لبنایت گران شد ! / دلیل افزایش قیمت آن چیست؟

لبنایت گران شد ! / دلیل افزایش قیمت آن چیست؟
خلاصه اخبار

گرانی لبنیات از کجا آب می خورد؟

محمدحسین مولاخواه، مدیرکل بازرسی اقلام مصرفی سازمان حمایت، درخصوص افزایش قیمت لبنیات گفت: تغییرات قیمتی این اقلام بین 15 تا 30 درصد متفاوت است و تغییرات قیمتی سایر اقلام لبنی نیز باید در همین بازه باشد.

مولاخواه تاکید کرد: تولیدکنندگان مکلف به تولید اقلام تنظیم بازاری به مقدار نیاز بازار هستند و شرط تغییر قیمت اقلام دیگر برای شرکت‌ها تولید این اقلام است.

او همچنین با اشاره به افزایش قیمتی بیش از 30 درصدی کره و خامه هم تاکید کرد: این قیمت‌ها توسط سازمان حمایت در دست بررسی است و با کنترل صادرات و تعیین قیمت برای چربی قیمت کره و خامه نیز به تعادل خواهد رسید.

قیمت‌های جدول پیش‌رو بر مبنای شیر خام درب دامداری هر کلیوگرم 18,000 تومان و چربی هر کیلوگرم 300,000 تومان است.
قیمت سایر محصولات به تناسب قیمت‌های جدول زیر (لحاظ ارزش چربی و تناسب وزنی) با هماهنگی سازمان حمایت از سوی شرکت‌های تولیدی در سامانه 124 بارگذاری می‌شود.

photo_2024-10-19_09-56-22
خبر مرتبط
فعال شدن گشت‌های گران‌ فروشی لبنیات
فعال شدن گشت‌های گران‌ فروشی لبنیات

 

اکوایران: به دنبال رد ابلاغ افزایش قیمت لبنیات از سوی سازمان حمایت ، وزارت جهادکشاورزی از افزایش گشت‌های مبارزه با گرانفروشی خبر داد.

 

 

تایید افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات توسط انجمن لبنیات

بنابه گزارش اکوایران در 24 مهر، قیمت محصولات لبنی از 7 مهر ماه سال جاری افزایشی 30 درصدی ‌قیمت داشتند که شامل 14 درصد افزایش ناشی از تغییر قیمت شیرخام و 16 درصد هزینه‌های سربار تولید می‌شد. افزایشی که به گفته برخی از کارشناسان، کاهش سرانه مصرف در خانوار به همراه خواهد داشت.

دبیر انجمن صنایع لبنی همچنین به این نکته اشاره داشته است که مصوبه انتقال محصولات لبنی به گروه چهار بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشوری در سال قبل است که در سال گذشته مسکوت ماند و در سال جاری سازمان حمایت این مصوبه را فعال کرد.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران نیز طی نامه‌ای درباره نحوه قیمت‌گذاری لبنیات اعلام کرد: تمام فرآورده‌های لبنی بر اساس دستورالعمل قیمت گذاری کالاهای تولید داخل ابلاغی مورخ 23 بهمن سال گذشته از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گیرد.

در نیمه نخست سال قیمت لبنیات حدود 16 درصد گران شد؛ در ادامه با ابلاغ نرخ جدید شیر خام از هر کیلو گرم 15 هزار تومان به 18 هزار تومان، در نیمه دوم سال نیز این محصولات افزایش مجدد 14 درصدی داشتند. به این ترتیب محصولات لبنی از ابتدای سال تا امروز حدود 30 درصد گران‌تر شدند.

علت افزایش قیمت لبنیات

علی‌احسان ظفری، رییس هیات مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان فرآورده‌های لبنی ایران، درخصوص علت افزایش قیمت شیر خام در 16 مهر در گفت‌وگو با «تجارت نیوز» توضیح داد: یکی از دلایل افزایش قیمت لبنیات، افزایش قیمت شیر خام است. زیرا سید‌احمد مقدسی، رییس انجمن صنفی گاوداران، اعلام کرد آخرین قیمت مصوب شیر خام در سال 1402، 15 هزار تومان تعیین شده بود. حال با افزایش سه هزار تومانی، قیمت شیر خام به 18 هزار تومان افزایش یافته است.

این فعال صنفی درباره افزایش 14 درصدی قیمت لبنیات گفت: 70 درصد قیمت محصولات لبنی به قیمت شیرخام بازمی‌گردد. وقتی قیمت شیر خام 20 درصد افزایش داشته باشد، قطعاً بر قیمت محصولات لبنی هم تاثیرگذار است. علاوه بر این، افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد و مواد اولیه هم در افزایش قیمت لبنیات نقش دارند. البته برخی از کارخانه‌های تولیدی به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت 11 درصدی محصولات خود نسبت به سال 1402 کردند. همچنین دولت با افزایش 25 درصدی قیمت لبنیات موافقت کرده است. بنابراین کارخانه‌هایی که 11 درصد افزایش قیمت داشتند، می‌توانند تا 14 درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند. البته مبنای این افزایش قیمت، قیمت‌های خرداد سال 1402 هستند.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.

 

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *