قیمت نفت به بالاترین حد از سال 2008 رسید | ممنوعیت واردات نفت روسیه و تاخیر در بازگشت ورود نفت ایران

قیمت نفت به بالاترین حد از سال 2008 رسید | ممنوعیت واردات نفت روسیه و تاخیر در بازگشت ورود نفت ایران
قیمت نفت به بالاترین حد از سال 2008 رسید

سنگاپور (رویترز) – پس از اینکه ایالات متحده و متحدان اروپایی در مورد ممنوعیت واردات نفت روسیه تصمیم گرفتند، در حالی که تاخیر در بازگشت احتمالی نفت خام ایران به بازارهای جهانی، نگرانی‌های شدید عرضه را تشدید کرد، قیمت نفت بیش از 6 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود از سال 2008 رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 8.46 دلار یا 7.2 درصد افزایش به 126.57 دلار در هر بشکه در ساعت 0128 GMT رسید. در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 7.65 دلار یا 6.6 درصد افزایش به 123.33 دلار رسید.

در چند دقیقه ابتدایی مبادلات روز دوشنبه، هر دو شاخص بیش از 10 دلار در هر بشکه افزایش یافتند و به بالاترین سطح از جولای 2008 رسیدند که برنت 139.13 دلار و WTI 130.50 دلار بود.

بالاترین قیمت روز دوشنبه نزدیک به رکوردی است که برای هر دو قرارداد در جولای 2008 مشاهده شد، زمانی که برنت به 147.50 دلار در هر بشکه رسید و WTI به 147.27 دلار رسید.

بلینکن روز یکشنبه گفت که ایالات متحده و متحدان اروپایی در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند و کاخ سفید با کمیته‌های کلیدی کنگره هماهنگ شد تا با ممنوعیت خود پیش‌روند.

تحلیلگران CMC Markets می‌گویند: «بایکوت فشار زیادی بر عرضه نفت و گاز وارد می‌کند که قبلاً تأثیر افزایش تقاضا را احساس کرده است».

قیمت‌ها احتمالا در کوتاه‌مدت افزایش خواهند یافت و حرکت به سمت بشکه‌ای 150 دلار دور از ذهن نیست.

چنین اقدامی فشار بیشتری بر اقتصادهای جهانی وارد می‌کند، تورم را بالاتر می‌برد و بانک‌های مرکزی را به بحث در مورد سرعت اجرای افزایش نرخ بهره می‌برد.

قیمت جهانی نفت از ابتدای سال 2022 به همراه سایر کالاها 65 درصد افزایش یافته است که نگرانی ها را در مورد رشد اقتصاد جهانی و رکود تورمی افزایش داده است. چین، اقتصاد شماره 2 جهان، در حال حاضر رشد کندتر 5.5 درصدی را در سال جاری هدف قرار داده است.

قیمت سوخت از رکوردهای سال 2008 فراتر رفت و بنزین ایالات متحده به 3.890 دلار در هر گالن و قیمت نفت گرمایش به 4.2373 دلار در هر گالن رسید.

تحلیلگران بانک آمریکا (NYSE:BAC) گفتند اگر بیشتر صادرات نفت روسیه قطع شود، ممکن است 5 میلیون بشکه یا بیشتر کسری داشته باشد و این بدان معناست که قیمت نفت از 100 دلار به 200 دلار در هر بشکه خواهد رسید، در حالی که تحلیلگر جی پی مورگان گفت: نفت در این هفته ممکن است به 185 دلار در هر بشکه در سال جاری افزایش یابد.

روسیه با صادرات حدود 7 میلیون بشکه در روز یا 7 درصد عرضه جهانی، بزرگترین صادرکننده نفت خام و فرآورده های نفتی جهان است. همچنین برخی از حجم صادرات نفت قزاقستان از بنادر روسیه نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

با وجود افزایش قیمت نفت، شرکت‌های انرژی ایالات متحده تعداد دکل‌های نفتی فعال خود را هفته گذشته کاهش دادند که بر نگرانی‌های عرضه تاکید کرد. شرکت ملی نفت (NOC) روز یکشنبه اعلام کرد، بسته شدن میادین نفتی ال فیل و شراره در لیبی منجر به از دست دادن 330 هزار بشکه در روز (بشکه در روز) شد که بیش از 25 درصد از تولید خود در سال 2021 بود.

قیمت نفت ایران

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 ایران با قدرت‌های جهانی روز یکشنبه به دنبال درخواست روسیه برای تضمین آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌هایی که بر سر مناقشه اوکراین با آن روبه‌رو است به تجارتش با تهران لطمه نمی‌زند، در بلاتکلیفی فرو رفت. به گفته منابع، چین همچنین خواسته های جدیدی را مطرح کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در واکنش به درخواست‌های روسیه گفت که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای احتمالی با ایران ندارد.

آمریتا سن، یکی از بنیانگذاران این شرکت گفت: «ایران تنها عامل نزولی واقعی بود که بر بازار معلق بود، اما اگر اکنون توافق با ایران به تعویق بیفتد، می‌توانیم خیلی سریع‌تر به کف مخازن برسیم، به خصوص اگر بشکه‌های روسیه برای مدت طولانی خارج از بازار باقی بمانند».

گروه اوراسیا اعلام کرد درخواست‌های جدید روسیه می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را مختل کند، اگرچه هنوز شانس دستیابی به توافق را 70 درصد نگه می‌دارد.

هانری از اوراسیا گفت: “روسیه ممکن است قصد استفاده از ایران را به عنوان راهی برای دور زدن تحریم های غرب داشته باشد. تضمین کتبی که به روسیه اجازه می دهد این کار را انجام دهد احتمالاً فراتر از قلمرو چیزی است که واشنگتن می تواند در بحبوحه یک جنگ تمام عیار در اوکراین ارائه دهد.”

به گفته تحلیلگران، ایران حتی در صورت دستیابی به توافق هسته ای، چند ماه طول می کشد تا جریان نفت را احیا کند.

به گفته پنج منبع آگاه، مقامات ایالات متحده و ونزوئلا به طور جداگانه در مورد امکان کاهش تحریم های نفتی علیه ونزوئلا گفتگو کردند، اما در اولین مذاکرات دوجانبه در سال های اخیر، پیشرفت اندکی به سمت توافق حاصل کردند، زیرا واشنگتن به دنبال جدا کردن روسیه از یکی از متحدان کلیدی این مذاکرات است.

برچسب‌ها