  • انتشار توکن slisBNB برای افزایش بهره‌وری BNB

از آنجایی که لیستادائو استیبل کوین‌ها را از طریق سیستم CDP منتشر می‌کند، طبیعتا با مشکل‌ «تمرکززدایی، ثبات قیمت و بهره‌وری سرمایه» مواجه است. لیستادائو برای حل این سه‌گانه علاوه‌ بر اینکه به کاربران وام استیبل کوین می‌دهد، دارایی‌های وثیقه‌شده (تعهدات نقدینگی) را با دارایی‌های تامین‌کنندگان نقدینگی در صرافی‌ غیرمتمرکز ترکیب می‌کند تا بهره‌وری سرمایه کلی سیستم بیشتر شود. کاربران با دریافت توکن‌های slisBNB که گواهی دارایی‌های استیک‌شده در پلتفرم لیستا دائو هستند به نقدینگی دارایی‌های خود دسترسی پیدا می‌کنند.

به‌این‌ترتیب، دارندگان slisBNB نه‌تنها پاداش استیکینگ را دریافت می‌کنند؛ بلکه می‌توانند با استفاده از نقدینگی دارایی‌های خود در انتشار توکن‌های جدید هم مشارکت داشته باشند. توکن slisBNB نسبت به استیک BNB در صرافی‌های متمرکز نقدشوندگی بیشتری دارد و به مراتب سودآورتر است.

لیستا دائو چیست
منبع: medium.com
  • راه‌اندازی پلتفرم BNB.xyz با هدف بهینه‌سازی کاربرد ارز دیجیتال BNB

لیستادائو برای افزایش بهره‌وری سرمایه در زنجیره BNB با مشارکت پنکیک سواپ (Pancake swap) و بی‌ان‌بی چین (BNB Chain) اقدام به راه‌اندازی پلتفرم BNB.xyz کرده است. این پلتفرم برای سپرده‌گذاری‌های آنچین و به‌طور خاص برای کاربران امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز زنجیره BNB طراحی شده است. در پلتفرم BNB.xyz کاربران می‌توانند به‌راحتی راه‌حل‌های استیکینگ موجود در اکوسیستم BNB را جستجو، مقایسه و بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنند. به‌علاوه، کاربران می‌توانند با استفاده از راه‌حل‌های نوآورانه این پلتفرم سود بیشتری از دارایی‌های BNB خود به‌دست بیاورند.

پلتفرم BNB.xyz هنوز مراحل اولیه توسعه را می‌گذراند؛ اما قصد دارد در آینده با اکوسیستم‌های گسترده‌تری مانند بایننس دات کام و کیف پول وب 3 بایننس همکاری کند. هدف از این تصمیم، افزایش سرویس‌های استیکینگ است تا کاربران بتوانند سود دارایی‌های BNB خود را به حداکثر برسانند.

  • انتشار توکن clisBNB با هدف افزایش مشارکت در صدور توکن‌های جدید

یکی دیگر از ابتکارات لیستادائو برای بهره‌وری سرمایه، راه‌اندازی محصولی به نام clisBNB است که به کاربران اجازه می‌دهد در عین وثیقه‌گذاری‌ دارایی‌های خود، در صدور توکن‌های جدید هم مشارکت داشته باشند. درحقیقت، کاربران در ازای وثیقه‌گذاری بیش‌ از حد ارز دیجیتال BNB علاوه‌بر استیبل کوین lisUSD، از توکن clisBNB نیز سهمیه وام دریافت می‌کنند.

اگرچه دو گواهی تعهد نقدینگی slisBNB و clisBNB فقط یک حرف با هم اختلاف دارند؛ اما در عمل تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. توکن clisBNB با BNB ارزش یک به یک دارد؛ اما قابل‌ معامله و انتقال نیست و از آن فقط برای مشارکت در انتشار توکن‌های جدید استفاده می‌شود. به‌علاوه، زمانی‌که کاربر استیبل کوین lisUSD را بازپرداخت کند و دارایی‌های وثیقه‌شده BNB را بگیرد، توکن‌های گواهی نقدینگی clisBNB به‌طور خودکار از بین می‌روند.

توکن clisBNB درواقع یک محصول جانبی است که هنگام وام‌گیری lisUSD با هدف آزاد‌سازی نقدینگی BNB ایجاد می‌شود تا کاربران همزمان با مشارکت در وام‌دهی بتوانند درآمد حاصل از انتشار توکن‌های جدید را هم به‌دست بیاورند.

سود و پاداش‌هایی که به دارندگان clisBNBs تعلق می‌گیرد تنها محدود به مشارکت در انتشار و توزیع توکن‌های جدید نیست؛ بلکه سود حاصل از استیبل کوین lisUSD در استخرهای نقدینگی، پاداش‌های ایردراپ لیستا و پاداش انتشار توکن LISTA (توکن اصلی لیستا دائو) نیز شامل حال آن‌ها می‌شود.

مزیت‌های ادغام CDP و LSDFi در پروتکل لیستا دائو چیست؟

مزیت‌های پروتکل لیستادائو چیست
منبع: lista.org

لیستا دائو از slisBNB به‌عنوان توکن لیکویید استیکینگ و برای پاداش‌دهی به سپرده‌گذاران استفاده می‌کند. تاکنون بیش از 413٬000 توکن BNB برای دریافت slisBNB استیک شده است و دارندگان این توکن از سه مزیت زیر برخوردار می‌شوند:

  • افزایش ارزش slisBNB نسبت به BNB: یعنی هر چقدر نرخ بازده و سود استیکینگ BNB در طول زمان بیشتر شود، ارزش slisBNB هم به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین زمانی که کاربر BNB خود را تبدیل به slisBNB می‌کند هم از افزایش ارزش BNB و هم از پاداش‌های استیکینگ به‌صورت همزمان بهره‌مند می‌شود.
  • کسب درآمد مجدد از پلتفرم‌های دیفای: کاربران می‌توانند در ازای تامین نقدینگی توکن slisBNB در استخرهایی مانند پنکیک سواپ (PancakeSwap) و تنا فایننس (Thena Finance) سهمی از کارمزد تراکنش‌ها را به‌دست بیاورند.
  • کسب پاداش‌های لانچ‌پول بایننس: طبق اعلام لیستا دائو، نگهداری توکن slisBNB در محاسبه پاداش‌های لانچ‌پول بایننس محاسبه می‌شود. کاربران تنها با نگهداری slisBNB در کیف پول MPC می‌توانند واجد شرایط دریافت این پاداش‌ها شوند. در حال حاضر، slisBNB تنها توکن لیکویید استیکینگ است که می‌توان از آن برای خرید LSTهای جدید در لانچ‌پول بایننس استفاده کرد.

علاوه‌ بر موارد بالا، لیستا دائو امکان وثیقه‌گذاری بیش‌ از حد را برای وام‌گیری استیبل کوین lisUSD با حداقل نسبت وثیقه‌گذاری 150٪ فراهم کرده است. کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانند علاوه بر کسب درآمد از استیکینگ، از طریق مکانیزم CDP، استیبل کوین lisUSD صادر کنند و بهره‌وری سرمایه‌شان را در اکوسیستم دیفای BNB به‌حداکثر برسانند.

از آنجایی که محصول slisBNB لیستا دائو ترکیبی از سیستم CDP و LSDFi است، نه‌تنها مدل‌های درآمدی متعددی را برای کاربران ایجاد کرده؛ بلکه بهره‌وری سرمایه را نیز افزایش داده است.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط لیستا دائو قرار است توکن slisBNB با لایه استیکینگ کاراک (Karak) ادغام شده تا امکان ری‌استیک آن فراهم شود. به‌این ترتیب، نقدینگی و کاربرد این توکن در اکوسیستم LSDFi بیشتر خواهد شد.

پتانسیل حاکمیتی لیستا دائو با استفاده از مدل veToken

veLISTA چیست
منبع: X.Com

مدل veToken اولین‌بار توسط کرو فایننس (Curve Finance) با هدف تشویق هولدرهای توکن به مشارکت در حاکمیت و توسعه پروتکل ابداع شد. این طراحی به‌گونه‌ای بود تا منافع کاربران همسو با موفقیت‌های بلندمدت پروتکل افزایش پیدا کند. طبق این مدل، کاربران می‌توانند توکن‌های پروتکل را برای مدتی قفل کنند و درعوض با دریافت veTokenها در آن بازه زمانی از حق مشارکت در حاکمیت برخوردار شوند. هرچه مدت زمان لاک شدن توکن‌ها بیشتر باشد، کاربر veTokenهای بیشتری دریافت می‌کند و در نتیجه قدرت رای و پاداش‌ بیشتری به‌دست می‌آورد. کاربران لیستا دائو می‌توانند با قفل کردن توکن LISTA، توکن حاکمیتی veLISTA را مینت کنند و در تصمیم‌های حاکمیت لیستا سهیم شوند.

توکن veLISTA فقط در ازای قفل کردن توکن LISTA به‌دست می‌آید و قابل انتقال نیست. حداکثر دوره قفل 52 هفته است و پاداش لاک کردن به اندازه‌ تعداد هفته‌هاست. به‌طور مثال، اگر 1 واحد توکن LISTA به مدت 52 هفته قفل شود، 52 واحد veLISTA به کاربر تعلق می‌گیرد. اگر کاربر بازه زمانی کمتری را انتخاب کند، امکان تمدید آن تا حداکثر 52 هفته وجود دارد. در مقابل، اگر کاربر بخواهد قبل از پایان دوره، دارایی‌های خودش را پس بگیرد باید هزینه آنلاک شدن را پرداخت کند. هزینه آنلاک زودتر از موعد طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

(کل مبلغ قفل‌شده * هفته‌های باقی‌مانده) / 52

برای تشویق کاربران به مشارکت در تامین امنیت شبکه، بخشی از درآمد پروتکل به آن‌ها داده می‌شود. درآمد پروتکل عمدتا از هزینه آنلاک زودهنگام توکن‌های veLISTA، کارمزدهای استقراض lisUSD، کارمزد برداشت ETH و کارمزد هزینه‌های عملیاتی شبکه به‌دست می‌آید. دارندگان veLISTA پاداش‌های خودشان را در قالب توکن‌های LISTA ، WBETH ،slisBNB ،BNB و lisUSD دریافت می‌کنند.

بهبود حاکمیت لیستا دائو

از زمانی که مفهوم سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) در سال 2022 شکل گرفت، دائوهای بیشماری در حوزه دیفای متولد شدند. لیستا دائو هم قصد دارد به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز تبدیل شود و به‌تدریج حقوق حاکمیت را به دارندگان veLISTA واگذار کند. برخلاف بسیاری از دائوها که در موضوعاتی مانند رای‌گیری، سود سهام و بازخرید توکن قوانین مبهمی دارند؛ لیستا دائو در تلاش است تا حاکمیت دائو را به‌صورت کامل و شفاف مشخص کند. به همین منظور، اقدامات زیر در اولویت برنامه‌های این دائو قرار گرفته‌اند:

  • بلافاصله بعد از انتشار توکن، حاکمیت دائو شروع به کار می‌کند. تمام پارامترهای اصلی باید توسط کامیونیتی پیشنهاد و به رای گذاشته شود. قدرت حاکمیتی تا حد امکان به دائو واگذار می‌شود.
  • مکانیسم تقسیم سود کاملا مشخص است و تمام سودها بین جامعه تقسیم شده است.
  • امکان دریافت سود مرکب فراهم شده است و کاربران می‌توانند با یک کلیک ساده سودهای خودشان را افزایش دهند.

دارندگان توکن veLISTA در سیستم حاکمیت لیستا دارای حق رای هستند و می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مهم شامل اصلاح نرخ کارمزدها، افزایش یا حذف وثیقه، اصلاح نسبت میزان وثیقه به سقف بدهی و نسبت سود تقسیمی مشارکت داشته باشند. درحال حاضر، فقط تیم اصلی Lista DAO می‌تواند پیشنهادات خودش را ارائه دهد.

کاربران با قفل‌کردن توکن‌های LISTA نه‌تنها می‌توانند فشار فروش توکن را در بازارهای ثانویه کاهش دهند؛ بلکه به‌واسطه برخورداری از حق رای می‌توانند تا حد زیادی از منافع خودشان محافظت کنند.

در حال حاضر، تعداد توکن‌های در گردش 181 میلیون واحد است و 53.73 واحد از توکن‌های LISTA با نرخ 14٪ قفل شده‌اند.

بررسی توکنومیکس Lista DAO

توکنومیکس ارز دیجیتال لیستا
منبع: tokenomist.ai

لیستادائو یک توکن بومی با نماد LISTA دارد که مبتنی بر استاندارد BEP-20 و عرضه کل آن 1 میلیارد واحد است. نحوه توزیع توکن لیستا به شرح زیر است:

  • 10٪ بایننس مگادراپ (100٬000٬000 LISTA)
  • 10٪ ایردراپ (100٬000٬000 LISTA)
  • 19٪ سرمایه‌گذاران و مشاوران (190٬000٬000 LISTA)
  • 3.5٪ اعضای تیم (35٬000٬000 LISTA)
  • 40٪ اعضای جامعه (400٬000٬000 LISTA)
  • 8٪ خزانه دائو (80٬000٬000 LISTA)
  • 9.5٪ اکوسیستم (95٬000٬000 LISTA)

درصد بالایی از توکن‌های لیستا به کامیونیتی و توسعه اکوسیستم اختصاص یافته است، درحالی که توکن‌های نگهداری‌شده توسط صاحبان پروژه و سرمایه‌گذاران نسبتا کم است. این نحوه توزیع، نمایانگر اهمیت کامیونیتی است و علاوه‌بر آن ریسک‌های ناشی از نگهداری توکن توسط یک نهاد واحد و احتمال دستکاری بازار را کاهش می‌دهد.

 زمان‌بندی آنلاک توکن LISTA

آنلاک توکن LISTA
منبع: tokenomist.ai

23٪ از عرضه کل توکن‌های LISTA در انتشار اولیه طبق برنامه زیر وارد عرضه شده است:

  • تمام 10٪ توکن‌های اختصاص داده شده به بایننس مگادراپ
  • 8.5٪ از توکن‌های اختصاص داده شده به ایردراپ
  • 3.5٪ از توکن‌های متعلق به اکوسیستم
  • 1٪ از توکن‌های متعلق به سرمایه‌گذاران و مشاوران

مابقی توکن‌ها نیز به شرح زیر وارد عرضه می‌شوند:

  • 15٪ باقی‌مانده توکن‌های ایردراپ در پایان سپتامبر توزیع شد.
  • 18٪ باقی‌مانده سرمایه‌گذاران و مشاوران به مدت یک‌ سال تا ژوئن 2025 (خرداد 1404) قفل هستند و بعد از آن به‌صورت خطی، هر سه ماه تا مارس 2027 (اسفند 1405) منتشر می‌شوند.
  • 3.5٪ عرضه متعلق به اعضای تیم به مدت یک سال قفل می‌ماند. در اولین بازگشایی در ژوئن 2025، درصدی از آن به اعضا واگذار می‌شود و مابقی به‌صورت خطی در مدت 5 سال (هر سه ماه تا مارس 2029) منتشر می‌شود.
  • توزیع توکن‌های متعلق به کامیونیتی از ماه جولای شروع شده است و توزیع آن 20 سال طول می‌کشد. نرخ آزادسازی توکن‌ها هر سال به نسبت 2√/1 کاهش پیدا می‌کند و در نهایت تا ژوئن 2044 (خرداد 1423) تمام توکن‌های این گروه توزیع می‌شود. از آنجایی که لیستا دائو در مرحله گذار است، در مقطع فعلی میزان آزادسازی هفتگی (312٬500 واحد Lista) با سرعتی کمتر از مقدار برنامه‌ریزی شده (9٬772٬651 واحد لیستا) انجام می‌شود.
  • بازگشایی توکن‌های تخصیص‌یافته به خزانه لیستا دائو از ماه سپتامبر آغاز شد و به‌صورت خطی تا 4 سال آینده، هر سه ماه تا ژوئن 2028 (خرداد 1407) ادامه پیدا می‌کند.
  • 6٪ باقی‌مانده از توکن‌های متعلق به اکوسیستم طی 5 سال آینده، هر سه ماه تا ژوئن 2029 (خرداد 1408) بازخواهند شد.

جدول زمان‌بندی آنلاک توکن‌های لیستا نشان می‌دهد عمده توکن‌ها به مرور زمان باز می‌شوند. این بازگشایی طولانی‌مدت از خطر فروش کوتاه‌مدت در مقیاس بزرگ جلوگیری کرده و باعث ثبات قیمت می‌شود. به‌علاوه، روند بازگشایی توکن‌های تخصیص‌یافته به اکوسیستم و خزانه لیستا دائو، توسعه پروژه و تقویت کامیونیتی در بلندمدت را تضمین می‌کند.

جمع‌بندی

لیستا دائو (Lista DAO) یک پروتکل وام‌دهی مبتنی بر زنجیره BNB است که با هدف حل سه چالش مهم تمرکززدایی، ثبات قیمت و بهره‌وری سرمایه در دنیای دیفای به‌وجود آمده است. لیستا دائو با ادغام سیستم موقعیت بدهی وثیقه‌دار و ال‌اس‌دی‌ فای تلاش می‌کند تا کاربران بتوانند به طور همزمان از سود وثیقه‌گذاری و نقدینگی دارایی‌های خود استفاده کنند. این پروتکل در ازای وثیقه‌گذاری دارایی‌هایی مانند BNB به کاربران استیبل کوین lisUSD می‌دهد. از دیگر محصولات کلیدی لیستا دائو می‌توان به slisBNB و clisBNB اشاره کرد که اگرچه هر دو گواهی تعهد نقدینگی هستند؛ اما تفاوت‌های مهمی دارند.

همچنین، پلتفرم BNB.xyz به عنوان یک مرکز استیکینگ یکپارچه، راهکارهایی برای بهبود بهره‌وری دارایی‌های BNB در هر دو حوزه امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز ارائه می‌دهد. کاربران لیستا دائو می‌توانند با قفل کردن توکن‌های LISTA از حق حاکمیت و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مهم پروتکل برخوردار شوند و در توسعه و رشد آن نقش فعالی ایفا کنند. نظر شما در مورد لیستا دائو چیست؟ آیا می‌تواند به یکی از پروتکل‌های برتر بخش وام‌دهی تبدیل شود؟

سوالات متداول (FAQ)

پرسش و پاسخ

لیستادائو (Lista DAO) چیست؟

لیستادائو یک پروتکل متن باز وام‌دهی است که در ازای وثیقه‌گذاری‌ دارایی‌هایی مانند BNB استیبل کوین غیرمتمرکز lisUSD را وام می‌دهد. کاربران علاوه بر دریافت پاداش استیکینگ، می‌توانند با سرمایه‌گذاری این استیبل کوین در بخش‌های دیگر اکوسیستم مجددا سود به‌دست بیاورند.

ارز دیجیتال لیستادائو چیست؟

توکن LISTA توکن بومی لیستا دائو است. کاربران با قفل کردن ارز دیجیتال لیستا می‌توانند توکن veLISTA بگیرند و در حاکمیت مشارکت داشته باشند.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *