قیمت عجیب گوشت و مرغ پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ مرغ ۷۰ هزار تومان می‌شود؟

قیمت عجیب گوشت و مرغ پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ مرغ ۷۰ هزار تومان می‌شود؟

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

به دنبال مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی، کارشناسان زیادی در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند که برخی از آنان موافق اجرای طرح و بسیاری نیز مخالف اجرای آن در شرایط کنونی هستند. موافقان اجرای طرح عنوان می‌کنند که ارز 4200 تومانی فساد آور و رانت زا بوده و باید هر چه زودتر این سیاست اصلاح شود در مقابل مخالفان می‌گویند در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصاد و معیشت مردم این سیاست باید حفظ شود و دولت ابزارهای نظارتی خود را گسترش دهد.

در همین ارتباط در میزگردی با حضور ارسلان ظاهری بیرگانی، کارشناس اقتصاد راهبردی و سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران به بررسی حذف سیاست ارز 4200 تومانی، چالش‌ها و راهکارهای آن پرداختیم.

ارسلان ظاهری گفت: بانک مرکزی در زمینه اصابت یارانه 4200 تومانی به سفره مردم در 17 مرداد 1400 گزارشی منتشر کرده که در این گزارش تورم کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی در مقایسه با کالاهای غیرمشمول از اسفند 96 تا مرداد 1400 مقایسه شده و بر این اساس تورم نقطه‌ای اقلام مشمول 190 درصد و اقلام غیرمشمول 433 درصد اعلام شده است. بنابراین مشاهده می‌کنید که دلار 4200 تومانی در کنترل نسبی تورم کالاهای اساسی مؤثر بوده است.

همچنین مرغ غذای فقرا است و در حال حاضر پروتئین مردم غالباً از طریق مرغ و تخم مرغ تامین می‌شود، در صورت حذف ارز 4200 تومانی قیمت مرغ حداقل 72 هزار تومان خواهد شد و این کالا از سفره بسیاری از مردم حذف می‌شود.

بانک مرکزی در زمینه اصابت یارانه 4200 تومانی به سفره مردم در 17 مرداد 1400 گزارشی منتشر کرده که در این گزارش تورم کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی در مقایسه با کالاهای غیرمشمول از اسفند 96 تا مرداد 1400 مقایسه شده و بر این اساس تورم نقطه‌ای اقلام مشمول 190 درصد و اقلام غیرمشمول 433 درصد اعلام شده است

در حال حاضر ارز 4200 تومانی تنها به خوراک دام، روغن خام، گندم، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص می‌یابد که این موارد نیازهای اساسی کشورند و در واقع دولت گذشته تمام کالاهایی را که امکان آن وجود داشته، به تدریج از شمولیت ارز 4200 تومانی درآورده اما الان به هسته سخت آن رسیده و حذف این کالاهای ضروری از فهرست شمولیت ارز 4200 نیازمند مقدماتی است که فعلاً فراهم نیست. در شرایطی که تورم کشور 60 درصد و تورم مواد خوراکی 74 درصد است، نمی‌توان به اقتصاد شوک وارد کرد و روی آن جراحی انجام داد. توصیه اکثریت اقتصاددانان نیز این است که در چنین شرایطی حداقل تا دو سال باید از وارد آوردن هرگونه شوک به اقتصاد ایران پرهیز کرد و در قدم اول باید تورم را کنترل کرد و بعد به مراحل بعدی فکر کرد.

ظاهری در ادامه درباره قیمت محصولات پروتئینی بعد از حذف ارز 4200 تومانی عنوان کرد: در این راستا می‌توان مثالی را مطرح کرد؛ یک مرغداری که در هر فصل 25 هزار قطعه جوجه ریزی انجام می‌دهد، حداقل یک میلیارد تومان سرمایه در گردش خصوصاً برای خرید دان مرغ نیاز دارد و با حذف ارز 4200 این نیاز به حدود سه میلیارد تومان افزایش خواهد یافت چراکه قیمت هر کیلو دان مرغ از 4 هزار تومان به حدود 12 هزار تومان افزایش خواهد یافت و در حال حاضر نگرانی بزرگ این تولید کنندگان این است که چگونه باید این نقدینگی را تامین کنند و اگرهم دولت بتواند این نگرانی آنان را برطرف کند و آنها بتوانند مرغ 70 هزار تومانی تولید کنند، نگرانی دیگرشان این است که آیا مردم می‌توانند این محصولات گران شده را خریداری کنند؟ دولت اعلام کرده به مردم یارانه نقدی می‌دهد. با حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی (به جز دارو و گندم) حداقل یک میلیون و 200 هزار تومان به هزینه یک خانواده 4 نفره در ماه اضافه می‌شود.

سید احمد مقدسی نیز تصریح کرد: با حذف ارز 4200 تومانی قیمت تمام شده تولید گوساله نر که در حال حاضر 73 هزار تومان است، به 90 هزار تومان می‌رسد ضمن اینکه مردم قدرت خرید نخواهند داشت و تولیدکننده باید محصول خود را دور بریزد همچنین قیمت شیرخام که در حال حاضر 6,400 تومان است، به حدود 11 هزار تومان افزایش می‌یابد.

با حذف ارز 4200 تومانی، قیمت کنجاله سویا به 18 هزار تومان، ذرت به 12 هزار تومان و جو به حدود 10 هزار و 800 تومان خواهد رسید درحالی‌که قیمت خرید تضمینی گندم 7,500 تومان است و با این اتفاق، گندم وارد چرخه خوراک دام می‌شود ضمن اینکه کشاورزان نیز به کشت محصولاتی مانند جو روی می‌آورند چرا که قیمت بالاتری دارد. ضمن اینکه در حال حاضر ما یک تریلی سویا را 100 میلیون تومان خریداری می‌کنیم اما با حذف ارز 4200 تومانی، این رقم به 550 میلیون تومان خواهد رسید و بسیاری از تولیدکنندگان توان تامین این نقدینگی را ندارند.