قیمت خودرو در سراشیبی سقوط

خلاصه اخبار

ایرنا :

قیمت خودرو پس از کاهش چشمگیر نرخ ارز در روزهای گذشته با افت شدید همراه شد و در سراشیبی سقوط قرار گرفته است؛ به طوری که قیمت برخی خودروها ۲۰درصد افت داشته است. همان‌طور که در ماه‌های اخیر با بالا رفتن نرخ ارز شاهد افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم، این روزها با نزولی شدن نرخ ارز قیمت‌ها در بازار خودرو نیز روند نزولی به خود گرفته است؛ به طوری که فعالان بازار خودرو خبر از افت هشت تا ۲۰درصدی قیمت‌ها در سه روز گذشته می‌دهند.

 این کاهش محسوس قیمت در هر سه رده خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی قابل مشاهده است. با این حال بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت در روز جاری نشان‌دهنده آن است که همچنان همچون روزها و هفته‌های اخیر خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود و شاهد مراجعه مشتریان برای خرید خودرو با وجود نزدیک شدن به ایام پایانی سال و شب عید نیستیم. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، در این زمینه می‌گوید: تا ثبات ارزی بر بازار حاکم نشود خرید و فروش راه نمی‌افتد و رونق نمی‌گیرد. وی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته نیز شاهد بودیم وقتی دلار تا کانال 60هزار تومان افزایش یافت در عمل هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شد و مردم به انتظار کاهش نرخ ارز از خرید و فروش دست کشیده بودند.

این روزها هم که دلار تا کانال 42هزار تومان کاهش یافته و به نظر می‌رسد این افت ادامه‌دار باشد، هیچ مراجعه‌ای به بازار انجام نمی‌شود و به‌اصطلاح همه منتظر مانده‌اند تا ببینند نتیجه چه خواهد شد؟ این مقام صنفی از کاهش 190میلیون تومانی پژو 207، کاهش 55میلیون تومانی پژو پارس و پژو 206 تیپ 2، افت 35میلیون تومانی تیبا و کاهش 50میلیون تومانی کوییک آر در روزهای اخیر در بازار خبر داد و تصریح کرد: این کاهش در همه انواع خودروها به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد همچنان تداوم داشته باشد. بررسی‌ها از بازار خودروهای مونتاژی و خارجی نیز افت شدید 10 تا 20درصدی را در سه تا چهار روز گذشته نشان می‌دهند. به گفته فعالان این بازار دلار هم‌اکنون در کانال 42هزار تومان قرار دارد و چنانچه به کانال 30هزار تومانی سقوط کند افت قیمت بسیار چشمگیری در انتظار خودروهای خارجی خواهد بود. اکنون در این بازار همه فروشنده شده‌اند و خبری از خریداران نیست و خودروهایی که به اصطلاح «بدبازار» هستند افت بسیار بیشتری را تجربه کرده‌اند.

مرجع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها