قیمت دلار برگشت؛ بازار ارز بلوکه شد/ آرایش صعودی طلا و سکه در آستانه پاییز

قیمت دلار برگشت؛ بازار ارز بلوکه شد/ آرایش صعودی طلا و سکه در آستانه پاییز
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز:‌ بازار طلا و ارز امروز شاهد نوسان کاهشی محدود قیمت دلار و افزایش قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته بودند؛ روندی که به عقیده فعالان بازار با آغاز فصل پایین دستخوش تغییر خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز، مسیر طلا و سکه در آخرین پنجشنبه تابستان از هم جدا شد و با وجود عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار ارز، بازار طلا شاهد ثبت نوسان صعودی قیمت‌ها نسبت به روز گذشته بود؛ روندی که به عقیده معامله گران در پی تحرک صعودی اونس طلا پس از اعلام نتیجه جلسه فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره شکل گرفته است و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در روزهای آتی هم ادامه خواهد داشت.

قیمت اونس طلا که شب گذشته و پس از اعلام نتیجه تصمیم فدرال رزرو برای دو کاهش نرخ بهره، در یک قدمی مرز مهم 2600 دلار قرار گرفته بود، ساعاتی بعد کمی عقب نشست و در 2570 دلار قرار گرفت. این فلز گرانبها در ادامه معاملات امروز بار دیگر ساز افزایش را کوک کرد و در لحظه نگارش این گزارش 2588 دلار قیمت خورده است.

نوسان صعودی اونس طلا، قیمت طلا و سکه را هم در بازار هوایی کرد و در پی آن طلای آبشده و سکه توانستند در کانال های روز گذشته ماندگار شوند. طلای آبشده که معاملات امروز را در 16 میلیون و 147 هزار تومان آغاز کرده بود، در نیمه دوم معاملات مسیر صعودی را در پیش گرفت و با تثبیت جایگاه خود در کانال یاد شده،‌ 16 میلیون و 240 هزار تومان خرید و فروش شد.

معامله گران فنی معتقدند با توجه به وضعیت انس طلا و قرار گرفتن دلار در کف احتمالی 58 هزار و 500 تومان تا 59 هزار تومان، طلای آبشده در محدوده 15 میلیون و 760 هزار تومان و 15 میلیون و 900 هزار تومان در حال کف سازی است و هرگونه اصلاح قیمت به کف احتمالی، زمینه ساز بازگشت خریداران به بازار خواهد شد. این گروه از فعالان بازار معتقدند در صورت حفظ کف یاد شده، طلای آبشده توان رشد به سمت مرز مهم 16 میلیون و 450 هزار تومان را خواهد داشت.

قیمت سکه امامی هم که صبح امروز بدون تغییر نسبت به روز گذشته در 44 میلیون و 50 هزار تومان بازگشایی کرد، با در پیش گرفتن مسیر صعودی، در پله سوم از کانال 44 میلیون تومان قرار گرفت.

پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران بازارهای مالی حکایت از آن دارد که محدوده 2579 دلار تا 2583 دلار سطح مقاومت فعلی اونس طلاست و اگر شاهد تداوم افزایش قیمت این فلز گرانبها و شکستن مرز مقاومت مهم 2590 دلار باشیم؛ صعود محسوس قیمت محتمل است و مرز مقاومت بعدی اونس طلا 2600 دلار است. به عقیده این گروه در صورت دنده معکوس اونس طلا از ادامه مسیر صعودی خود در جریان معاملات امروز، بازگشت به مرزهای حمایتی 2510 دلار و 2500 دلار محتمل است.

با این حال، بازار ارز امروز سرنوشتی متفاوت از بازار طلا و سکه را تجربه کرد و با عقب نشینی از مرزهای یاده شده، در حالت بلوکه قرار گرفت؛ روندی که در پی آن قیمت دلار در بازار هرات که معاملات روز پنجشنبه را در 59 هزار و 200 تومان آغاز کرده بود، در نیمه دوم معاملات کانال 59 هزار تومان را از دست داد و در 58 هزار و 800 تومان جا خوش کرد. دلار تهران هم امروز در محدوده رنج نوسان کاهشی را به ثبت رساند و در حالیکه در 59 هزار و 350 تومان بازگشایی کرده بود؛ معاملات آخرین روز کاری هفته را در 59 هزار و 300 تومان به پایان رساند. قیمت درهم امارات هم به مانند دلار تهران در محدوده رنج نوسان داد و در بازه 16 هزار و 250 تومان تا 16 هزار و 270 تومان معامله شد.

معامله‌گران ارزی معتقدند تداوم سیاست تثبیت ارزی همانند شش ماه اول سال 1402، دلار را در کف کانال 59 هزار تومان نگه داشته است و فعالان بازار همانند نیمه دوم سال 1402 چشم انتظار آغاز افزایش قیمت دلار با رشد تقاضا در بازار هستند. به عقیده معامله گران فنی کف قیمت دلار همچنان محدوده 58 هزار و 500 تومان تا 59 هزار تومان است.

بازار رسمی هم امروز شاهد ثبات قیمت دلار و درهم و کاهش قیمت یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران،‌ اسکناس دلار امروز 49 هزار و 475 تومان قیمت خورد و درهم امارات هم 13 هزار و 472 تومان خرید و فروش شد. همچنین یوروی مبادله ای هم 54 هزار و 998 تومان نرخ گذاری شد.

بازار رمزارزها هم امروز شاهد صعود محسوس قیمت بیت کوین در مقایسه با روز گذشته بود، این رمز ارز با جهش قیمت قابل توجهی که داشت، 62 هزار دلار قیمت خورد. معامله‌گران بازار ارز مدعی هستند که روند حرکت نرخ دلار در هرات در روزهای آتی به وضوح مشخص شده است و این وضعیت به نوعی به نفع هر دو طرف معامله، یعنی خریداران و فروشندگان، خواهد بود. بسیاری از فعالان بازار هم معتقدند روند قیمت ها با آغاز فصل پاییز در بازار طلا و ارز تغییر خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، امروز همچنین به مانند دو روز گذشته اخبار مرتبط با انفجارهای اخیر لبنان در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفت که مهم ترین آن هک تلفن های همراه اسرائیلی ها و ارسال یک پیام مهم درباره انتقام دو حادثه اخیر بود.

آغاز اولین حراج مرکز مبادله در فصل پاییز هم دیگر خبر مهم امروز بازار طلا و ارز بود. هجدهمین جلسۀ حراج سکه طلا دوشنبه 2 مهر از طریق سامانه معاملات (http://market.ice.ir/) برگزار می‌شود. دارایی موضوع حراج تمام، نیم و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال 1386 بانک مرکزی و بدون بسته‌بندی است.

منبع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *