قیمت دلار تغییر کانال داد؛ سقوط قیمت سکه به سطح 45 میلیون تومان/ فروش موقت طلا در سقف؛ بازار ارز رونق گرفت

قیمت دلار تغییر کانال داد؛ سقوط قیمت سکه به سطح 45 میلیون تومان/ فروش موقت طلا در سقف؛ بازار ارز رونق گرفت
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: تحلیلگران بر این باورند که تنش‌های منطقه‌ای و تغییرات نرخ بهره، موجب ثبت سقف‌های تاریخی جدید برای قیمت طلا شده است، اما اصلاح قیمت در سطوح فعلی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، امروز، بازار طلا و سکه معاملات امروز را تداوم روند صعودی روز گذشته سپری کرد و قیمت‌ها در سایه صعود قیمت اونس طلا و دلار به عنوان دو مولفه اصلی موثر بر نوسانات بازار مسیر افزایشی را دنبال کردند. اونس طلا امروز به محدوده مقاومت مهم 2660 دلار تا 2680 دلار نزدیک شد تا احتمال اصلاح 50 تا 100 دلاری قیمت این فلز گرا‌ن‌بها قوت بگیرد. تحلیلگران معتقدند «تنش‌های منطقه‌ای» و «تغییرات نرخ بهره»، موجب سقف زنی تاریخی قیمت طلا شده است. به عقیده این گروه اصلاح قیمت تنها به قیمت اونس طلا محدود نیست و از سر گیری روند اصلاحی برای دلار هرات هم محتمل است.

با این حال، قیمت دلار هرات امروز را در 60 هزار و 400 تومان بازگشایی کرد و سپس حرکتی رفت و برگشتی در کانال 60 هزار تومان به ثبت رساند و در نهایت به کف این کانال عقب‌نشینی کرد. قیمت دلار تهران هم امروز را با گپ منفی 150 تومانی نسبت به آخرین قیمت در معاملات روزانه، در 60 هزار و 200 تومان آغاز کرد و همچون دلار هرات پس از حرکت رفت و برگشتی، در نیمه دوم معالات کانال 60 هزار تومان را از دست داد و در محدوده 59 هزار و 900 تومان قرار گرفت.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله گران فنی معتقدند دلار هرات طی روزهای اخیر موج قوی را تجربه کرده و به سطح 60 هزار و 700 تومان رسیده است. به عقیده این گروه با توجه به افزایش قیمت انس طلا، این ارز وارد فاز اصلاحی شده است و در این دوره محدوده‌های 59 هزار و 900 تومان تا 59 هزار و 500 تومان به عنوان سطوح استاندارد اصلاح در دسترس دلار قرار دارند و حفظ نواحی یاد شده، زمینه ساز رشد مجدد قیمت این اسکناس آمریکایی را فراهم می کند. 

نوسانات دلار در دو بازار هرات و تهران، بر قیمت درهم امارات هم اثرگذار شد و این اسکناس امروز را با گپ منفی 130 تومانی، در 16 هزار و 500 تومان بازگشایی کرد و در حالی نیمه اول معاملات را بین 16 هزار و 490 تا 16 هزار و 500 در نوسان بود که در نیمه دوم فعالیت بازار عقب نشینی کرد و 16 هزار و 460 تومان معامله شد.

بازار رسمی هم خلاف بازار آزاد شاهد کاهش قیمت دلار، یورو مبادله‌ای و دلار نیمایی بود. دلار نیما از مرز 46 هزار و 500 عبور کرد! بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 49534 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم 46511 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز را با کاهش سپری کرد و 55233 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 51862 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13488 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 12664 تومان قیمت خورد. 

معاملات بازار طلا و سکه امروز هم به مانند روزهای گذشته در سایه نوسانات قیمت اونس طلا پیگیری شد. این فلز گرانبها پس از رکوردزنی شب گذشته و رسیدن آن به مرز 2665 دلار، امروز در میانه کانال 2600 دلار در معامله بود و در حال حاضر روی 2658 دلار قرار دارد. 

قیمت طلای آبشده هم امروز را با کاهش در 16 میلیون 815 هزار تومان آغاز کرد و در ابتدای معاملات با افزایش تا 16 میلیون و 945 هزار تومان بالا رفت و در ادامه معاملات تغییر مسیر داد و تا 16 میلیون و 785 هزار تومان ریزش کرد. همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار به سه میلیون و 886 هزار تومان رسید.

قیمت سکه امامی هم معاملات را در 46 میلیون و 600 هزار تومان آغاز کرد و در نیمه دوم معاملات کانال 46 میلیون را از دست داد و به 45 میلیون و 800 هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه و ربع سکه هم امروز نزولی بودند و ربع سکه کانال 17 میلیون را از دست داد و هر کدام به ترتیب 25 میلیون تومان و 16 میلیون و 800 هزار تومان معامله شدند. قیمت سکه گرمی نیز با ریزش به هفت میلیون و 750 هزار تومان رسید.

تحلیلگران فنی در بررسی وضعیت بازار سکه، دو هدف قیمتی مهم را شناسایی کرده‌اند. به طور خاص، سطح 45 میلیون و 400 هزار تومان به عنوان هدف اصلی و مقاومتی در نظر گرفته شده است. در صورتی که قیمت سکه بتواند این سطح را شکست دهد، احتمال ادامه رشد و رسیدن به سطوح بالاتر وجود دارد. در کنار این، سطح 45 میلیون و 200 هزار تومان به عنوان مرز حمایتی تعریف شده است. این ناحیه می‌تواند نقش کلیدی در حفظ قیمت سکه ایفا کند و در صورت کاهش قیمت، می‌تواند به عنوان یک نقطه برگشت عمل کند. اگر قیمت به زیر این سطح برود، ممکن است فشار فروش افزایش یابد و قیمت‌ها به سمت سطوح پایین‌تر حرکت کنند.

برخی از معامله‌گران بازار سکه به نکته جالبی اشاره می‌کنند که نشان‌دهنده الگوهای خاص در نوسانات قیمتی این بازار است. به گفته آنها، زمانی که بازار در وضعیت رکود و بلوکه قرار دارد، معمولاً در پایان هفته، شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. این افزایش می‌تواند ناشی از انتظارات مثبت سرمایه‌گذاران، تقاضای بیشتر یا حتی اخبار مثبت اقتصادی باشد که به بازار نفوذ می‌کند. اما هنگامی که بازار از حالت رکود خارج شده و به نوعی “اجاره” می‌شود، معمولاً در روزهای پایانی هفته، قیمت‌ها به شدت کاهش می‌یابد. این وضعیت ممکن است به دلیل فروش‌های ناگهانی و فشار عرضه باشد که منجر به کاهش قیمت‌ها در آخر هفته می‌شود. معامله‌گران معتقدند که این الگو به نوعی نشان‌دهنده رفتار روانی سرمایه‌گذاران و واکنش آنها به شرایط بازار است.

منبع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *